Værktøjer til søgeordsanalyse

I denne artikel får du fem gratis SEO-værktøjer du kan bruge til din søgeordsanalyse. Succesfulde SEO-resultater bliver skabt på baggrund af en søgeordsanalyse, og de rette værktøjer er afgørende for udbyttet af analysen.

blog-pogo-sticking

Gratis søgeordsanalyse-værktøjer

Succesfulde SEO-resultater bliver skabt på baggrund af en grundig søgeordsanalyse, og du kan komme et langt stykke med de øvelser og gratis SEO-værktøjer, jeg fortæller mere om i dette indlæg.

En søgeordsanalyse består i at udvælge de eksakte søgeord eller keywords, der er relevante for dit website, dine services og produkter. Det er et stadie, hvor du som virksomhed skal se dig selv i øjnene, og tænke grundigt over hvad det egentlig er, du vil findes på, og hvad der reelt set giver virksomheden værdi. Er det de generiske keywords med mange månedlige søgninger, eller er det de såkaldte long tail keywords med få søgninger men høj relevans – eller måske en blanding?

Der er intet endegyldigt svar, da de “rigtige” keywords varierer fra branche til branche og naturligvis fra virksomhed til virksomhed.

Kom i gang med processen

For at kickstarte processen med at identificere og udvælge de rigtige keywords, kan du give jer i kast med disse tre øvelser:

  • Brainstorm keywords: Hvilke ord forbinder du med din virksomhed og de produkter eller services, du tilbyder? Skriv de ord ned, der falder dig ind.
  • Besøg konkurrenterne: Tag et kig på jeres konkurrenters websites. Hvilke ord bruger de, og er der mon nogle, du ikke selv havde tænkt på? Skriv de ord ned, du finder.
  • Sæt dig i brugerens sted: Forestil dig, at du er dine kunder. Hvilke ord og sætninger kunne folk uden den samme faglige indsigt som dig finde på at søge efter? Skriv det ned, di kommer i tanke om.

Har du lavet de tre øvelser, burde du nu have en liste med en række ord og sætninger. Dem kan du bruge i det efterfølgende arbejde med at researche keywords i de 5 gratis værktøjer, du bliver introduceret til herunder:


Google Keyword Planner (Søgeordsplanlægning)

Google’s eget research-værktøj, Google Keyword Planner, er en kendt klassiker i branchen, og det er et af de steder, hvor du hurtigt kan få et estimat på, hvor mange der søger på netop dine keywords.

Når du først har oprettet en gratis Google Ads-konto, kan du begynde at benytte værktøjet, der går under navnet “Keyword Planner” eller “Søgeordsplanlægning”. Her kan du indtaste de ord, du fandt fra de tre øvelser (og alle andre du måtte komme på), hvorefter Google selv kommer med forslag til relaterede keywords samt det estimerede antal søgninger pr. måned. Der er ingen begrænsning på, hvor ofte og hvor meget du kan søge, så det er bare om at søge løs.

Værktøjet har flere funktioner, der kan være nyttige, når du søger. Du kan bl.a. filtrere på sprog og lande, frasortere søgninger under eller over et bestemt antal (hvis du f.eks. ikke er interesseret i de keywords, hvor der er færre end 100 søgninger per måned). Du kan også frasortere eller tilvælge bestemte ord.

En anden smart funktion, Keyword planner har, er at du kan indtaste en URL i stedet for keywords, hvorefter den selv udtrækker de keywords, der sættes i forbindelse med websitet. En god feature ved dette værktøj er, at du kan nemt eksportere alle keywords til f.eks. Excel, så du kan arbejde videre med dem i et mere fleksibelt værktøj.


SEMrush

SEMrush kombinerer flere af de bedste funktioner fra de andre værktøjer og giver et rigtig godt overblik over et website eller et keyword. Der er både en gratis og betalt version, men i gratis-versionen får du enormt mange brugbare informationer.

Ligesom i Google Keyword Planner kan du med Semrush også søge på et keyword for at finde relaterede keywords dertil, og oven i købet se hvilke websites der netop nu dominerer søgeresultaterne på det eksakte keyword.

Vælger du i stedet at søge på en URL, får du en guldgrube af informationer frem om alt fra de vigtigste organiske søgeord til betalte keywords, eksempler på Ads-annoncer, overblik over backlinks og meget mere end det.

SEMrush er ganske enkelt et enormt stærkt værktøj, når det kommer til at få overblik over dit eget website, eller til at udspionere dine konkurrenter på næsten alle leder og kanter.


Searchmetrics

Searchmetrics promoveres som et af verdens førende SEO-værktøjer, og det er ligeledes et af de dyreste værktøjer. Kan du stille dig tilfreds med kun at få et udpluk af de resultater, Searchmetrics bringer, så kan du dog få stor glæde af en gratis konto hos dem.

Der er gode findings at gøre, selv i gratis versionen. Her kan du bl.a. undersøge, hvilke keywords dine konkurrenter bliver fundet på, og hvordan de er placeret på netop disse keywords. De samme informationer kan du naturligvis få omkring dit eget website. Searchmetrics kan også vise, hvor stor synlighed du har på søgemaskinerne og holde det op mod dine nærmeste konkurrenter.

Searchmetrics kan som eksempel være et stærkt redskab, hvis du skal overbevise din chef om, at det er nødvendigt at øge budgettet, hvis du skal gøre jer nogle forhåbninger om at komme på niveau med – eller overgå – konkurrenten. Omvendt kan det ligeledes være et stærkt redskab, hvis du skal vise, hvor succesfuld en SEO-indsats har været.


Keywordtool.io

Dette værktøj er sammen med Ubersuggest.org blandt de mest effektive, når det kommer til at finde long tail søgninger, der relaterer sig til udvalgte keywords. Det er keywords, du med høj sandsynlighed ikke vil finde ved f.eks. kun at bruge Searchmetrics og Google Keyword Planner.

Keywordtool.io findes både i en gratis og betalt version. Gratis-versionen giver dig alle de mange long tail keywords, mens den betalte version også giver antal søgninger, CPC, samt et bud på hvor hård konkurrencen er. I begge versioner kan du uden besvær eksportere de ønskede keywords til et andet værktøj.


Google Søgning

En af de mest simple og ofte oversete måder at finde keywords på er at bruge Google’s egen søgefunktion – ja, den du selv bruger, når du søger på daglig basis.

Når du søger på et ord eller en sætning på Google, vil du ofte få en række relaterede søgninger i bunden af første side. Søger man på et ord såsom “kage”, vil det f.eks. se således ud:

Relaterede søgninger på Google

Du kan også få forslag, når du begynder at indtaste et ord eller en sætning, for så kommer der automatisk foreslåede søgninger frem:

Søgeforslag på Google

Det kan være ord, du ikke selv har tænkt på, og så er det en rigtig hurtig og nem måde at finde relaterede keywords på – helt gratis!

Hvis din målgruppe er lokalt baseret, kan I med fordel præcisere jeres analyse ved at medtage bynavne som eksempelvis Aarhus, København og Odense i søgningerne.


Styrk resultatet ved at kombinere flere værktøjer

Har du tid, ressourcer og færdigheder til at kombinere flere af de ovennævnte værktøjer i analyseprocessen, vil du kunne få et rigtig stærkt output. Det vil kunne give dig en stor indsigt i, ikke bare dit eget website, men også dine konkurrenters websites samt en forståelse for dine potentielle kunders adfærd online.

En grundig søgeordsanalyse er som nævnt afgørende for, hvor succesfuld din SEO-indsats bliver. Hvis du er seriøs omkring SEO og vil være sikker på, at du rammer de rigtige keywords, så du får det meste ud af dine ressourcer, så kan det betale sig at få lavet en professionelt gennemarbejdet søgeordsanalyse.

Har du brug for, at din eksisterende keyword-portefølje bliver kigget grundigt igennem, eller har du brug for hjælp til at definere, hvilke keywords der kan styrke din forretning? Så kontakt os i dag til en uforpligtende snak.

henning-figur

Henning Madsen

Partner & Head of SEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Download vores nye SEO-bog
Få ny viden om SEO