Hvad er strukturerede data?
Strukturerede data (også kaldet Schema Markup og Schema Data) er opmærkning af indhold på dit website, der gør det muligt for Google at vise informationer fra websitet (eksempelvis kontaktinformationer, anmeldelser, begivenheder, produktinformationer, adresse, billeder mv.) direkte i søgeresultaterne. Strukturerede data kan eksempelvis bruges på produktsider til at vise pris, lagerstatus og bedømmelse:
Et andet eksempel er opskrifter, hvor Google både kan vise et billede og andre informationer:
Strukturerede data kan med andre ord sikre dig større synlighed i søgeresultaterne og større udbytte af dine positioner, fordi søgeresultatet fylder mere og er væsentligt mere appellerende for brugerne at klikke på, end hvis det ikke gjorde brug af strukturerede data.
Implementering af strukturerede data
Ethvert website kan gøre brug af en eller anden form for strukturerede data. Det er dog mest relevant for e-handel-websites, virksomheder med fysiske butikker og websites med store mængder af medieindhold (artikler, opskrifter, videoer, kurser med mere).
Som regel implementeres strukturerede data ved hjælp af Schema.org (deraf navnet Schema Markup) – et fælles samarbejde mellem en række af verdens største tech-firmaer, heriblandt Google, Microsoft og Yahoo. Konkret virker det ved, at du indsætter et stykke kode rundt om udvalgt ind på websitet, der indikerer, hvad indholdet er. Det kan eksempelvis være en kode, der indikerer, at her er et telefonnummer.
På developers.google.com kan du se mange flere eksempler på god brug af strukturerede data og læse, hvordan du implementerer det i praksis. Google tilbyder mulighed for, at du via Google Search Console kan markere data på dit website frem for at bruge strukturerede data. Det er dog ikke en hensigtsmæssig løsning, fordi den ikke hjælper andre søgemaskiner.