Søg

Værktøjer til søgeordsanalyse

I denne artikel får du fem gratis SEO-værktøjer du kan bruge til din søgeordsanalyse. Succesfulde SEO-resultater bliver skabt på baggrund af en søgeordsanalyse, og de rette værktøjer er afgørende for udbyttet af analysen.
Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Gratis søgeordsanalyse-værktøjer

Succesfulde SEO-resultater bliver skabt på baggrund af en grundig søgeordsanalyse. Dette kan du kan komme et langt stykke med, hvis du benytter dig af de rette SEO-værktøjer. I denne artikel, vil du blive præsenteret for nogle øvelser samt gratis SEO-værktøjer, som vi anbefaler at du bruger. 

Vi anbefaler desuden, at du læser vores detaljerede guide til at lave en søgeordsanalyse.

En søgeordsanalyse består i at udvælge de eksakte søgeord, der er relevante for dit website, dine services og produkter. Det er et stadie, hvor du som virksomhed skal se dig selv i øjnene og tænke grundigt over, hvad det egentlig er, du vil findes på, og hvad der reelt set giver virksomheden værdi. Er det de generiske søgeord med mange månedlige søgninger, eller er det long tail søgeord med få søgninger men med høj relevans – eller måske en blanding?

Mulighederne er mange, men en ting er sikkert: Der er intet endegyldigt svar, da de “rigtige” søgeord varierer fra branche til branche og naturligvis fra virksomhed til virksomhed.

Kom i gang med processen

For at kickstarte processen med at identificere og udvælge de rigtige søgeord, kan du give dig i kast med disse tre øvelser:

  • Brainstorm søgeord: Hvilke ord forbinder du med din virksomhed, de produkter eller services, som du tilbyder? Skriv de ord ned der falder dig ind.
  • Besøg konkurrenterne: Tag et kig på jeres konkurrenters websites. Hvilke søgeord bruger de, og er der mon nogle du ikke selv havde tænkt på? Skriv de ord ned, du finder.
  • Sæt dig i brugerens sted: Forestil dig, at du er dine kunder. Hvilke ord og sætninger kunne folk uden den samme faglige indsigt som dig finde på at søge efter? Skriv alt det ned, som du kan komme i tanke om.

Har du lavet de tre øvelser, burde du nu have en liste med en række ord og sætninger. Dem kan du bruge i det efterfølgende arbejde med at researche søgeord i de 5 gratis værktøjer, du bliver introduceret til herunder:


Google Keyword Planner (Søgeordsplanlægning)

Googles eget research-værktøj, Google Keyword Planner, er et kendt værktøj i SEO-branchen. Værktøjet er effektivt, da den giver dig et hurtigt estimat på, hvor mange der søger på netop dine søgeord.

Når du først har oprettet en gratis Google Ads-konto, kan du begynde at benytte værktøjet, der går under navnet “Keyword Planner” (Søgeordsplanlægning). Her kan du indtaste de ord, du fandt fra de tre øvelser, samt andre du måtte komme på, hvorefter Google selv kommer med forslag til relaterede søgeord samt det estimerede antal søgninger pr. måned. Der er ingen begrænsning på hvor ofte, og hvor meget du kan søge, så det er bare om at søge løs.

Værktøjet har flere funktioner, der kan være nyttige, når du søger. Du kan blandt andet filtrere på sprog og lande, frasortere søgninger under eller over et bestemt antal, hvis du eksempelvis ikke er interesseret i de søgeord, hvor der er færre end 100 søgninger pr. måned. Du kan også frasortere eller tilvælge bestemte ord. En smart funktion ved filtrering er, at du filtrere til lokale søgninger, således at du kan se de mest søgte søgeord i byer og regioner.

En anden smart funktion, som Google Keyword Planner har er, at du kan indtaste en URL i stedet for et søgeord, hvorefter den selv udtrækker de søgeord der sættes i forbindelse med websitet. Det gode ved dette værktøj er, at du kan nemt eksportere alle søgeord til eksempelvis Excel, så du kan arbejde videre med dem i et mere fleksibelt værktøj.


SEMrush

SEMrush kombinerer flere af de bedste funktioner fra de andre SEO værktøjer og giver et rigtig godt overblik over et website eller et søgeord. Der er både en gratis og betalt version, men i gratis-versionen får du enormt mange brugbare informationer. Den betalte version af SEMrush indeholder flere værktøjer og der findes endda tre varianter af den betalte version. Dog synes vi, at gratis versionen af SEMrush er god og indeholder de mest nødvendige værktøjer som du bør have.

Ligesom i Google Keyword Planner kan du med SEMrush også søge på et søgeord for at finde relaterede søgeord dertil, og oven i købet se hvilke websites der netop nu dominerer søgeresultaterne på det eksakte søgeord.

Vælger du i stedet at søge på en URL, får du en guldgrube af informationer frem. Dette er alt fra de vigtigste organiske søgeord til betalte søgeord, eksempler på Ads-annoncer, overblik over backlinks og meget mere end det.

SEMrush er ganske enkelt et enormt stærkt værktøj, når det kommer til at få overblik over dit eget website, eller til at udspionere dine konkurrenter. Desuden er SEMrush meget nemt at bruge, så hvis man er i tvivl om, hvilket gratis SEO værktøj man vil starte med at bruge, så er SEMrush et godt udgangspunkt.


Searchmetrics

Searchmetrics promoveres som et af verdens førende SEO-værktøjer, og det er ligeledes et af de dyreste værktøjer. Kan du stille dig tilfreds med kun at få et udpluk af de resultater, som Searchmetrics bringer, så kan du dog få stor glæde af en gratis konto hos dem.

Der er gode findings at gøre, selv i gratis versionen. Her kan du blandt andet undersøge, hvilke søgeord dine konkurrenter bliver fundet på, og hvordan de er placeret på netop disse søgeord. De samme informationer kan du naturligvis få omkring dit eget website. Searchmetrics kan også vise, hvor stor synlighed du har på søgemaskinerne og holde det op mod dine nærmeste konkurrenter.

Searchmetrics kan som eksempel være et stærkt redskab, hvis du skal overbevise din chef om, at det er nødvendigt at øge budgettet, hvis du skal gøre dig nogle forhåbninger om at komme på niveau med – eller overgå – konkurrenten. Omvendt kan det ligeledes være et stærkt redskab, hvis du skal vise, hvor succesfuld en SEO-indsats har været.


Keywordtool.io

Keywordtool.io er sammen med Ubersuggest.org blandt de mest effektive, når det kommer til at finde long tail søgninger, der relaterer sig til udvalgte søgeord. Det er søgeord, som du med høj sandsynlighed ikke vil finde ved kun at bruge Searchmetrics og Google Keyword Planner.

Ifølge Keywordtool.io, så er deres SEO-værktøj også et bedre alternativ til de mange andre gratis SEO-værktøjer som der er på internettet. Det skyldes at Keywordtool.io kan generere helt op til 750 long tail søgeords foreslag, og man behøver ikke at lave en konto for at skulle bruge værktøjet.

Keywordtool.io findes både i en gratis og betalt version. Gratis-versionen giver dig alle de mange long tail søgeord, mens den betalte version også giver antal søgninger, CPC, samt et bud på hvor hård konkurrencen er. Derudover får du også muligheden for at filtrere søgeordene efter deres volumen, trend og konkurrenceniveau.

I begge versioner har du mulighed for at eksportere de ønskede keywords til et andet værktøj.


Google Søgning

En af de mest simple og ofte oversete måder at finde søgeord på er at bruge Google’s egen søgefunktion – ja, den du selv bruger, når du søger på daglig basis.

Når du søger på et ord eller en sætning på Google, vil du ofte få en række relaterede søgninger i bunden af første side. Søger man på et ord såsom “kage”, vil det eksempelvis se således ud:

Relaterede søgninger på Google

Du kan også få forslag, når du begynder at indtaste et ord eller en sætning, for så kommer der automatisk foreslåede søgninger frem:

Søgeforslag på Google

Det kan være ord, du ikke selv har tænkt på, og så er det en hurtig og nem måde at finde relaterede søgeord på – helt gratis!

Hvis din målgruppe er lokalt baseret, kan du med fordel præcisere din analyse ved at medtage bynavne som eksempelvis Aarhus, København og Odense i søgningerne.


Styrk resultatet ved at kombinere flere værktøjer

Har du tid, ressourcer og færdigheder til at kombinere flere af de ovennævnte værktøjer i analyseprocessen, vil du kunne få et rigtig stærkt output. Det vil give dig en stor indsigt i, ikke bare dit eget website, men også i dine konkurrenters websites samt en forståelse for dine potentielle kunders adfærd online.

En grundig søgeordsanalyse er, som tidligere nævnt, afgørende for, hvor succesfuld din SEO-indsats bliver. Hvis du er seriøs omkring SEO og vil være sikker på, at du rammer de rigtige søgeord, så du får det meste ud af dine ressourcer, så kan det betale sig at få lavet en professionelt gennemarbejdet søgeordsanalyse.

Har du brug for, at din eksisterende søgeords-portefølje bliver kigget grundigt igennem, eller har du brug for hjælp til at definere, hvilke keywords der kan styrke din forretning? Så kontakt os i dag til en uforpligtende snak.


Ofte stillede spørgsmål ved søgeordsanalyse-værktøjer

Hvilke gratis SEO værktøjer er de bedste at bruge? +

Der findes ingen dårlige gratis SEO værktøjer. Dog afhænger det af, hvilke præferencer du har og, hvad du har brug for. Vi anbefaler at bruge følgende: Google Keyword Planner, Searchmetrics, SEMrush og Keywordtool-io. De har hver deres kvaliteter, men vi anbefaler, at du bruger en af disse, da de som oftest giver de bedste resultater.

Bør jeg kun bruge et SEO værktøj eller kan jeg kombinere med flere? +

Du kan sagtens kombinere flere af værktøjerne, da dette vil give dig et større indsigt i dit eget website samt dine konkurrenters og samtidig give dig en større forståelse af dine kunders adfærd.

Er der nogle SEO værktøjer jeg bør bruge fremfor andre? +

Du bør vælge et SEO værktøj som passer bedst til, hvad du skal have hjælp til. Der er ingen der er dårligere end andre.

Bør jeg bruge gratis eller betalte versionerne af SEO værktøjerne? +

Gratis versionerne af de SEO værktøjer der er på internettet har alle de nødvendige redskaber, som du bør have for at kunne skabe gode resultater. De betalte versioner af gratis værktøjerne har altid nogle ekstra redskaber som kan være gode at have til rådighed, men som udgangspunkt er gratis versionerne gode nok i sig selv.

Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet