CPL (Cost Per Lead)

Reklamer og kampagner spiller en afgørende rolle inden for digital marketing. Men hvordan ved du, om de giver overskud, eller om du spilder penge og kræfter? Brug CPL som din rettesnor. Læs herunder hvordan.

blog-remarketing

Hvad er CPL?

Cost Per Lead, ofte forkortet til CPL, er en formel eller model inden for online markedsføring. Den fortæller dig kort sagt, hvor meget det koster at skaffe et nyt lead, det vil sige en potentiel kunde.

Sådan udregner du CPL

Formlen for udregning af CPL er som følger:

CPL = Samlet pris for en annoncekampagne / Antallet af leads, der blev genereret.

Lad os for eksempel sige, du afsætter 10.000 kroner til en kampagne, og at den indbringer dig 50 leads. I det tilfælde vil din CPL være 200 kroner. Normalt regnes interne omkostninger ikke med i CPL-beløbet. Cost Per Lead er med andre ord et udtryk for de eksterne omkostninger ved at opnå et lead.

Hvad er en god CPL – hvornår er et lead profitabelt?

Det kommer an på forskellige faktorer, og det er derfor svært at sætte en standard for. Sælger du ur-batterier til 25 kroner stykket, eller sælger du nye motorcykler til 250.000 kroner stykket? I disse tilfælde vil en god CPL være vidt forskellige. Det giver med andre ord sig selv, at jo dyrere dit produkt er, og jo større avance du har, jo højere en CPL kan du betale.

Der er også andre vigtige ting, som for eksempel dit DB, eller dækningsbidrag. Det vil sige hvor meget af salgsprisen, du faktisk beholder, når alle udgifter er trukket fra. Hvis du sælger et produkt til 500 kroner, men dine udgifter (såsom fragt, reklamation, opbevaring, drift af webshop, eventuelle lønninger og meget mere) løber op til omkring 350 kr. pr. produkt, du sælger, så er dit DB ret snævert, og det er klart, at du ikke kan bruge 300 kroner på at skaffe et salg, og da slet ikke et lead.

For et lead er ikke et salg. Det vil sige, at du som regel stadig skal bruge penge på at få et lead til at afslutte et køb. Og da ikke alle dine leads vil ende med at købe noget, skal du også regne med, at der skal en del af dem ind, før det kan betale sig. Disse overvejelser er derfor vigtige at gøre sig inden for CPL marketing.


Relaterede begreber i marketing

Her er nogle relaterede forkortelser, du sikkert vil møde:

  • CPM: Cost Per Mille. Det er prisen for tusind styk af noget, for eksempel visninger af en reklame. Den kan for eksempel være 1.500 kroner. Det vil sige at hver visning koster 1,50 kroner. Dette vil i så fald være CPI, altså Cost Per Impression, som nogle foretrækker frem for CPM.
  • CPC: Cost Per Click. Det er prisen det koster for hver bruger, der klikker på din reklame. Hvis din CPM er 1.500 kr, og én ud af 25 brugere klikker på reklamen, vil din CPC være 37,50 kr. De 24 brugere, der ikke klikkede, koster også noget, men ved CPC regner man prisen sammen på de brugere, der rent faktisk klikker.
  • CPA: Cost Per Acquisition/Action. Det er prisen for hver bruger, der ender med at færdiggøre et køb. Hvis din CPC er 37,50 kr, og én ud af 10 af disse kliks bliver til et køb, vil din pris for et køb være 375 kroner.
martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din salgs- og marketingindsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på online marketing? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Prøv vores online konkurrentanalyse
    Få indsigt i dine konkurrenter på Google
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing