CPC (Cost Per Click)

CPC er en forkortelse af Cost Per Click og anvendes meget indenfor online marketing, hvor det også går under navnet CPC marketing. I denne artikel kan du blive en hel del klogere på dette begreb.

blog-marketingmix

Hvad er CPC i marketing?

Når man kører marketing kampagner online, findes der forskellige måder at betale denne annoncering på. Ved valg af betalingsformen CPC, så betaler man en pris pr. klik på den pågældende annonce. Det vil sige, at hvis du har en annonce kørerne på fx. Facebook og du betaler via en CPC aftale, så vil du skulle betale penge til Facebook hver eneste gang Facebook Brugere klikker på din annonce.

Fordelen ved CPC betalingsformen er, at du kan blive eksponeret med din annonce til en større målgruppe, hvor du kun betaler for ”potentielle” kunders klik på annoncen. Med andre ord, så betaler du for dem der viser interesse i dit produkt, service eller virksomhed – og siden at de har valgt at trykke på din annonce, kan de anses som at være potentielle kunder.

Hvordan beregner man CPC

Om CPC er en god betalingsform, kan regnes ud ved at se på hvad man i gennemsnittet tjener pr. bruger der klikker sig ind på ens websted.

Formlen er ret enkel: Hvis din fortjeneste på de brugere som klikker sig ind på dit websted er større, end hvad du betaler for hele CPC annoncen så kan prisen du giver pr. klik godt svare sig.

CPC og Google Ads

Vil du gerne i gang med Google Ads, så er det en god ide at få et kendskab til CPC inden.

Google Ads arbejder med CPC, hvor du som virksomhed har mulighed for at byde ind med din annonce i deres såkaldte ”auktionssystem”.

Den placering din annonce får i Google Ads, bliver regnet ud fra forskellige parametre. Er der stor konkurrence om netop det søgeord, du vil gerne vil konkurrere på så vil du oftest skulle betale en høj CPC og omvendt hvis der er lav konkurrence, vil prisen pr. klik typisk være det lavere.

ian-figur

Ian Rosenfeldt

Founder & CEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Ian Rosenfeldt og få en dialog om dit projekt.

ian-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Prøv vores online konkurrentanalyse
Få indsigt i dine konkurrenter på Google