Uddannelse
Strategisk rådgivning
Søgeordsanalyser

Konkurrencesituationen betød at Spies måtte handle
Efter at have undersøgt konkurrencesituationen indså Rasmus Panduro, Head of Digital Operations hos Spies, at der var brug for handling – konkurrenterne blev nemlig tørre og fik det meste af synligheden på Google. Rasmus havde hørt, at en af deres konkurrenter havde samarbejdet med Henning Madsen fra InboundCPH, og tog derfor fat i ham for at høre om et lignende samarbejde. I snakken med Henning viste det sig heldigvis, at et samarbejde var muligt, da samarbejdet med konkurrenten kun var et opstartsprojekt, og derfor ikke i strid mod et samarbejde indenfor samme branche.
Men for Rasmus og Spies handler det ikke kun om at finde de rette kompetencer – det handler i høj grad også om partnerskab: ”Det vigtigste var, om der var et match. Når vi i Spies arbejder sammen med nogle, uanset hvem det er, så skal begge parter have noget ud af det. Dertil skal der være kemi og gensidig forståelse for, at man arbejder for samme sag” udtaler Rasmus Panduro.
I opstarten på samarbejdet var det vigtigt for Rasmus at der blev lagt en plan for, hvordan Spies’ kompetencer blev udnyttet i samarbejde med Hennings kompetencer. Spies havde i forvejen en SEO-ansat, så det var med at finde en balance mellem, hvilke opgaver der skulle løses af hvem: “Vi er ikke en nem kunde. Vi har mange krav til vores partner. Vi sad med vores egen marketingafdeling og tekstforfattere, og en enkelt dedikeret SEO-ansat. Så behovet var egentlig at finde ud af – hvordan vokser vi det her sammen. Ret hurtigt fandt vi ud af, hvad vi var dygtige til, og hvad Henning var dygtig til. Det gjorde, at vi kunne sætte et team sammen og få lavet en plan for hvordan samarbejdet ville fungere bedst” udtaler Rasmus Panduro.


Sammen med InboundCPH udviklede Spies en kommerciel model, hvor drivkraften var den kommercielle vinding. Partnerskabet med InboundCPH har gjort, at virksomheden har styrket deres viden omkring SEO, og at de kan trække på learnings, som de ikke ville kunne gøre selv førhen: “Vi skulle ganske enkelt være danmarks bedste indenfor rejsebranchen på synlighed. Det var det vi havde som mål. Vi havde ikke nogen tidshorisont, men vi satsede på, inden for et år. Det vigtigste resultat er, at vi har nået den synlighed, og vi nu ligger nummer 1 i 3 skandinaviske lande.”
Derfor blev der lagt en plan for hvilke opgaver, der skulle forblive inhouse hos virksomhedens egen SEO-medarbejder, og hvordan det strategiske arbejde skulle forløbe parallelt med det: “Vores SEO-medarbejder tog sig af det meget tekniske og den operative del. Henning og jeg kunne tage os af det strategiske. Det team InboundCPH stillede med kunne samtidig levere den del af pakken, som primært bestod af quick wins.”








