Hvad er søgemaskineoptimering?
Søgemaskineoptimering er en kontinuerlig arbejdsproces, hvor du optimerer dit website for at fremme dets placeringer i søgemaskinerne (hovedsageligt Google), så målgruppen finder websitet på relevante søgninger, der har værdi for din virksomhed. Søgemaskineoptimering forkortes SEO (fra engelsk: Search Engine Optimization).
Google indekserer automatisk alle websites på internettet. Når en bruger foretager en søgning, returnerer Google de websites, som Google vurderer mest relevante for brugeren. Dit mål er altså at sikre, dels at dit website kan indekseres, og dels at Google vurderer dit website som det mest relevante at vise, når din målgruppe foretager en relevant søgning.
Søgemaskineoptimering består af fire sammenhængende områder: teknik, indhold, links og brugersignaler. Det er med andre ord en flersidet proces, og det kræver en løbende indsats på alle fire områder at sikre din virksomhed en stærk og værdiskabende tilstedeværelse på Google.
Søgemaskineoptimering er forretningskritisk
Danskerne søger på nettet som aldrig før. Vi søger, når vi skal på ferie, have ny bil, lave mad, til jobsamtale, købe julegaver, finde fysiske butikker, finde leverandører, finde anmeldelser, finde produktinformationer og meget, meget mere. Sammenlagt foretager vi mere end otte millioner søgninger på Google – hver eneste dag, året rundt.
I 2018 omsatte den samlede danske onlinehandel for 144 milliarder kroner ifølge analysen E-handel 2018 fra Dansk Erhverv – en stigning på 17 % sammenlignet med året før. Knap 2/3 af det beløb bestod af serviceydelser, mens resten var fysiske varer. 8 ud af 10 danskere starter et planlagt køb med at søge informationer på nettet ifølge en undersøgelse fra FDIH.
Hvis din virksomhed skal vinde kunderne og klare sig i konkurrencen, er det med andre ord afgørende, at du er synlig i søgemaskinerne – uanset om du sælger produkter eller tjenesteydelser, og uanset om din målgruppe er forbrugere (B2C), virksomheder (B2B) eller offentlige institutioner (B2G). Søgemaskineoptimering er en forretningskritisk marketingdisciplin.
Online marketingkanaler
At SEO er en vigtig marketingdisciplin bakkes op af vores analyse Online Marketingkanaler 2020, hvor vi sammenligner udbyttet af forskellige online marketingkanaler i Danmark. Analysen er baseret på 122 millioner besøg på 65 større danske websites i forskellige segmenter.
Ud af de 122 millioner websitebesøg er over 40 % organisk trafik (dvs. trafik fra søgeresultaterne i søgemaskinerne). Det er dermed den største marketingkanal efterfulgt af betalt trafik (dvs. trafik fra annoncer) og henvisningstrafik (dvs. trafik fra links på andre websites):
De langt bedste – med stor margen – marketingkanaler til at generere salg (målt på antal konverteringer) er organisk trafik og betalt trafik. Ikke fordi konverteringsraten (dvs. andelen af besøgende, der foretager et køb) er høj, men fordi antallet af besøgende er meget større fra netop disse marketingkanaler end fra andre marketingkanaler:
Du kan hente hele analysen gratis her. Analysen rummer detaljeret data og statistik for hvert af segmenterne e-handel, B2B og B2C.
De 4 elementer i søgemaskineoptimering
Googles positionering af dit website er ifølge Google selv baseret på mere end 200 forskellige bedømmelseskriterier. Hvert af disse kriterier fortæller Google noget om, hvor relevant dit website er for en given søgning, og hvor højt i søgeresultaterne det skal positioneres.
Kriterierne fordeler sig på fire områder:
- Teknikken er fundamentet for dit website. Forudsætningen for et succesfuldt arbejde med søgemaskineoptimering er, at der ikke er tekniske fejl og uhensigtsmæssigheder på websitet, der forringer websitets kvalitet eller forhindrer Google i at indeksere websitet.
- Indholdet på dit website afgør, på hvilke søgninger (søgeord og søgefraser) Google viser dit website. Hvis ikke Google kan forstå indholdet, og hvis ikke indholdet er afstemt med din målgruppes søgevaner, bliver dit website ikke vist.
- Links fra andre websites til dit website afgør, hvor højt dit website positioneres i søgeresultaterne. Et link kan opfattes som en anbefaling af dit website, og links giver derfor Google en stærk indikation af, hvor godt websitet er.
- Brugersignaler er brugernes adfærd på dit website. Hvis brugerne udviser et stort engagement, når de besøger dit website, er det et signal til Google om, at dit website har en høj kvalitet og er relevant for brugerne på den givne søgning.
Godt indhold kan ikke stå alene, og et perfekt teknisk fundament alene kan ikke sikre dig en topplacering på Google. Søgemaskineoptimering er med andre ord en mangesidet proces, og din chance for at opnå gode placeringer er betinget af, at der skabes synergi mellem de fire områder.
De fire områder vægtes omtrent som vist på diagrammet herover – med forbehold for, at der er store forskelle i vægtningen alt efter hvilke søgeord, man arbejder med. Jo mere konkurrencepræget et søgeord er, jo større krav stiller det til arbejdet med links og brugersignaler.
Bog om søgemaskineoptimering
Vil du vide mere om de forskellige SEO-discipliner, så download et eksemplar af vores nye bog om søgemaskineoptimering. I bogen får du et solidt indblik i de indsatser, der ligger til grund for effektiv og resultatskabende søgemaskineoptimering.
Bogen er på over 100 sider og rummer både strategisk og operationel viden om søgemaskineoptimering. Den er skrevet til dig, der gerne vil arbejde med SEO selv og dig, der samarbejder med et SEO-bureau, og gerne vil indgå i samarbejdet som en mere aktiv og kritisk medspiller.
Ofte stillede spørgsmål
Søgemaskineoptimering er den proces, hvor man optimerer et website for at øge websitets synlighed i søgemaskinerne. Arbejdet retter sig især mod Google, der er den langt største søgemaskine i Danmark.
Der er tre primære indsatsområder i arbejdet med søgemaskineoptimering: teknik (dvs. den tekniske platform bag dit website), indhold (dvs. indholdet på dit website) og links (dvs. links fra andre website til dit website).
Svaret er ganske enkelt: Ifølge en analyse fra FDIH starter 8 ud af 10 danskere et planlagt køb med at søge informationer på Google. Danskerne søger over 8 millioner gange på Google – hver eneste dag.
Prisen på søgemaskineoptimering afhænger af en lang række faktorer. Du kan læse mere i vores artikel om SEO-priser.
Søgemaskineoptimering er en løbende proces. Vores erfaring er, at udbyttet er størst, hvis arbejdet forløber over en periode på mindst 12 måneder.
Ja. Du kan få et gratis eksemplar af vores SEO-bog. Vi kan naturligvis også varetage indsatsen for dig. Kontakt os for en dialog om dine muligheder.