Vækststrategi

Når der tales om strategier, er det i mange tilfælde underforstået, at det handler om at opnå vækst. Man taler derfor også om en vækststrategi. Bliv klogere på de forskellige former for vækststrategier i teksten herunder.

blog-google-analytics

Hvad er vækststrategi?

En vækststrategi er en strategi, som skal give din virksomhed styrke til at vinde markedsandele på udvalgte områder.

Grunden til, at det er vigtigt for din virksomhed at have en vækststrategi, er, at du på den måde kan sikre din konkurrenceevne. Uden en vækststrategi kan din virksomhed miste markedsandele og i værste tilfælde ende med at blive helt udkonkurreret.

Vækstmulighederne kan helt grundlæggende deles ind i to overordnede dimensioner: marked og produkt. Her deles hver dimension yderligere op i: nuværende og nye.


5 eksempler på vækststrategier

Mersalg eller krydssalg

En oplagt mulighed for at fremme din vækststrategi kan være mersalg eller krydssalg. Det handler simpelthen om at tilbyde flere (eventuelt forskellige) produkter til den samme kunde. Det er langt nemmere at “sælge lidt mere med” til en kunde, der allerede sidder med dankortet i hånden, end at skulle skaffe en helt ny kunde. Sørg derfor for at tilbyde relevante krydsprodukter til dine kunder.

Nye markeder

Det giver næsten sig selv, at det at komme ind på nye markeder vil være en god vækst strategi. Du behøver ikke nødvendigvis tænkte langt væk fra hvor du er nu. Begynd med at undersøge, om du kan grave lidt dybere. Er der nicher lige ved siden af dit nuværende marked? Små lommer, som overlapper med dit område, men som ingen rigtig har udfyldt endnu? Du kan selvfølgelig også tænke større i din vækststrategi og simpelthen forsøge at bryde ind på et helt nyt marked. Det kræver dog ofte, at du udvider hele din virksomhed og at du kan tilbyde helt nye produkter eller services.

Prissætning

Det er en ofte overset, men virkelig vigtig faktor inden for din vækststrategi. Lad os sige, du sælger kuglepenne. Hvis du på en måned kan sælge 100 kuglepenne til 10 kroner stykket, så har du omsat for 1.000 kroner. Hvis du derimod hæver prisen per kuglepen til 15 kroner, kan du måske kun sælge 75 kuglepenne på en måned. Men du har på bundlinjen omsat for 1.125 kroner. En forbedring på lidt over 10%. Set hen over tusindvis af salg, vil det gøre en enorm forskel. Du tjener altså ikke “kun” 5 kroner mere per kuglepen. De 5 kroner er en øget fortjeneste på hele 33 %. Dette eksempel viser, hvor vigtig den rette prissætning kan være for din vækststrategi. Måske skal der kun en lille justering til, før du kan vækste betragteligt.

Bedre retention

Det er både billigere og mindre tidskrævende at fastholde en eksisterende kunde end at opsøge en ny. Sørg derfor for at din retention – eller kundefastholdelse – er god. En loyal kundebase er samtidig en af de allerbedste forsikringer du kan få imod lavkonjunkturer og dårlige perioder. For selvom de salg måske vil gå ned, vil dine kunder ikke flygte. Så snart økonomien ser bedre ud, kan du som regel regne med, at de fleste af dem stadig er hos dig, og du skal derfor ikke ud og finde nye. Bemærk dog, at du gør klogt i også at nære dine kundeforbindelser selv i perioder, hvor du ikke ser de ønskede salgstal.

Øg kundetilfredshed

Når flere store virksomheder konkurrerer om den samme del af markedet, ser man ofte, at de har stor fokus på god kundeservice. Det gælder både, hvis du sælger produkter, men særligt inden for teknik eller service. Se for eksempel på teleselskaber som YouSee, Telia, Telmore og Oister. Hvis vi går ud fra, at priserne og produkterne ligger ret tæt, så er kundeservicen det sted, hvor de kan skille sig ud og virkelig gøre en forskel. Ved at tilbyde hurtig, effektiv kundeservice, kan du også bedre holde på dine nuværende kunder. Intet sælger bedre end en tilfreds kunde.


Typer af vækststrategier

Man kan opdele vækststrategier i fem forskellige typer:

Markedspenetrering

Markedspenetrering er en vækststrategi, hvor du og din virksomhed prøver at sikre et øget salg til de nuværende markeder med de nuværende produkter. Du kan foretage denne vækststrategi på følgende måder:

  • Øge markedsandelen.
  • Øge forbruget ved at få dine nuværende kunder til at købe mere.
  • Finde nye anvendelsesmuligheder for produktet.
  • Få flere fra din målgruppe til at bruge produktet.

Markedsudvikling

Denne vækststrategi går ud på, at din virksomhed forsøger at skabe vækst ved at sælge sit nuværende produkt på nye markeder. Markedsudvikling kan gennemføres på to forskellige måder – enten ved geografisk ekspansion, eller ved at udvide markedet til nye segmenter.

Produktudvikling

Ved vækst gennem produktudvikling er der tale om en vækststrategi, hvor din virksomhed tilbyder et nyt produkt til de nuværende markeder, som du allerede er etableret på. Dette kan ske på tre måder:

  • Produktforbedring.
  • Produktlinjeudvidelse.
  • Nyt produkt til samme målgruppe.

Diversifikation

Denne vækststrategi går overordnet set ud på, at din virksomhed udvikler nye produkter til nye markeder. Diversifikation betyder spredning, altså at din virksomhed forsøger at sprede dine forretningsområder. Der skelnes mellem to former indenfor diversifikation:

  • Koncentrisk diversifikation, hvor der er et vist sammenfald med den eksisterende produktportefølje – eksempelvis markedsføringsmæssigt eller teknologisk.
  • Konglomerat diversifikation, hvor din virksomhed optager helt nye forretningsområder, der ikke har nogen sammenhæng til den nuværende produktportefølje.

Integration – anden form for vækststrategi

Integration er endnu en vækststrategi, hvorpå du kan opnå vækst. Ved denne vækststrategi forsøger din virksomhed at sikre sig vækst ved at flytte sig i virksomhedens forsyningskæde, eller med andre ord, opkøbe andre virksomheder og ”integrere” dem i din virksomhed. Dette kan gøres på to måder: vertikal og horisontal integration.

Ved vertikal integration overtager din virksomhed nogle af de funktioner i den samlede forsyningskæde, som andre virksomheder førhen har varetaget. Dette kan ske som både baglæns og forlæns integration. Baglæns integration indebærer, at din virksomhed går et eller flere skridt tilbage i dens forsyningskæde (up stream), hvilket betyder, at du enten overtager eller samarbejder med en udvalgte virksomhed.

Du kan også vælge at bevæge dig forlæns i forsyningskæden (down stream). Dette indebærer, at du overtager det nærmeste led i forsyningskæden.

Ved horisontal integration udvider din virksomhed dens aktiviteter på det samme niveau i forsyningskæden. Horisontal integration kan du gøre på to måder:

  • Din virksomhed kan etablere en helt ny virksomhed, som producerer stort set den samme type af produkter, dog under et andet navn.
  • Din virksomhed fusionerer med/opkøber en eksisterende og konkurrerende virksomhed.
23_3666 (Fritlagt)

Philip Tovborg

Partner & Strategy Director

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din digitale vækststrategi, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt mig og få en dialog om dit projekt.

23_3666 (Fritlagt)
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing