Hvad er vækststrategi?
En vækststrategi er en strategi, som skal give din virksomhed styrke til at vinde markedsandele på udvalgte områder.
Grunden til, at det er vigtigt for din virksomhed at have en vækststrategi, er, at du på den måde kan sikre din konkurrenceevne. Uden en vækststrategi kan din virksomhed miste markedsandele og i værste tilfælde ende med at blive helt udkonkurreret.
Vækstmulighederne kan helt grundlæggende deles ind i to overordnede dimensioner: marked og produkt. Her deles hver dimension yderligere op i: nuværende og nye.
Heraf er der skabt fire forskellige vækststrategier, som uddybes nedenfor.
Markedspenetrering
Markedspenetrering er en vækststrategi, hvor du og din virksomhed prøver at sikre et øget salg til de nuværende markeder med de nuværende produkter. Du kan foretage denne vækststrategi på følgende måder:
- Øge markedsandelen.
- Øge forbruget ved at få dine nuværende kunder til at købe mere.
- Finde nye anvendelsesmuligheder for produktet.
- Få flere fra din målgruppe til at bruge produktet.
Markedsudvikling
Denne vækststrategi går ud på, at din virksomhed forsøger at skabe vækst ved at sælge sit nuværende produkt på nye markeder. Markedsudvikling kan gennemføres på to forskellige måder – enten ved geografisk ekspansion, eller ved at udvide markedet til nye segmenter.
Produktudvikling
Ved vækst gennem produktudvikling er der tale om en vækststrategi, hvor din virksomhed tilbyder et nyt produkt til de nuværende markeder, som du allerede er etableret på. Dette kan ske på tre måder:
- Produktforbedring.
- Produktlinjeudvidelse.
- Nyt produkt til samme målgruppe.
Diversifikation
Denne vækststrategi går overordnet set ud på, at din virksomhed udvikler nye produkter til nye markeder. Diversifikation betyder spredning, altså at din virksomhed forsøger at sprede dine forretningsområder. Der skelnes mellem to former indenfor diversifikation:
- Koncentrisk diversifikation, hvor der er et vist sammenfald med den eksisterende produktportefølje – eksempelvis markedsføringsmæssigt eller teknologisk.
- Konglomerat diversifikation, hvor din virksomhed optager helt nye forretningsområder, der ikke har nogen sammenhæng til den nuværende produktportefølje.
Integration – anden form for vækststrategi
Integration er endnu en vækststrategi, hvorpå du kan opnå vækst. Ved denne vækststrategi forsøger din virksomhed at sikre sig vækst ved at flytte sig i virksomhedens forsyningskæde, eller med andre ord, opkøbe andre virksomheder og ”integrere” dem i din virksomhed. Dette kan gøres på to måder: vertikal og horisontal integration.
Ved vertikal integration overtager din virksomhed nogle af de funktioner i den samlede forsyningskæde, som andre virksomheder førhen har varetaget. Dette kan ske som både baglæns og forlæns integration. Baglæns integration indebærer, at din virksomhed går et eller flere skridt tilbage i dens forsyningskæde (up stream), hvilket betyder, at du enten overtager eller samarbejder med en udvalgte virksomhed.
Du kan også vælge at bevæge dig forlæns i forsyningskæden (down stream). Dette indebærer, at du overtager det nærmeste led i forsyningskæden.
Ved horisontal integration udvider din virksomhed dens aktiviteter på det samme niveau i forsyningskæden. Horisontal integration kan du gøre på to måder:
- Din virksomhed kan etablere en helt ny virksomhed, som producerer stort set den samme type af produkter, dog under et andet navn.
- Din virksomhed fusionerer med/opkøber en eksisterende og konkurrerende virksomhed.