Hvad er outbound marketing?
Outbound marketing er det modsatte af inbound marketing.
Inbound markedsføring handler ikke at pushe marketing ud, men nærmere at trække potentielle kunder til sig via fx. vidensindhold og marketing automation. Dette gør online inbound marketing til en meget mindre aggressiv måde at markedsføre sig på som virksomhed.
Eksempler på outbound marketing inkluderer mere traditionelle former for markedsføring og reklame, såsom tv-reklamer, radio annoncer, trykte annoncer (avisannoncer, magasinannoncer, flyers, brochurer, kataloger osv.), messer, salgsopkald (kold kanvas.
Outbound marketing er generelt sværere at tracke og mindre rentabel end inbound marketing. Virksomheder som ønsker at forbedre deres salg og afkast, rådes derfor til at allokere en større mængde af deres marketing budget til inbound marketing, fremfor outbound marketing.
Er outbound marketing død?
Der er flere medieplatforme end nogensinde, og folk er overvældet af data og information. Da flere mennesker har valgt at undgå reklame, er outbound marketing blevet mindre effektivt, end den engang var. Udgående markedsføring har dog stadig sin plads i enhver B2B-værktøjskasse.
Outbound marketing er stadig relevant, især for avancerede produkter, der kræver personlig kontakt til beslutningstagere, men det bør altid understøttes af inbound marketing, bakket op af stærk indholdsstrategi og konsekvent brug af sociale medier. I sidste ende er det vigtigt at have en kombination af begge og bruge den data, som du fik fra din inbound marketing indsats i dine outbound marketing og omvendt.
Ulempen ved outbound marketing
Outbound marketing giver nogle problemer, idet det er lidt vanskeligere at arbejde med. Problemer med outbound marketing kan være:
- Svært at måle værdien – altså dit afkast (ROI)
- Blokering: Der ses en stigende tendens til at folk ikke ønsker opkald fra sælgere, mails ryger i spam mappen mv.
- Høj pris, lavt udbytte.
Inbound og outbound marketing synergier
Jamen hvis outbound marketing er så effektivt og er bedre til at konvertere leads til betalende kunder, undrer du dig måske over, hvordan outbound markedsføring præcist passer ind i din marketingstrategi. Det er vigtigt at huske på, at det ofte er kombinationen af aktiviteter fra både inbound og outbound marketing, der er mest effektiv.
Når din virksomhed begynder at vokse, skifter dit marketingfokus løbende mellem branding, reklame, SEO, content marketing og sociale medier såvel som mellem inbound og outbound marketing. Brugen af alle de tilgængelige værktøjer er afgørende for B2B-leadgenerering, og det at balancere dit inbound og outbound fokus, for at finde det helt rigtige niveau, det kræver finjustering og en masse tests og fejl.