ROI (Return On Investment)

ROI er en forkortelse for Return on investment, som omhandler det afkast, som kommer ud af en investering. Derfor er ROI vigtigt at kende til – også indenfor marketing. Læs vores ROI guide lige her.

blog-google-analytics

Hvad er ROI?

ROI er som skrevet ovenfor en forkortelse for Return of investment, som omhandler en beregning af afkastet på en investering. Ved denne udregning, finder du frem til hvor attraktiv investeringen er samt om den er rentabel eller ej.

Du kan bruge formlen med udregningen af ROI til stort set alle investeringer, som du foretager dig, i og uden om virksomheden. Eksempelvis: Hvor attraktivt det er for dig at lave en ny hjemmeside, ansætte en ekstra mand i firmaet, din marketingstrategi eller noget du køber med tanken om at sælge det videre igen.

Du kan anvende beregning af ROI til at evaluere en investering. Det kan eksempelvis være, hvad dine marketingaktiviteter har kastet af sig, i et specifikt kvartal.

Derudover kan du med fordel, også lave en beregning af et forventet afkast på en fremtidig investering. Dette er altså super info for dig, som er virksomhedsejer, sidder i en marketingafdeling eller noget helt tredje, hvor du tager beslutninger. For de beslutninger du tager, er typisk en investering, som gerne skal give et godt afkast.


Hvordan beregner jeg ROI?

Formlen til udregning af return on investment er meget simpel og ser sådan her ud:

ROI = (Fortjeneste – Investering) / Investering x 100

Det kan dog være svære at få et præcist resultat af beregningen – især ved ønsket om vurdering af fremtidige marketingaktiviteter. Årsagen til dette er, at resultatet afhænger af den data du har, som du med kan medregne i formlen. Derfor bør du ikke stole blindt på din ROI beregning, men hellere bruge den som et fingerpeg, der kan hjælpe dig med, at beslutte om investeringen er god, mindre god eller om du slet ikke bør investere.


Eksempel på beregning af ROI

For en god ordens skyld, så lad os se nærmere på et eksempel her.

Lad os ”lege” at du ringer til os, fordi du gerne vil have hjælp til SEO på din nye hjemmeside. Vi bliver enige om en pris på 10.000 DKK hvilket du er meget glad for, fordi den indsats vi har lagt på dit nye website, den har bidraget til, at du har solgt for 15.000 DKK ekstra.

I dette eksempel vil din ROI være 50%

Kan du se udregningen for dig?
Hvis ikke, så se hvordan vi har sat tallene fra eksemplet ind i formlen herunder:

ROI = (Fortjeneste på 15.000 DKK – Investering på 10.000 DKK) / Investering på 10.000 DKK x 100 = 50%

Dette regnestykke ser altså ganske fornuftigt ud og vil blive kaldt for en positiv ROI.


Hvad er forskellen på positiv- og negativ ROI?

Om en investering er god eller dårlig, det kan oversættes til, om den er positiv eller negativ.

En positiv ROI er et udtryk for, at den pågældende investering er god, det vil sige, at du kan tjene penge på investeringen mens en negativ ROI er et udtryk for, at den pågældende investering er dårlig, hvilket vil sige at investeringen vil give underskud.

martino-figur

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor