Sådan SEO-optimerer du din webshop til julesalget!

Er DIN webshop klar til at slå alle rekorder?

Julesalget begynder så småt at komme i gang, og endnu engang lader det til at komme til at slå alle rekorder. Meebox har gennemført en større undersøgelse omkring danske webshops forventninger til det kommende julesalg, og hele 71% af de adspurgte webshops forventer et endnu større salg i år end tidligere. Samtidig vurderer hele 32% af dem, at deres online markedsføring, herunder SEO, er meget vigtigt som en faktor til at få succes med julesalget.

Men én ting er forventninger – en anden ting er faktisk salg. For skal alle de mange købsivrige julekunder finde vej til din shop, er det bydende nødvendigt, at den er SEO-optimeret og klar til at tage imod dem. Ellers finder julekunderne bare et andet sted at lægge deres penge.

Derfor skal du sørge for, at du er bedre forberedt end de andre. Det kan du blandt andet blive ved at følge disse 9 tips, som hver især er meget simple – men som kan have en dramatisk indflydelse på din omsætning.

Tip 1: Giv dine gamle sider nyt liv

Har du haft din shop i nogle år, så er der nok en god chance for, at alle siderne og kampagnerne fra sidste jul stadig ligger der. Gjorde du dit arbejde ordentligt dengang, så vil disse sider have en række indgående links, og de vil højst sandsynligt også være godt SEO-optimeret. Så hvorfor bare lade dem ligge og være døde? Brug dem i stedet aktivt i din aktuelle indsats ved at lave 301-redirects på dem. På den måde fortæller du søgemaskinerne, at når folk f.eks. prøver at gå ind på din julekampagneside fra 2014, så skal de i stedet sendes hen til din nye 2015-side. Det betyder, at værdien fra sidste års indsats så at sige fornyes og aktiveres, så det kommer de aktuelle sider til gode.

Tip 2: Tag godt imod de mobile brugere

Flere og flere brugere kommer ind via de mobile platforme som f.eks smartphones og tablets. Et hurtigt kig i Google Analytics vil kunne vise dig den præcise andel af dine brugere, som kommer fra mobilen. Sørg for at være klar til at tage imod disse brugere. Det betyder, at du skal have et site, der fungerer optimalt i forhold til mobile enheder. Det kan gøres på mange måder, men det er vigtigt, at det bliver gjort. Adskillige undersøgelser viser, at konverteringsraten stiger markant for mobilbrugere, hvis det site, de kommer ind på, er tilpasset mobilen. Din synlighed i Google er i øvrigt også påvirket af, hvor mobilvenlig dit site er, så det er bare med at komme i gang.

Tip 3: Har du besøgt dine “om”-sider for nyligt?

Alle de faste sider med information om webshoppen, om forsendelse, kontaktinfo m.m. har det ofte med at blive glemt. Man koncentrerer sig langt mere om de sider, som sælger en vare. Men faktum er jo, at netop disse sider i høj grad er med til at sælge jeres varer. En kunde ønsker sikkerhed for, at varene når frem – og i dette tilfælde inden jul – de ønsker sikkerhed for, at der er nogen, der kan kontaktes, hvis noget går galt osv. Så sørg for, at disse sider er opdaterede og giver indtryk af, at et køb hos jer vil foregå fuldstændig gnidningsløst.

Tip 4: Send trafikken endnu bedre rundt med gavelister

Sørg for, at du hele tiden viser din kunde nye muligheder og nye idéer til, hvad de kan lægge under træet. Lister med gaveforslag til forskellige kategorier, f.eks køn, alder eller interesse, sender god trafik rundt på dit site. Sørg for, at listerne er nemt tilgængelige fra alle dine sider, og sørg selvfølgelig også for, at de fremgår tydeligt på en side, der er SEO-optimeret til lejligheden. På den måde får du for alvor vist en masse af dine produkter frem til de potentielle kunder og ikke bare et enkelt (eller en enkelt kategori).

Tip 5: Sørg for at SEO-optimere dit site mod jule-keywords

Identificer 1-2 særligt jule-tilpassede keywords, som giver mening for din shop, f.eks ”gaver til hende” el.lign. og optimer så meget som muligt imod disse ord. Se mere om, hvordan du arbejder med onsite-SEO i guiden her

Tip 6: Optimér dine landing pages

Vær sikker på, at alle dine landing pages fungerer optimalt. Får brugeren svar på sine spørgsmål, når de ankommer til sitet? Kan de nemt finde dét, de leder efter? Er der sat virkningsfulde call-to-actions ind?
Prøv evt at bruge et program som Googles Content Experiment eller andre til at teste, hvordan dine sider performer.

Tip 7: Overse ikke vigtigheden af en købsproces, der virker!

Listrak, som jævnlig laver undersøgelser af det amerikanske websalg, kan fortælle, at flere og flere lægger ting i deres elektroniske kundevogn, men forlader shoppen uden at købe noget. Hele 81% af shopperne forlod på den måde deres kundevogn i løbet af de sidste 6 måneder.

For at få det tal ned for DIN shop er det yderst vigtigt at sørge for, at det ikke er din købsproces, der får folk til at hoppe væk fra at gennemføre et salg. Den skal aktivt lede folk videre til et salg, så alle call-to-action knapper skal fungere. og hele flowet fra vogn til køb skal forløbe nemt og gnidningsfrit.

Tip 8: Husk at tilbyde muligheden for gavekort

Tit er gavekort bare noget, som man har liggende som en ekstra mulighed for de kunder, der ikke ved, hvad de skal købe. Men faktisk kan gavekort være en vigtig del af din forretning. Hele 12.100 personer har indenfor den seneste måned søgt på ”gavekort” på Google, så sørg for at udnytte interessen og ikke bare gemme muligheden væk i et fjernt hjørne af din shop.

Tip 9: Vær til stede på prissammenlignings-tjenesterne

Alle er på jagt efter et godt tilbud – måske især op til jul, hvor der skal foretages ekstra mange indkøb. Flere og flere benytter sig derfor at den efterhånden brede kam af prissammeligningstjenester, som også tilbydes herhjemme. Det er derfor en god idé at få sine produkter ind på disse tjenester, så du har mulighed for at vise potentielle kunder, at du er leveringsdygtig (og selvfølgelig helst til en god pris eller med andre fordele).

Der findes en lang række prissammenligningstjenster, og du kender sikkert allerede dem, der er relevante indenfor din branche. Ellers så er det værd at undersøge. Vær også opmærksom på Googles shopping-tjeneste, som for alvor er begyndt at røre på sig.

Skal vi hjælpe dig med at sikre, at du og din webshop får en super julesæson, så kontakt os i dag for et uforpligtende tilbud på SEO-optimering.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for

X