Søg

B2B-marketing

Hvis du sælger produkter eller services til andre virksomheder, altså B2B, er det med årene blevet essentielt at fokusere på digital marketing. I takt med at flere virksomheder gennem årene er gået online og ikke længere benytter sig af den ældre og mere traditionelle offline markedsføring, betyder det at du ikke længere skal overveje om du skal benytte dig af online markedsføring, men derimod hvordan.
Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist

Hvad er B2B-marketing?

Når vi arbejder med marketing, er det vigtigt at være opmærksom på, at marketing til virksomheder er meget anderledes end marketing til forbrugere. Derfor findes der en helt anden markedsføringsmetode – B2B-markedsføring.

Der skelnes derfor i daglig tale mellem B2B marketing (business-to business) og B2C marketing (business-to-consumer). B2B marketing refererer til enhver markedsføringsstrategi eller indhold, der er rettet mod en virksomhed eller organisation. Enhver virksomhed, der sælger produkter eller tjenester til andre virksomheder eller organisationer, bruger typisk B2B-marketingstrategier. B2C marketing er omvendt den markedsføring som virksomheder målretter mod privatpersoner.

For at give dig et eksempel, så er InboundCPH en virksomhed, der beskæftiger sig med B2B-markedsføring. Det skyldes at InboundCPH’s kunder altså er andre virksomheder og ikke forbrugere. Derfor kan al vores marketingindsats klassificeres som B2B.

Når du som virksomhed ønsker at skaffe flere B2B kunder, så skal du i gang med at markedsføre dig selv. Ligesom du som privatperson eksponeres for reklamer for diverse produkter, når du færdes på internettet og på sociale medier, så kan virksomheder som vil i kontakt med andre virksomheder, også annoncere gennem diverse kanaler og medier.

Eksempler på annoncekanaler:

Kom i gang med B2B-marketing

Alle virksomheder – hvad enten du fokuserer på B2B eller B2C salg, så skal du have en digital tilstedeværelse – som består af betalte annoncer, søgemaskineoptimering og et website. Lad os gå gennem hvilke tiltag, der kan styrke din digitale marketingstrategi.

Definér din målgruppe

En stærk B2B digital marketing strategi starter med at definere din målgruppe eller en persona. Denne demografiske og psykografiske information vil sikre at alle dine markedsføringsaktiviteter, altså dit indhold og dit digitale materiale eksponeres overfor de rigtige øjne og ører.

Få et website

Digital marketing kan ikke helt fungere uden et informativt, engagerende websted. Over 80% af køberne besøger et websted, før de foretager et køb. Da den typiske B2B-salgscyklus ofte involverer mange nøgleaktører, er websites gode til at dele information om dit produkt eller din service.

Søgemaskineoptimering

Dit website skal være mere end informativt og engagerende… det skal være synligt. Du kan gøre dette med on-page SEO og off-page SEO. Disse inkluderer alt fra indhold til strukturerede data, website hastighed mv. Læs mere om SEO her.

Hvad kan du ellers gøre?

Hvis ikke du selv har tiden eller kompetencerne til at udforme din B2B marketingstrategi samt eksekvere og administrere den efterfølgende, kan du med fordele få andre til det.

Du kan enten at ansætte en medarbejder som har erfaring med at udarbejde og administrere en B2B marketing strategi.

Du kan også vælge at indgå et samarbejde med et bureau, som er specialister i netop at udforme din strategi og eksekvere på den.

Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Download vores marketinganalyse
Få indsigt i online marketingkanaler
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet