Søg

Ankerlinks

Få råd og vejledning til brug af ankerlinks (også kaldet anchor links), der kan styrke jeres tilstedeværelse på Google. Læs med herunder og få mere viden om ankerlinks.
Mark Mølgaard
Mark Mølgaard
Partner & Senior SEO Specialist

Hvad er ankerlinks?

Ankerlinks (også kaldet anchor links, jump links og section links) er interne links til andre steder på samme side. Hvis en bruger klikker på et ankerlink, bliver vedkommende med andre ord ikke ledt til en ny side, men ledt til et sted længere nede eller oppe på den samme side.

Ankerlinkene placeres typisk i en indholdsfortegnelse øverst på siden, der gør det muligt for brugerne at springe direkte ned til relevant indhold, eller i forbindelse med en “Til toppen”-knap, der gør det muligt for brugerne at springe til toppen af siden.

Ankerlinks har to formål; dels forbedrer de brugervenligheden, idet brugerne nemmere kan bevæge sig rundt i indholdet på siden uden at skulle scrolle, dels styrker de jeres tilstedeværelse på Google, idet Google – hvis I er heldige – viser ankerlinkene i søgeresultaterne. Ankerlinkene vises enten under sidens Meta Description eller i begyndelsen af den som et “Hop til”-link:

Vi anbefaler, at I indsætter ankerlinks på indholdstunge sider, hvor linkene kan medvirke til at overskueliggøre indholdet og styrke brugervenligheden af siden. Ankerlinks bør ikke bruges på sider med lidt indhold – i givet fald har linkene ingen værdi for brugeren, og Google viser dem ikke.


Brug af anchor links

Et anchor link (ankerlink) udgøres af to dele; dels et egentligt link og dels et unikt id tilknyttet det element på siden, der linkes til. Linket kan eksempelvis se sådan ud: <a href=”#unikt-id”>Linktekst</a>. Hashtagget (#) indikerer, at der er tale om et link til et element på samme side.

Elementet, der linkes til, skal tilknyttes et unikt id ved brug af kodestykket id=”unikt-id”. Id’et kan eksempelvis tilknyttes underoverskrifter (<h2 id=”unikt-id”>Underoverskrift</h2>) eller tekstafsnit (<p id=”unikt-id”>Tekst…</p>). Bemærk, at der ikke skal hashtag (#) foran id’er.

To elementer på samme side må ikke have samme id, men et id må gerne genbruges på tværs af websitet. Brug bindestreger i stedet for mellemrum i id’er, og undgå brug af store bogstaver og specialtegn. Id’er kan være kontekstuelle ord eller fortløbende tal, eksempelvis:

  • https://inboundcph.dk/viden/hvad-er-seo#linkbuilding
  • https://inboundcph.dk/viden/hvad-er-seo#3

Fordelen ved kontekstuelle ord frem for tal er, at alle id’er ikke skal laves om, hvis der senere tilføjes et nyt afsnit midt på siden. For dit arbejde med SEO er id’et underordnet. Derimod er det vigtigt at have en kort, beskrivende linktekst, idet det er linkteksten, Google viser i søgeresultatet.

Bemærk at id’et står til sidst i webadressen med et foranstillet hashtag. Ved links til et id på samme side er det nok kun at skrive id’et i linket (med et foranstillet hashtag). Ved links til et id på en anden side skal hele webadressen skrives i linket.


Fejlfinding

Gennemgå følgende tre punkter, hvis ikke ankerlinkene virker efter hensigten.

  • Tjek id’et. Tjek at id’et er unikt, dvs. at det ikke tilknyttet flere forskellige elementer i sidens kildekode. Tjek at id’et er angivet korrekt i såvel link som element – førstnævnte med et foranstillet hashtag. Husk, at der skelnes mellem store og små bogstaver.
  • Slå AJAX fra. Webteknikken AJAX, der benyttes på nogle websites, kan have betydning for funktionaliteten af ankerlinkene. Slå AJAX fra på anker-linkene for at løse problemet. Det kan eksempelvis gøres ved at tilføje kodestykket data-ajax=”false” til linkene.
  • Tjek headeren. På websites med fastlåst header (en header, der konstant er synlig i toppen af vinduet), kan headeren i nogle tilfælde dække toppen af det element, der linkes til (eksempelvis en overskrift). Det kan løses på flere måder og kræver, at I rådfører jer med jeres webudviklere.
Mark Mølgaard
Mark Mølgaard
Partner & Senior SEO Specialist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Download vores nye SEO-bog
Få ny viden om linkbuilding
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet