Hvad er Open Graph Tags?
Open Graph er en række standardiserede tags, du kan lægge ind i <head>-sektionen af dine sider for at styre, hvordan dine sider bliver vist, når de deles på sociale medier. Det er en fordel, fordi du derved kan synliggøre din virksomhed bedre og samtidig gøre siderne mere appellerende at klikke sig ind på. Open Graph understøttes af blandt andet Facebook og LinkedIn.
Der findes en lang række forskellige tags, som du kan benytte, alt efter hvilken type side og indhold, der er tale om. Som minimum bør en sidetitel, en sidebeskrivelse og et billede angives, sådan:
- <meta property=”og:title” content=”Titel på siden.” />
- <meta property=”og:description” content=”Beskrivelse af siden. ” />
- <meta property=”og:image” content=”https://eksempel.dk/billedlink.png” />
En komplet liste over alle tilgængelige tags til både Facebook og LinkedIn kan findes på The Open Graph Protocol. Nogle CMS-systemer kan automatisk indsætte disse tags, hvorefter du nemt kan redigere deres indhold via backend-modulet på dit website. For nemhedens skyld vælger mange at udarbejde en løsning, der automatisk kopierer sidens Title Tag og Meta Description til sidens Open Graph tags.
Open Graph Tags har ikke direkte betydning for SEO, idet de udelukkende vedrører sociale medier (og dermed ikke Google og andre søgemaskiner). Det er ikke desto mindre en ganske god idé at implementere Open Graph Tags på din hjemmeside.