Søg

Køb af links

Betalte links er links, som du betaler et website for at få. Der florerer mange oplysninger på nettet om køb af links, og det er vigtigt at kunne skelne mellem fakta og fiktion. I dette indlæg får du mere viden om emnet.
Mark Mølgaard
Mark Mølgaard
Partner & Senior SEO Specialist

Hvad er betalte links?

Betalte links (også kaldet købte links) er links, som du betaler et website for at få. Betalingen kan være penge, gratis produkter eller tjenesteydelser. Eksempler på betalte links er sponsorerede indlæg, advetorials, annoncelinks og sponsorlinks. Blot fordi du betaler et SEO-bureau eller egne medarbejdere for linkbuilding til dit website, er der ikke nødvendigvis tale om betalte links.

Køb af links strider mod Googles retningslinjer for webmastere, og det er en praksis, som ifølge Google kan have negative konsekvenser for din synlighed. Sandheden er dog en anden, dels fordi Google har meget svært ved at adskille betalte links fra andre links, og dels fordi købte links ofte udspringer af helt legetime marketingmetoder, som Google ikke kan forbyde.

Antag eksempelvis at du giver et sponsorat til en velgørende forening. Hvis formålet er at få et link, er det et brud på Googles retningslinjer. Hvis foreningen derimod af egen fri vilje linker til dit website, er det eksakt samme link opstået naturligt, uden at der ligger en ureglementeret intention bag – men Google kan ikke adskille de to links fra hinanden.

I erkendelse af at det er svært at identificere betalte links, introducerede Google i 2019 en ny linktype, sponsored link, som webmastere skal benytte til at markere købte links på deres website. Google har dermed lagt ansvaret over på de medier, der sælger links. Problemet for Google er bare, at medierne selvfølgelig ikke vil benytte linktypen, fordi linkene derved mister deres værdi, og medierne derved risikerer at miste en række af deres annoncører.

Der er endvidere et paradoks i, at Google på den ene side siger, at køb af links kan have negative konsekvenser for din synlighed, og på den anden side har sagt, at konkurrenter ikke kan misbruge metoden til at skade din synlighed. Det indebærer, at Google både skal vide, at der er tale om købte links, og hvem der har købt dem. Det kan naturligvis ikke lade sig gøre.


Sådan foregår køb af links

Mange danske virksomheder køber links i et eller andet omfang. Årsagen er ganske enkel: Køb af links er en nem linkbuilding-metode, som sikrer virksomheden en kontinuerlig tilgang af links, og som derved også sikrer et forholdsvis forudsigeligt resultat. Andre linkbuilding-metoder er mere uforudsigelige og sikrer ikke nødvendigvis en kontinuerlig tilgang af links.

Links kan købes direkte af medierne (aviser, bloggere mv.) eller via et mellemled, en såkaldt link broker. I førstnævnte tilfælde skal du selv finde, etablere kontakt og forhandle med de medier, du ønsker et link fra. En link broker har allerede de rette kontakter og kan samtidig rådgive om, hvilke links du har behov for – til gengæld skal du betale vedkommende for arbejdsindsatsen.

Priserne spænder typisk mellem nogle hundrede kroner og mange tusinde kroner per link alt efter linkets kvalitet. Et link fra et større dansk medie koster mere end et link fra en lille blog, men førstnævnte har også en større SEO-værdi. Flere udenlandske bureauer med base i Indien tilbyder, at du kan købe links til næsten ingen penge – disse links er i bedste fald værdiløse.

Sponsorerede indlæg og advetorials er den mest udbredte form for købte links. Husk at linkene kun har værdi, hvis ikke de er markeret med sponsored eller nofollow i kildekoden. Linkene bør i videst muligt omfang overholde de kriterier for det gode link, vi har oplistet tidligere i teksten om linkbuilding.

Mark Mølgaard
Mark Mølgaard
Partner & Senior SEO Specialist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Download vores nye SEO-bog
Få ny viden om linkbuilding
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet