Hvad er en marketingstrategi?
I din virksomheds marketingstrategi skal stå alle din virksomheds marketingmål. Først når disse er skrevet ned, er det muligt at lave en plan for hvordan du gerne vil opnå disse mål. Strategiens formål er at promovere dine varer eller serviceydelser, så du får en masse salg i hus.
Det er vigtigt at din marketingstrategi udarbejdes ud fra en markedsundersøgelse. En strategi uden data, er nemlig ikke meget værd. Du er nødt til at undersøge markedet med data, der kan bekræfte hvilken vej der er bedst at bevæge sig i mod. Det kan eksempelvis være den målgruppe du henvender dig til.
Marketingstrategien kan nemlig hjælpe dig med at identificere de mest attraktive kunder, samt gøre dig klogere på deres behov. Med den info vil din marketing kunne blive meget mere skarp og målrettet mod den mest profitable målgruppe, ift. hvordan du skal kommunikere dem dem, hvilke kanaler du skal anvende mv.
Din marketingstrategi er langsigtet
Marketingstrategien er virksomhedens meget langsigtede strategi, som omhandler de helt overordnede tanker om hvordan virksomheden vil promoveres. Dvs. når du planlægger den, ser du frem ad, og ikke nødvendigvis bare et år – den kan bevæge sig meget længere ud til fremtiden.
Under marketingstrategien ses den overordnede marketingplan, som er den planlægning der skal sørge for, at målet om virksomhedens marketing strategi blive opnået.
En marketingstrategi har det grundlæggende mål at opnå en konkurrencemæssig fordel, som også ofte betegnes som en competitive advantage.
Et eksempel herpå at virksomheden Ferrari, der har et ry godt at producere biler, der holder en høj værdi. De har med andre ord en god USP. Årsagen til at Ferrari har dette omdømme og desuden lever op til det, er ikke noget som er helt tilfældigt. Det har været en meget langsigtet strategi for denne virksomhed at positionere sig på markedet som den type udbyder.
Marketingstrategier
De fleste virksomheder (hvis ikke alle) ønsker mest mulig synlighed, for at få så mange penge i kassen som muligt. For at få penge i kassen er det oftest nødvendigt at markedsføre sine produkter eller ydelser – så det går meget godt hånd i hånd.
Vi har samlet en oversigt herunder, hvor du kan få et overblik over mulige måder at markedsføre sig på. Afhængig af dit budget, branche mv. vil nogle af mulighederne være mere fordelagtige for netop din virksomhed end andre.
Eksempler på marketingstrategier:
- Skriv på sociale medier
- Lav videomateriale
- Begynd at blogge
- Søgemaskineoptimér dit website
- Benyt dig af influencers
- Skab en “lead magnet”.
- Benyt dig af LinkedIn Ads med retargeting
- Sæt dig ind i og benyt Facebook
- Benyt Instagram annoncering
- Lav et affiliate program
- Brug marketing automation
- Få reklame på busser
- TV-reklame
- Deltag i et relevant TV program
- Køb en radioreklame
- Hold et event
- Hold et webinar
- Køb RTB bannerannoncering