Hvad er et marketingbudget?
Det er altid en god ide, at lave sig en markedsføringsstrategi og hertil hører et marketingbudget ind under. Marketingplan-skabeloner kan se forskellige under men indeholder typisk nedenstående.
Indhold i en marketingplan – eksempel:
- De produkter og ydelser, der skal markedsføres
- De specifikke målgrupper produkterne og ydelserne skal markedsføres til
- De salgskanaler produkterne og ydelserne skal markedsføres på
- Måden markedsføringen via salgskanalerne skal udføres
- Et budget til ovenstående
- En tidsplan til ovenstående
Som du nok kan se, vil ovenstående løbe løbsk, hvis der ikke lægges et budget.
Budgettet hjælper altså med:
- Hvor stort et beløb der skal / kan sættes af til marketing
- Fordeler beløbet ud på hele tidsperioden
- Fordeler beløbet ud på forskellige aktiviteter
Det ville jo ikke nytte noget, at du bruger flere penge på markedsføring end din virksomhed har råd til. Eller hvis dine ansatte allerede har brugt alle de afsatte penge i midten af perioden, og der nu ikke længere er flere penge tilbage at annoncere og promovere din virksomhed og dens produkter for.
Derfor er en marketingplan super vigtig at inddrage i planlægningen af en virksomheds marketing aktiviteter.
Eksempel på markedsføringsbudget
I dit markedsføringsbudget skal du indsætte alle de omkostninger, du kan forestille dig at få i forbindelse med dine markedsføringsaktiviteter.
Det kan eksempelvis være udgifter til:
- Et marketingbureau
- Marketing-tools
- Online marketing-aktiviteter
- Offline marketing-aktiviteter
Vil du eksempelvis gerne annoncere via Google Ads-annoncer, så skal dine estimerede omkostninger hertil inddrages i dit marketingbudget.
Det betyder dog ikke, at dit budget er låst, at der ikke kan ske ændringer undervejs. Især for en startup som skal prøve diverse annonceringsmuligheder af, kan det være meget svært at estimere et bestemt beløb til Facebook, eftersom virksomheden endnu ikke ved om det virker.
Det kan også ske for en større virksomhed hvor kunderne ændre adfærd, eller at virksomheden eksperimentere på nye områder, eksempelvis ved brug af growth hacking.