Hvad er metadata?
Metadata er vigtigt for enhver der gerne vil have besøgende fra Google. Herunder ser du et eksempel fra Google på en af InboundCPH’s title tags og meta descriptions:
Som du nok kan genkende, så er det dette formatet, der dukker op på Google hver gang du laver en søgning. Der vises altså altid en metatitel og en metabeskrivelse for ethvert website i søgeresultatet.
Derfor er titles og descriptions vigtige!
Når en potentiel kunde søger på et emne, hvor en af dine landing pages vises som et søgeresultat, så er du ikke den eneste. Der er altså kamp om, hvilket website den potentielle kunde skal trykke på. Derfor gør du klogt i at arbejde med dine metatitler og beskrivelser, så de står knivskarpe.
Sådan skriver du et godt title tag
Lav et title tag som:
- Har en maksimal længde på 65 tegn
- Er unik
- Er reflekterende til sidens indhold
- Giver mening
- Er appellerende
- Indeholder det primære søgeord, som siden er optimeret efter, 1-2 gange (evt. i forskellige bøjninger)
- Har det primære søgeord stående så langt til venstre som muligt
- Så vidt muligt indeholder et eventuelt sekundært søgeord 1 gang
- Så vidt muligt indeholder salgsfremmende ord som køb, bestil, få eller book
- Indeholder tankestreger (–) eller lodrette streger (|) til sætnings adskillelse (ikke punktum)
Sidst men ikke mindst, så skal dit title tag gerne indeholde dit firmanavn til sidst (eksempelvis ”Tekst… – inboundpch.dk” eller ”Tekst… | InboundCPH”). Du skal dog være opmærksom på, at det for nogle websites automatisk er sat op til at blive tilføjet, så dette skal undersøges først og fremmest – at dit firma navn står der to gange, ser fjollet ud.
Sådan skriver du en god meta description
Lav en metabeskrivelse som:
- Har en maksimal længde på 160 tegn inkl. mellemrum
- Understøtter metatitlen
- Er unik
- Er reflektere til sidens indhold
- Giver mening
- Er appellerende
- Indeholder det primære søgeord, som siden er optimeret efter, 1-3 gange (evt. i forskellige bøjninger)
- Har det primære søgeord inkluderet i første sætning
- Indeholder et eventuelt sekundært søgeord 1-2 gange
- Så vidt muligt indeholder salgsfremmende ord som køb, bestil, få eller book.
Bemærk! Hvis Google ikke vurderer, at den tekst du definerer hertil er passende, ikke er nok beskrivende eller er decideret upassende, så kan det ske, at Google vælger at tage andet indhold i brug fra din side i stedet.
Gør brug af vores metadata tool
Har du brug for hjælp til at lave knivskarpe metadata, som skal vises i søgeresultaterne for enhver af dine landingssider? Så lad os hjælpe dig med vores metadata tool.
Sætter du dine data ind i boksen på siden vi linker ind til så kan du få vist, hvordan dine tekster kan blive vist på Google og dermed får du mulighed for at se og tilrette din opsætning, hvis ikke teksten står som ønsket.
Hvad er metakoder og meta-tags?
Metakoder og meta-tags er sådan set det samme, du kan kalde dem begge dele. De indeholder information om dit website, som Google bruger til at forstå dine sider bedre.
Du ser ikke metakoder eller meta-tags på dine landingssider, men du kan altid finde dem i koden. Der findes mange forskellige metakoder og størstedelen af dem påvirker ikke din SEO. Dog er der visse ting skal være opmærksom på! Dette kan eksempelvis være metabeskrivelser, som vi har nævnt tidligere i dette blogindlæg eller meta-robots, som kan udelukke en eller flere pågældende sider fra at blive indekseret af Google – blot for at nævne nogle eksempler.