Søg

SEO vs. SEM

Hvad er forskellen på SEO og SEM, og hvilken af de to markedsføringsmetoder kan tilføre din virksomhed størst værdi? Det spørgsmål forsøger jeg at kaste lys over i dette indlæg.
Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist

Hvad er SEO og SEM?

I en digital verden, hvor alt fra rejser og forsikringer til fitness-medlemskaber, kostrådgivning og dyrefoder bliver købt på internettet, er du næppe i tvivl om vigtigheden af online markedsføring. Og det kommer næppe bag dig, at Google har en afgørende betydning. Faktisk viser vores analyse Online marketingkanaler 2020, at mellem 71 % og 84 % af de besøgende på danske websites kommer fra Google.

Undersøgelsen tydeliggør, at det er vigtigt for din virksomhed at have en stærk tilstedeværelse på Google. En tilstedeværelse, der skal sikre, at din målgruppe kan finde dig på de rigtige søgeord, og at din målgruppe finder dig, før de finder dine konkurrenter.

To markedsføringsmetoder kan sikre din virksomhed synlighed på Google: SEO og SEM. Det er en udbredt misforståelse, at den ene kanal kan erstatte den anden – faktisk kan der være store fordele, både økonomisk og marketingmæssigt, ved at lade de to kanaler supplere hinanden. Herunder kan du blive klogere på de to kanaler.


SEO (Search Engine Optimization)

SEO – eller søgemaskineoptimering, som det kaldes på dansk – handler kort sagt om at øge synligheden af din hjemmeside i søgemaskinerne på de mest relevante søgeord, så du får flere besøgende og opnår et øget salg. Hvis SEO udføres korrekt, kan det give din virksomhed en førsteplads i søgeresultaterne, og det er afgørende for, om du bliver fundet af din målgruppe eller ej.

De primære fordele ved SEO er, at:

  • du ikke betaler for hver besøgende
  • du kan opnå synlighed på alle relevante søgninger
  • udbyttet af investeringen er overvejende vedvarende
  • du kan nå ud til en stor del af din målgruppe, fordi de fleste brugere på Google klikker på de organiske søgeresultater
  • det er omkostningseffektivt på lang sigt.

De primære ulemper ved SEO er, at:

  • det tager tid, før du opnår gode resultater
  • du kan ikke styre præcis, hvordan Google viser dit website i søgeresultaterne
  • du betaler forud for resultaterne.

SEM (Search Engine Marketing)

SEM er et udtryk for betalt annoncering i søgemaskinerne (nogle gange også kaldet SEA). Den langt største søgemaskine i Danmark er Google med en markedsandel på omkring 96 % (efterfulgt af bing med en markedsandel på omkring 3 %), og SEM er derfor i praksis lig med Google Ads (og i mindre grad Bing Ads). Annoncerne på Google kaldes for betalte søgeresultater, mens SEO-resultaterne kaldes for organiske søgeresultater.

De primære fordele ved Google Ads er, at:

  • du kan købe en topplacering på Google stort set med det samme
  • du kan stoppe annoncerne øjeblikkeligt, hvis kampagnen ophører eller konverterer dårligt
  • du hurtigt opnår viden om, hvilke søgeord og salgsbudskaber der konverterer bedst
  • du betaler bagudrettet for de resultaterne.

De primære ulemper ved Google Ads er, at:

  • du betaler for hver besøgende (for hvert klik)
  • effekten ophører, så snart du stopper med at betale
  • du kun kan nå ud til en lille del af din målgruppe, fordi kun en lille andel af brugerne på Google klikker på annoncerne
  • du ikke kan vise dine annoncer på alle relevante søgninger.

Klikprisen i Google Ads bestemmes dels af konkurrencen på de søgninger, du gerne vil være synlig på, og dels af kvaliteten af dine annoncer. De annoncører, der er villige til at betale mest, og de annoncører, hvis annoncer har den højeste kvalitet, får den højeste annonceplacering.


SEO er 5,67 gange mere effektivt end SEM

Ifølge en analyse fra Enquisite – et analysefirma, der måler søgetrafik til over 5.000 hjemmesider – klikker brugere i gennemsnit 8,5 gange oftere på organiske søgeresultater end på tilsvarende betalte søgeresultater (annoncer). Forskellen kan sandsynligvis tilskrives, at de fleste brugere tolker organiske søgeresultater som værende mere troværdige end betalte søgeresultater.

Ifølge analysen har betalte søgeresultater dog en konverteringsrate, der er halvanden gang bedre end konverteringsraten for organiske søgeresultater. Den væsentligt lavere klikfrekvens på betalte søgeresultater betyder dog, at organiske søgeresultater i gennemsnit er 5,67 gange mere effektive end betalte søgeresultater med hensyn til konverteringsraten. Der er altså ingen tvivl om, at SEO tilfører din virksomhed større værdi end SEM – for SEO er ikke bare bedre, det er også billigere.


Hvad skal du vælge?

Google Ads (og tilsvarende Bing Ads) er velegnet til marketingkampagner med en afgrænset varighed, til søgeord hvor du af konkurrencemæssige grunde ikke kan opnå en god position i søgeresultaterne, til at teste markedet og til hurtigt at opnå dine salgsmål. SEO er velegnet til langsigtede, omkostningseffektive kampagner og til at få dine budskaber bredt ud til målgruppen.

SEM er desuden den bedste løsning, hvis du lige har lanceret din hjemmeside og ønsker at skabe en øjeblikkelig opmærksomhed omkring den. Det betyder ikke, at SEO ikke er relevant i det tilfælde, men blot at SEO ikke har samme øjeblikkelige effekt som SEM (fordi søgemaskinernes indeksering af din hjemmeside tager tid).

Vi anbefaler, at du skruer ned for eller omprioriterer investeringen i Google Ads, efterhånden som du opnår synlighed i de organiske søgeresultater. Indsigten fra arbejdet med Google Ads (søgeord og salgsbudskaber) kan bruges i arbejdet med SEO og omvendt.

Listen to “SEO – SEM Synergier: Få mest muligt ud af samspillet” on Spreaker.

Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet