Markedsandel

Markedsandel er procentdelen af det samlede salg i en branche, der er genereret af en bestemt virksomhed. Markedslederen i en branche er den virksomhed, der har den største markedsandel. Bliv klogere på hvad en markedsandel er og hvordan du kan øge din markedsandel, i denne artikel.

blog-oeverst-paa-google

Hvad er en markedsandel?

Markedsandelen som nævnt ovenfor er den procentdel af det samlede salg i en branche, som en bestemt virksomhed har genereret. Markedsandelen beregnes ved at tage virksomhedens salg over perioden og dividere det med det samlede antal salg i branchen i samme periode. Denne måling bruges til at give en generel idé om størrelsen af en virksomhed i forhold til markedet og konkurrenterne. Markedslederen i en branche er den virksomhed, der har den største markedsandel.


Beregning af markedsandel

For at beregne en virksomheds markedsandel skal du først bestemme en periode, du vil undersøge. Det kan være et kvartal, et år eller flere år.

Beregn herefter virksomhedens samlede antal salg i den periode. Find derefter ud af det samlede antal salg i virksomhedens branche. Divider slutligt virksomhedens samlede indtægter med branchens samlede salg.

For eksempel, hvis et firma solgte sokker for 10 millioner kr. det sidste år, og den samlede mængde af solgte sokker udgjorde 20 millioner kr. I så fald ville selskabets markedsandel for sokker være 50%.

Beregningen af ​​markedsandele udføres normalt for bestemte lande, såsom en markedsandel kun for Danmark eller kun for Tyskland.


Øg din markedsandel

En virksomhed kan øge sin markedsandel ved at tilbyde sine kunder innovativ teknologi, styrke kundeloyalitet, ansætte talentfulde medarbejdere og erhverve konkurrenter.

Ny teknologi

Din virksomhed kan øge sin markedsandel ved at være innovativ. Hvis dit firma kan få en ny teknologi på markedet, som dine konkurrenter endnu ikke har tilbudt kunderne, så køber forbrugerne altså teknologien hos dig. Mange af disse forbrugere bliver loyale kunder, hvilket øger virksomhedens markedsandel og mindsker markedsandelen for det firma, hvorfra de skiftede.

Kundeloyalitet

For at beskytte sin eksisterende markedsandel er det vigtigt at styrke sine kundeforhold, på den måde er kunderne mindre tilbøjelige til at handle hos din konkurrent, blot fordi virksomheden har tilbud. Du kan også øge din markedsandel ved hjælp af selv samme enkle taktik, da tilfredse kunder ofte taler om deres positive oplevelse til venner og familie, der derefter bliver nye kunder. At få markedsandel via mund til mund øger en virksomheds indtægter uden at øge deres markedsføringsudgifter.

Talentfulde medarbejdere

De virksomheder som har succes med at erhverve de dygtigste og mest dedikerede medarbejdere, har typisk også den højeste markedsandel i branchen. Ved at ansætte de bedste medarbejdere, reduceres udgifterne i forbindelse med træning og uddannelse, og virksomheden kan derfor allokere flere ressourcer til at fokusere på deres kernekompetencer. At tilbyde gode lønninger og andre fordele er en bevidst måde at tiltrække de bedste medarbejdere på.

Erhvervelser

Slutligt er en af de sikreste metoder til at øge sin virksomheds markedsandel at erhverve en konkurrent. Det reducerer antallet af virksomheder, der kæmper om et stykke af den samme kage.

ian-figur

Ian Rosenfeldt

Founder & CEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din virksomheds data, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på data? Kontakt Ian Rosenfeldt og få en dialog om projekt.

ian-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Prøv vores online konkurrentanalyse
    Få indsigt i dine konkurrenter på Google