Søg
SEO CASE: SPIES

Sådan fik SPIES forbedret deres synlighed på Google og blev nummer 1 i 3 skandinaviske lande

ET SUCCESFULDT SEO-SAMARBEJDE HAR SKABT BEDRE SYNLIGHED PÅ GOOGLE
Nr. 1

på Google

6 års

succesfuldt samarbejde

Det gjorde vi

 Uddannelse
Strategisk rådgivning
Søgeordsanalyser

Konkurrencesituationen betød at Spies måtte handle

Efter at have undersøgt konkurrencesituationen indså Rasmus Panduro, Head of Digital Operations hos Spies, at der var brug for handling – konkurrenterne blev nemlig tørre og fik det meste af synligheden på Google. Rasmus havde hørt, at en af deres konkurrenter havde samarbejdet med Henning Madsen fra InboundCPH, og tog derfor fat i ham for at høre om et lignende samarbejde. I snakken med Henning viste det sig heldigvis, at et samarbejde var muligt, da samarbejdet med konkurrenten kun var et opstartsprojekt, og derfor ikke i strid mod et samarbejde indenfor samme branche.

Men for Rasmus og Spies handler det ikke kun om at finde de rette kompetencer – det handler i høj grad også om partnerskab: ”Det vigtigste var, om der var et match. Når vi i Spies arbejder sammen med nogle, uanset hvem det er, så skal begge parter have noget ud af det. Dertil skal der være kemi og gensidig forståelse for, at man arbejder for samme sag” udtaler Rasmus Panduro.

I opstarten på samarbejdet var det vigtigt for Rasmus at der blev lagt en plan for, hvordan Spies’ kompetencer blev udnyttet i samarbejde med Hennings kompetencer. Spies havde i forvejen en SEO-ansat, så det var med at finde en balance mellem, hvilke opgaver der skulle løses af hvem: “Vi er ikke en nem kunde. Vi har mange krav til vores partner. Vi sad med vores egen marketingafdeling og tekstforfattere, og en enkelt dedikeret SEO-ansat. Så behovet var egentlig at finde ud af – hvordan vokser vi det her sammen. Ret hurtigt fandt vi ud af, hvad vi var dygtige til, og hvad Henning var dygtig til. Det gjorde, at vi kunne sætte et team sammen og få lavet en plan for hvordan samarbejdet ville fungere bedst” udtaler Rasmus Panduro.

Nr. 1 på Google

 Sammen med InboundCPH udviklede Spies en kommerciel model, hvor drivkraften var den kommercielle vinding. Partnerskabet med InboundCPH har gjort, at virksomheden har styrket deres viden omkring SEO, og at de kan trække på learnings, som de ikke ville kunne gøre selv førhen: “Vi skulle ganske enkelt være danmarks bedste indenfor rejsebranchen på synlighed. Det var det vi havde som mål. Vi havde ikke nogen tidshorisont, men vi satsede på, inden for et år. Det vigtigste resultat er, at vi har nået den synlighed, og vi nu ligger nummer 1 i 3 skandinaviske lande.”

Hvordan udviklede samarbejdet sig?

Med kemi og et godt fundament på plads var der brug for en pragmatisk fremgangsmåde.  Derfor blev der lagt en plan for hvilke opgaver, der skulle forblive inhouse hos virksomhedens egen SEO-medarbejder, og hvordan det strategiske arbejde skulle forløbe parallelt med det: “Vores SEO-medarbejder tog sig af det meget tekniske og den operative del. Henning og jeg kunne tage os af det strategiske. Det team InboundCPH stillede med kunne samtidig levere den del af pakken, som primært bestod af quick wins.

Med det strategiske overblik på plads og en voksende synlighed, kunne Spies langsomt gå i gang med at oplære deres egne medarbejdere med de nye værktøjer, de havde fået tillært af Henning. Virksomheden havde fået en Plug and Play løsning, som gav dem mulighed for at optimere deres interne ressourcer. De opgaver som Spies ikke havde tid til, som eksempelvis at holde sig up to date med de nyeste Google opdateringer, ville InboundCPH tage sig af: “Det som samarbejdet har udviklet sig til, er at vi selv blev stærkere og stærkere, og vores egen SEO-medarbejder fik flere kompetencer. På denne måde transformerer vi os selv langsomt til at håndtere nye ting og få de rette kompetencer.”

Fra et dansk til et nordisk samarbejde

Spies er gennem årene gået fra at være et dansk foretagende til at være en nordisk organisation. Det betyder, at de har kunne give deres læringer videre.

Det betyder også at InboundCPH ikke kun er partner i Danmark, men partner for hele den nordiske organisation. Udvidelse til nye markeder gjorde at samarbejdet og strategien skulle nytænkes for at Spies skulle lykkedes: “Det som er meget kendetegnende for InboundCPH var at sige – hvis I skal arbejde med SEO i Sverige, så skal I også finde nogle lokale som har kendskab til det lokale marked. I stedet for at bare sige den tager vi og risikere at det så gik galt. Vi sætter stor pris på den ærlighed, og fokus på hvad InboundCPH kunne hjælpe med og ikke kunne hjælpe med. Det som InboundCPH kunne løse var så at holde os opdateret på Google opdateringer, linkbuilding og site hygiejne”.

SAMARBEJDET

Hvad var det vigtigste i forhold til samarbejdet?

“Det handler om tillid, transparens, gensidig forståelse og respekt. Der er ikke nogen som er verdensmester her – vi er verdensmestre sammen. Jeg har tre mantraer jeg arbejder med. Det ene det er prestigeløs – hvilket betyder at vi er allesammen en del af en process for at få det her til at lykkedes. Det andet er tydelighed (transparent), det tredje er offensiv – og det passer rigtig godt på InboundCPH og vores samarbejde. Det som InboundCPH har været rigtig dygtige til, det har været at sætte sig ind i vores problemstillinger og vores udfordringer.“

Rasmus Panduro, Head of Digital Operations

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet