Hvad er SEA?
SEA er en begreb for annoncering i søgemaskiner. Formålet med SEA er at få din virksomhed foran dine konkurrenter i søgeresultaterne ved at betale en søgemaskine (f.eks. Google) for at vise din side øverst i deres resultater. Dette fungerer ved at byde på bestemte søgeord, som du mener vil generere værdifulde besøgende til dit website.
SEA er med andre ord en betalt annonceringsform. SEA er et supplement til SEO – Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskineoptimering – der dækker over den optimering af dit website, du foretager for at sikre dig en plads i de organiske søgeresultater (modsat annoncer der er betalte søgeresultater).
Når du først har hørt om SEA, er en almindelig misforståelse at antage, at du bare kan udelade søgemaskineoptimering af dit websted og i stedet smide nogle penge efter Google og forvente at ligge nummer ét i søgeresultaterne. Det kan du ganske vist, men det er kun omkring 25 % af alle brugerne, der klikker på de betalte søgeresultater. Du går med andre ord glip at op til 75 % af din målgruppe, hvis ikke du også er synlig i de organiske søgeresultater.
Organiske søgeresultater påvirkes på ingen måde af betalt annoncering på Google. Arbejdet med organiske og betalte søgeresultater kaldes nogle gange for SEM (der er en samlebetegnelse for Search Engine Marketing).
Eksempel på SEA (søgemaskineannoncering).
SEA Marketing
Der er delte meninger omkring SEA, men oplevelsen med SEA afhænger i stor grad af, hvordan din kampagne er opsat. Hvis ikke din kampagne er ordentligt lavet, og der måske endda er inkluderet negative-søgeord (søgeord du ikke ønsker at blive vist på), kan det hurtigt blive både dyrt og ineffektivt.
Googles algoritme er mere kompleks end blot at give den øverste plads til højstbydende. Google Ads, som er Googles SEA-tjeneste, bruger “Ad Rank” til at bestemme, hvem der fortjener den bedste position i de betalte søgeresultater. Denne annoncerangering er en intern score, der består af bl.a. følgende parametre:
- Dit bud: Hvor mange penge er din virksomhed villig til at betale.
- Kvaliteten af den annonce, du vil vise: Google vurderer hvor relevant din annonce og dit website der linkes til, er for brugeren.
- I forlængelse med ovenstående vurderer Google, om destinationssiden er let at navigere rundt på, optimeret til mobilbrug, unik, indlæses hurtigt mv.
- Relevansen af denne side for besøgende: Vil et klik på din annonce give et svar eller en løsning til den person, der søger?
- Hvis to annoncerer har annoncerangeringer der ligner hinanden, kan begge vinde placeringen.
Dette betyder, at selvom du har det højeste bud på et bestemt søgeord, kan du stadig miste din position til en konkurrent, der gjorde et bedre stykke arbejde med at levere relevant indhold af høj kvalitet til brugere af søgemaskinerne.
Ofte stillede spørgsmål
SEA er en betegnelse for annoncering i søgemaskiner – uanset format og afregningsform.
SEA er en forkortelse for Search Engine Advertising. På dansk kan det oversættes til søgemaskine-annoncering.
De mest udbredte SEA-marketingkanaler er Google Ads og Bing Ads.