Spies er et stærkt brand kendt af de fleste og den største rejsearrangør i Danmark. I 2015 satte Spies sig et mål: de ville være nr. 1 på Google!

Efter en hurtig vurdering af egne kompetencer, stod det klart, at Spies havde brug for en ekstern partner, som kunne hjælpe dem med at realisere deres målsætning.

Det blev starten på et partnerskab mellem InboundCPH og Spies, baseret på gensidig forståelse og stærk kemi. Vi har snakket med Rasmus Panduro, Head of Digital Operations hos Spies og set tilbage på vores samarbejde gennem årene, hvor blandt andet åbenhed og transparens har gjort samarbejdet til den success det er i dag.

ishan-seefromthesky-LNdpi8Yzi34-unsplash

Hvordan startede samarbejdet?

Selvom det for 7 år siden krævede ekstra arbejde at få overblik over konkurrencesituationen på Google, så kunne Rasmus godt se, at der var brug for handling. Konkurrenterne blev større og fik det meste af synligheden på Google. Rasmus fik nys om, at en af deres konkurrenter havde samarbejdet med Henning Madsen, så hvorfor genopfinde den dybe tallerken, når man kan se at noget virker. Rasmus kontaktede derfor Henning, for at høre om et samarbejde var muligt. Heldigvis kunne det godt lade sig gøre, da samarbejdet med konkurrenten kun var et opstartsprojekt, og derfor ikke i strid mod et samarbejde inden for samme branche.

Men for Rasmus og Spies handler det ikke kun om at finde de rette kompetencer – det handler i høj grad også om partnerskab: ”Det vigtigste var, om der var et match. Når vi i Spies arbejder sammen med nogle, uanset hvem det er, så skal begge parter have noget ud af det. Dertil skal der være kemi og gensidig forståelse for, at man arbejder for samme sag” udtaler Rasmus Panduro.

Derfor blev begyndelsen på samarbejdet også en lang snak om, hvordan det bedst kunne fungere. Det var blandt andet vigtigt, at få lagt en plan for, hvordan både interne og eksterne kompetencer blev udnyttet bedst muligt. “Vi er ikke en nem kunde. Vi har mange krav til vores partner. Vi sad med vores egen marketingafdeling og tekstforfattere, og en enkelt dedikeret SEO-ansat. Så behovet var egentlig at finde ud af – hvordan vokser vi det her sammen. Ret hurtigt fandt vi ud af, hvad vi var dygtige til, og hvad Henning var dygtig til. Det gjorde, at vi kunne sætte et team sammen og få lavet en plan for hvordan samarbejdet ville fungere bedst” udtaler Rasmus Panduro.

Det som i sidste ende affyrede startskuddet på samarbejdet og lagde fundamentet for et fantastisk og flere årigt partnerskab, var den fleksibilitet og forståelse som Spies blev mødt med: “Henning var exceptionelt god til at forstå vores behov og enormt god til at sætte sig ind i vores situation og styrker, både forretningsmæssigt og organisatorisk. Det vi havde oplevet med andre bureauer var, at de havde svært ved at forstå os, og indse hvordan vi arbejder organisatorisk. Men Henning var slet ikke forudfattet, og gik mere op i – hvad er det I er gode til, og hvordan kan vi udnytte det samt hvad mangler vi for at få hele paletten til at gå op.

Hvordan udviklede samarbejdet sig?

Med kemi og et godt fundament på plads var der brug for en pragmatisk fremgangsmåde. Det var ikke hele verden der skulle reddes på én gang, men et (strategisk) skridt af gangen: hvad virker nu, og hvad skal der arbejdes på, på sigt. Derfor blev der lagt en plan for hvilke opgaver, der skulle forblive inhouse hos virksomhedens egen SEO-medarbejder, og hvordan det strategiske arbejde skulle forløbe parallelt med det. “Vores SEO-medarbejder tog sig af det meget tekniske og den operative del. Henning og jeg kunne tage os af det strategiske. Det team InboundCPH stillede med kunne samtidig levere den del af pakken, som primært bestod af quick wins.

Fordi samarbejdet fra starten var fokuseret omkring den gode kemi, en ærlig og åben tone, så frembragte det et partnerskab som var transperant og tillidsbaseret. Det gjorde det nemt at udnytte ressourcerne smartest: “Vi sagde på et tidspunkt til Henning “du behøves ikke lave de der rapporter, det har vi selv meget godt styr på og Google analytics kan vi selv klare. Du skal fortælle os hvilke værktøjer vi selv skal have og hvordan vi skal bruge det. Men du skal ikke bruge dine ressourcer, på noget vi selv kan. Den åbenhed og transparens gjorde at samarbejdet fungerede

Med det strategiske overblik på plads og en voksende synlighed, kunne Spies langsomt gå i gang med at få klædt deres egne medarbejdere bedre på, så de havde de rette værktøjer. Virksomheden havde fået en Plug and Play løsning som gav dem mulighed for at optimere deres interne ressourcer. De opgaver som Spies ikke havde tid til, som fx at holde sig up to date med de nyeste Google opdateringer, tog InboundCPH sig af.

Det som samarbejdet har udviklet sig til, er at vi selv blev stærkere og stærkere, og vores egen SEO-medarbejder fik flere kompetencer. På denne måde transformerer vi os selv langsomt til at håndtere nye ting og få de rette kompetencer”.

Fra et dansk til et nordisk samarbejde

Spies er gennem årene gået fra at være et dansk foretagende til at være en nordisk organisation. Det betyder, at de har kunne give deres læringer videre.

Det betyder også at InboundCPH ikke kun er partner i Danmark, men partner for hele den nordiske organisation. Udvidelse til nye markeder gjorde at samarbejdet og strategien skulle nytænkes for at Spies skulle lykkedes: “Det som er meget kendetegnende for InboundCPh var at sige – hvis I skal arbejde med SEO i Sverige, så skal I også finde nogle lokale som har kendskab til det lokale marked. I stedet for at bare sige den tager vi og risikere at det så gik galt. Vi sætter stor pris på den ærlighed, og fokus på hvad InboundCPH kunne hjælpe med og ikke kunne hjælpe med. Det som InboundcPH kunne løse var så at holde os opdateret på Google opdateringer, linkbuilding og site hygiejne”.

Resultater fra samarbejdet

Sammen med InboundCPH havde Spies udviklet en kommerciel model, hvor drivkraften ikke var synlighed og trafik i sig selv, men den kommercielle vinding. Partnerskabet med InboundCPH har gjort, at virksomheden har styrket deres knowhow omkring SEO, og at de kan trække på learnings, som de aldrig ville kunne gøre selv førhen. Dertil har de fået en rådgiver, som står parat til at vejlede dem i hvordan de skal løse forskellige problematikker.

Derudover blev der fra starten af, sat nogle simple mål for hvad der skulle opnås gennem samarbejdet: “Vi skulle ganske enkelt være danmarks bedste indenfor rejsebranchen på synlighed. Det var det vi havde som mål. Vi havde ikke nogen tidshorisont, men vi satsede på, inden for et år. Det vigtigste resultat er, at vi har nået den synlighed, og vi nu ligger nummer 1 i 3 skandinaviske lande.

Hvad er det vigtigste i forhold til vores samarbejde?

Når man spørger Rasmus hvad det vigtigste er i forhold til samarbejdet, så er det et eftertænksomt og indsigtsfuldt svar man får: “Det handler om tillid, transparens, gensidig forståelse og respekt. Der er ikke nogen som er verdensmester her – vi er verdensmestre sammen. Jeg har tre mantraer jeg arbejder med. Det ene det er prestigeløs – hvilket betyder at vi er allesammen en del af en process for at få det her til at lykkedes. Det andet er tydelighed (transparent), det tredje er offensiv – og det passer rigtig godt på InboundCPH og vores samarbejde. Det som InboundCPH har været rigtig dygtige til, det har været at sætte sig ind i vores problemstillinger og vores udfordringer.

svg-left
svg-right

Vil du høre mere?

Har du brug for hjælp til SEO, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at arbejde med SEO? Kontakt Henning Madsen og få en dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing