Et agilt samarbejde
Når United Fintech investerer i andre Fintech-virksomheder, går de meget op i, at virksomhederne ikke bliver “spist”. De founders der sidder bag har nemlig en kæmpe viden indenfor deres felt, som United Fintech gerne vil bibeholde: “Vi giver virksomhederne en mulighed for at beholde deres egen virksomhed og identitet indenfor vores ”hus”. Og det er lidt unikt.”
Behovet for hjælp til SEO gjaldt altså ikke kun United Fintech som virksomhed, men også deres porteføljevirksomheder, hvilket indimellem kan være en udfordring: “Jeg havde en snak med Henning (Head of SEO InboundCPH) om fx et forsikringsselskab, som måske kun har 10 bestemte keywords. Jeg har nærmest 10 keywords for hver virksomhed, så jeg har måske 40 (for nu). Derfor er det lidt sværere for mig at sige; det er kun det her, jeg har brug for. For jeg vil egentlig gerne sørge for at de alle sammen bliver fundet på noget af det, de kan. Det er selvfølgelig ikke altid nemt. Men det er den måde, vi har valgt at gøre det på.”
Samarbejdet mellem United Fintech og InboundCPH fordrer altså en vis agilitet, da United Fintech ikke ved, hvornår de køber nye virksomheder eller hvor mange: “Vi lavede vores kontrakt med Martino (Senior Digital Advisor InboundCPH) i sin tid, og normalt har I nogle standardkontrakter, I kører efter. Men fordi vores forretningsmodel er så anderledes, lavede vi en kontrakt, som kunne justeres løbende.”
Fintech-virksomhed overhaler stor konkurrent
Til trods for det forholdsvis korte samarbejde mellem United Fintech og InboundCPH, har en af deres porteføljevirksomheder overhalet en stor konkurrent på markedet: “Konkurrenten har eksisteret i mange år, men allerede på ét år, har vi opnået en højere domain rating, højere ranking på centrale keywords, flere keywords og mere trafik generelt set.”
Samtidig er United Fintech selv begyndt at ranke på side 1 på Google, på nogle af de vigtigste keywords, hvilket er præcis det, de ønskede af samarbejdet.
En branche med stort udviklingspotentiale
Mange af United Fintechs konkurrenter har aldrig har hørt om SEO – Casper mener det er på grund af de forholdsvis komplekse topics i branchen: “Konkurrenterne ved ikke hvad SEO er, de ved heller ikke hvad Google Ads er. De har hørt om Facebook, men de ved ikke, at man kan annoncere via Facebook. Så konkurrencen er på den måde ikke så hård – det handler mere om at få identificeret, hvor det er, vi skal slå til.”
Potentialet for at skabe synlighed for United Fintech og deres porteføljevirksomheder, er altså stort. Det handler om at markedsføre dem korrekt, hvilket er en rejse, InboundCPH er så heldige at være en del af. Ifølge Casper er der stadig lang vej igen, og masser at arbejde videre med:
“Nu har vi lavet et fundament, der handler om at nå bredt ud, og skal nu fokusere endnu mere på at ramme lidt mere long-tail keywords, som er mere niche fokuseret, hvor vi virkelig kan få noget værdi for pengene. Så samarbejdet kommer ikke til at stoppe lige foreløbig”.