Købemotiver

Der findes to overordnede købemotiver, der er gode at kende til. Der er henholdsvis tale om det rationelle købemotiv og det sociale købemotiv. Du kan blive meget klogere på dem her i denne tekst – og efterfølgende inddrage dem i dine salg.

blog-mobilvenlighed

Hvad er købsmotiver?

Købsmotiver omhandler kundernes behov. Med andre ord, så kan det siges, at en kunde køber fordi der er opstået et behov for en vare eller en serviceydelse. Årsagen til behovet er det vi kalder for købsmotivet.

Uanset om du arbejder indenfor B2C eller B2B-verdenen, så er købstyper og købemotiver en fornuftig ide at have styr på, eftersom det både kan hjælpe en salgsafdeling og en marketingafdeling med at generere flere salg.

Overordnet kan købsmotiverne opdeles i 2 grupper:

  1. Rationelle motiver
  2. Sociale motiver

Lad os se nærmere på dem begge herunder.


De rationelle købemotiver

De rationelle købsmotiver er kundens fornuft, der ligger bag købet. Lad os lege at Hr. Larsen skal købe et nyt hus, og i dag er han ude at kigge på et.

Han spørger ejendomsmægleren, hvad prisen på huset er, hvilken stand huset er i, hvor mange penge han skal regne med at bruge på at varme huset op, hvad huset koster i grundafgift, hvor meget huset er værd om 4 år samt hvilken energiklasse huset ligger i?

Ovenstående spørgsmål er alle rationelle og funktionelle – men det vil være en løgn at sige, at vores købemotiver og købsadfærd altid er rationelt.


De sociale købemotiver – de fire købemotiver

De sociale købemotiver omhandler ikke i samme grad rationalitet og funktionalitet. Her er nærmere tale om sociale motiver, hvor kunden tænker meget over, hvilken opfattelse købet kan have på andre. Om Hr. Larsen vælger at købe huset, afhænger udover de rationelle motiver også af hvordan huset stemmer overens med Hr. Larsens sociale købemotiver.

De sociale købemotiver kan opdeles i 4 grupper:

  1. Bandwagon-motivet
  2. Snob-motivet
  3. Veblen-motivet
  4. Thrifty-motivet.

Af den årsag, bliver de sociale købemotiver også kaldt for de fire købemotiver.

Lad os se på de forskellige købemotiver herunder. 🙂

Bandwagon

Køber Hr. Larsen det nye hus, fordi at det er et populært hus og der er mange andre som også gerne vil have fingrene i det. Så køber Hr. Larsen ud fra Bandwagon-motivet. Når man vælger at købe ud fra Bandwagon-motivet, så køber man det samme som mange andre.

Snob

Køber Hr. Larsen det nye hus, fordi det er meget sjældent og unikt. Så køber Hr. Larsen ud fra Snob-motivet. Snob-motivet er altså det modsatte af Bandwagon-motivet. Når man vælger at købe ud fra Snob-motivet, så ønsker man at skille sig ud og eje noget specielt.

Veblen

Køber Hr. Larsen det nye hus, fordi det er dyrere end de huse hans venner eller naboerne har. Så køber Hr. Larsen ud fra Veblen-motivet. Når man vælger at købe ud fra Veblen-motivet, så ønsker man at udstråle en vis form for status, så venner, naboer eller andre måske kommer til at se op til en.

Thrifty

Køber Hr. Larsen det nye hus, fordi det virkeligt er et godt køb, hvor han får meget for pengene. Så køber Hr. Larsen ud fra Thrifty-motivet. Thrifty-motivet er altså det modsatte af Veblen-motivet. Når man vælger at købe ud fra Thrifty-motivet, så ønsker man at gøre en god handel, og er ikke bange for at fortælle sin omgangskreds, hvor dygtig en forhandler man er.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Gratis SEO-webinarer for ledere
    Få input til din Google Marketing-strategi
    Gratis SEO-webinar
    Få input til din Google Marketing-strategi