Søg

E-mail marketing

E-mail marketing er marketing der promoveres via e-mails. I dag handler e-mail marketing om langt mere end blot, at en virksomhed sender et nyhedsbrev ud til dem, som de har stående på deres mailingliste. Bliv klogere på udviklingen af e-mail marketing i denne tekst.
Philip Tovborg
Philip Tovborg
Partner & Strategy Director

Hvad er E-mail marketing?

Du har sikkert gennem tiden modtaget et nyhedsbrev eller to, fra brands du gerne vil holde dig opdateret på, når der kommer nyheder, tilbud mv. Bemærk dog, at e-mail marketing i dag findes i mange flere udformninger, og det klassiske nyhedsbrev med info om tilbud, og nyheder er derfor kun et af dem.

At opbygge troværdighed og dermed varme potentielle kunder via e-mails, er i dag blevet en del af best practice indenfor marketing verden. Dette sker ved at virksomheder sender mails ud til deres mailingliste med gratis guides, sjove videoer, eller content med specialistviden for blot at nævne nogle mulige eksempler.


E-mail marketing har udviklet sig

Tidligere satte en virksomhed sig ned og skrev et nyhedsbrev i deres nyhedsbrev-program, der blev sendt ud til samtlige modtagere, som der stod på virksomhedens mailliste. I dag har e-mail marketing udviklet sig, og der anvendes mere teknisk software tools til at hjælpe virksomheder med at håndtere denne form for marketing.

Man er nemlig kommet frem til, at det er langt mere effektivt at segmentere mailinglisten, for derved at kunne målrette mails der sendes ud, til at være relevante for modtagerne – dette kaldes direct mail. Det er især smart fordi, at desto mere relevant kommunikationen er for modtageren, desto færre bliver irriteret over at modtage mailen og dermed mindskes framelding procenten.

Med den rigtige e-mail marketingplatform, så vil denne øvelse stort set kunne blive automatiseret. Det vil sige, at du i dag har mulighed for at oprette automatiserede mail flows som gør, at din mailplatform automatik kan sende målrettede mails til dine modtagere. Hvilken mail den enkelte modtager skal have afhænger af, hvilken specifik handling modtageren har foretaget sig på dit website.

En god marketing automation kan kommunikere med et stort antal leads via personliggjort content til den enkelte potentielle kundes situation, behov og købevillighed. Dette er muligt, eftersom systemet både er i stand til at tracke og analysere, hvad dine potentielle kunder finder interessant samt, hvor langt de er i købsprocessen via data om deres besøg på dit website.


Hvad er fordelen ved e-mail marketing?

Ses der på e-mail marketing vs social media, så er det værd at nævne at din mailingliste er din! Har du nogensinde hørt de forfærdelige historier om, at virksomheders medieprofiler er blevet lukket ned? Fordi at de ubevidst var kommet til at overtræde en regel på det medie, som de ellers havde brugt ekstremt lang tid på, at opbygge fans på. Så galt går du ikke i byen med e-mail marketing. Her har du nemlig din egen mailingliste og hverken Facebook, Instagram eller andre medier kan slette de modtagere som står på din mailliste.

Som tidligere skrevet, så har du mulighed for at kommunikere mere direkte til din målgruppe via direct mails. Dette er for at forstærke dit forhold til dine kunder endda uden, at du behøver gøre så meget. For når først dine mails er blevet automatiseret, så sørger dit system for det meste, og du kan koncentrere dig om andre ting i din forretning. Har du en kunde som er usikker på, om han skal købe eller ej, så kan du eksempelvis anvende e-mail til, at opbygge en trust som gør, at kunden bliver varmet så meget op, at du i sidste ende kan ringe til ham og få gennemført købet. Det sparer dig både tid og penge i forhold til kold canvas salg, eftersom de slipper for at ringe til kunden over flere gange for at opbygge samme interesse, der i stedet automatisk sendes via dit mailflow.


Hvilke typer af marketing e-mails findes der?

Der findes flere måder at føre sin e-mail marketing på. De fleste virksomheder bruger forskellige typer af marketing e-mails for at holde deres kunder opdateret med nyttig og relevant information om deres virksomhed. De har alle deres fordele så i stedet for at opremse alle typer af marketing e-mails, så er der her nogle eksempler på de mest hyppigt brugte typer af marketing e-mails:

Nyhedsbreve – Er med til at holde dine kunder opdateret med nyheder indenfor din virksomhed. Desuden giver det kunden et indblik i hvad der sker i din virksomhed såsom, hvilke projekter I arbejder med eller ansættelse og forfremmelse af nye medarbejdere. Det er den bedste måde at holde dine kunder opdateret således, at de kan følge med i din virksomheds udvikling.

Dog er det også vigtigt, at du har in mente, at dit nyhedsbrev ikke bliver en gene for dine kunder. Som hovedregel så hold dig til følgende:

  • Kort og præcis tekst: Sørg for at dit nyhedsbrev kun indeholder den relevante information og tekst, således at nyhedsbrevet ikke bliver langt.
  • Design: Sørg for at billederne og layouts i dit nyhedsbrev stemmer overens med dit brand.
  • Pas på med spam: Hvis du udsender dit nyhedsbrev alt for hyppigt kan det blive til gene for dine kunder som dermed ikke vil læse dit nyhedsbrev og i værste tilfælde afmelde det.

Dedikerede mails – Hvis du har et tilbud, som du vil sende information om til dine kunder kan du sende en enkeltstående mail til dem, så de har mulighed for at vide, om det er et tilbud som er attraktivt for dem. Dette kan være alt fra tilbud om gratis webinarer til rådgivning om et specifikt marketingområde. Fordelen er også, at du gennem mailen kan oprette en call-to-action knap som gør, at du kan få et overblik over, hvilke af dine kunder har sagt til det tilbud der har reklameret med i mailen.

Transactional e-mails – Hvis din kunde har sagt ja til en specifik type af e-mail vil de få tilsendt en seperat mail med informationer, om det tilbud de har takket ja til. Et eksempel på dette er, hvis din kunde har sagt ja til at deltage i et webinar, så vil kunden få tilsendt en seperat mail hvori der står beskrevet, hvordan de skal koble sig til webinaret online.


Skab leads med automatiserede e-mails

Uanset om du har et godt salgsteam eller ej, så vil der være potentielle kunder, som du misser fordi, at det ikke altid er nok at ringe. Mange kunder har brug for at opbygge en troværdighed til, hvem du er og, hvad din virksomhed kan tilbyde. Her kan automatiserede e-mails i høj grad være en meget mere rentabel marketingindsats, med det formål at give dine kunder værdifuld viden, så de går fra at være kolde leads til at blive varme.

Du har altså med automatiserede e-mails, mulighed for at varme dine potentielle kunder op, med specifikt og målrettet indhold – der sendes til dem helt automatisk, og samtidig giver din salgsafdeling værdifuld viden om hvilket tidspunkt i købsprocessen, hvor der er højst chance for at et opkald kan ende ud i et køb.

Konklusionen er at automatiserede mails, er en rigtig god ide, at lade indgå i din marketingstrategi.


Hvordan kommer jeg i gang med marketing automation?

Det allerførste og nok det mest tidskrævende for dig er, at du skal skrive nogle gode workflows, med kvalitetsindhold til hvert segment, du ønsker at opdele din mailliste i.

Dernæst skal du vælge en udbyder til dine såkaldte e-mailkampagner.

Og sidst men ikke mindst, så skal dine skrevne nyhedsbreve opsættes i det system du har valgt og tilknyttes til de segmenter og handlinger du ønsker, systemet skal arbejde ud fra.

Langt de fleste virksomheder, vælger at hyre et marketingbureau eller en konsulent til at hjælpe med denne øvelse, men det betyder ikke, at det er umuligt at gøre det selv. Har du en marketing manager ansat, så vil vedkommende højst sandsynligt kende til det, eller i hvert fald kunne komme til det.


Ofte stillede spørgsmål om E-mail marketing

Hvad er e-mail marketing? +

E-mail marketing er en måde at vedligeholde kommunikationen med dine kunder samt opdatere dem med nyttig, og relevant viden om din virksomhed som er med til at skabe indsigt og opbygge gode relationer med dine kunder.

Hvilke fordele er der ved e-mail marketing? +

Du har mulighed for at forstærke forholdet til dine kunder som henover tid kan resultere i, at de ender med at købe dine services eller produkter. Derudover giver email marketing dig muligheden for at kommunikere direkte til kunden uden, at du skal foretage det helt store.

Hvorfor er e-mail marketing vigtigt? +

E-mail marketing er et af de bedste redskaber til at skabe varme leads, samt skabe loyalitet til dine kunder ved at lave personlige mails målrettet mod specifikke kunder baseret på deres købsbehov mm.

Hvad er et eksempel på e-mail marketing? +

Der findes mange eksempler på email marketing, men de mest hyppigt brugte eksempler på email marketing er nyhedsbreve, dedikerede emails med tilbud på produkter og services, og re-engagement mails om at vedligeholde kontakten med kunden.

Kan jeg få leads ved brug af e-mail marketing? +

E-mail marketing er en effektiv måde at få skabt interesse om dine services og produkter til dine potentielle leads. Interessen kan i det længere løb få dine leads til at købe dine services eller produkter.

Philip Tovborg
Philip Tovborg
Partner & Strategy Director
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Download vores marketinganalyse
Få indsigt i online marketingkanaler
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet