Hvad er unlinked mentions?
Unlinked mentions (også kaldet linkfri omtale) er omtale af din virksomhed på et andet website, uden at det pågældende website linker til dig. Idet websitet allerede omtaler dig og er fortrolig med din virksomhed, giver det dig en unik mulighed for at konvertere omtalen til et link. Det er derfor en effektiv linkbuilding-strategi.
Du kan finde unlinked mentions af din virksomhed ved brug af værktøjet ‘Content explorer’ i Ahrefs. Indtast dit virksomhedsnavn og klik på søg. Vælg derefter ‘Highlight unlinked domains’ og indtast dit domænenavn for at se en oversigt over alle unlinked mentions af din virksomhed.
Du kan med samme fremgangsmåde finde unlinked mentions af eksempelvis produkter (forudsat at de er unikke for din virksomhed), medarbejdere og slogans. Værktøjet finder ikke al omtale, og i nogle tilfælde kan en ganske almindelig Google-søgning derfor været et godt supplement.
Gennemgå hver side på listen og overvej, om det er sandsynligt, at du kan få et link i forbindelse med omtalen. Kontakt efterfølgende indehaveren af websitet med afsæt i vores gode råd i tabellen herunder. Husk, at en omtale ikke er værdiløs, selvom den ikke er suppleret af et link. Der er flere indikationer på, at linkfri omtale indgår som et positivt signal i Googles algoritme, når Google skal vurdere autoriteten af dit website. Men en omtale med et link er alt andet lige bedre.
Gode råd til konvertering af unlinked mentions
- Skriv personligt. Lad være med at sende den samme mail til en masse forskellige personer. Skriv personlige mails, og ros dem, du skriver til.
- Fokuser indsatsen. Vælg nogle få websites ud, som det er realistisk, at du kan få et link fra. Hvis ikke et link passer naturligt ind på siden, så lad den være.
- Undgå medier. Mange medier har en politik om ikke at indsætte links i deres nyhedsartikler (med mindre, der er en rigtig god grund til det, eller de bliver betalt for det). Medier er derfor ofte spild af tid.
- Hold dig fra kritik. Undlad at kontakte websites, der omtaler din virksomhed kritisk, med mindre du har en formodning om, at en dialog med indehaveren af websitet kan føre til en mere positiv omtale af din virksomhed.
- Giv noget igen. Find en stavefejl, et dødt link eller en anden fejl på den side, der omtaler din virksomhed. Det er ikke kun hjælpsomt – det øger også deres vilje til at linke, dels fordi du har hjulpet dem, og dels fordi de nu under alle omstændigheder skal opdatere siden for at rette fejlen.