SEO-analyser

Øg udbyttet med vidensbaseret SEO

Forudsætningen for, at I får fuldt udbytte af søgemaskineoptimering (SEO), er, at arbejdet med SEO og strategierne for arbejdet baserer sig på en solid viden om jeres website, jeres målgruppe, jeres konkurrenter og jeres nuværende markedsposition. Enhver god SEO-strategi starter derfor med en række SEO-analyser, der giver et solidt, vidensbaseret fundament for det videre arbejde.

En teknisk analyse kan afdække tekniske fejl på jeres website, der har indflydelse på jeres synlighed. En søgeordsanalyse kan give overblik over, hvilke søgeord jeres målgruppe benytter, og altså hvilke søgeord I skal optimere jeres website efter. En linkanalyse kan styrke jeres arbejde med linkbuilding, og en konkurrentanalyse kan give et værdifuldt indblik i jeres konkurrenters strategier og metoder.

Få relevant viden gennem SEO-analyser

Hos InboundCPH har vi mange års erfaring med at gennemføre SEO-analyser, der genererer den rette viden og indsigt forud for arbejdet med SEO. Vi ved, at der ikke findes én løsning og én fremgangsmåde, når det handler om SEO, og vi tilpasser derfor altid vores analyser, så de afspejler netop jeres forretning og de sæsonudsving, der måtte være i jeres branche.

Ved at anvende dokumenterede analysemetoder og en lang række tekniske analyseværktøjer sikrer vi jer optimale og præcise resultater. Vi præsenterer vores resultater klart, overskueligt og let forståeligt, så I har de bedste forudsætninger for at bruge dem i jeres videre arbejde. Efter behov kan vi naturligvis også varetage det videre SEO-arbejde for jer.

Kontakt osSEO-potentialeanalyse

Aller Media

1 million unikke besøgende

Strategisk rådgivning, uddannelse af mere end 200 medarbejdere og struktureret linkbuilding har gjort Aller i stand til at fastholde 1 million unikke besøgende om måneden. Læs mere.

Det siger vores kunder

Det inkluderer vores SEO-analyser

Der findes ikke to virksomheder, der er ens, og derfor findes der ikke én universel SEO-løsning, der passer til alle. Vi foretager derfor en række individuelle analyser for at fastslå, hvordan I på bedste og billigste vis kan udnytte jeres fulde potentiale og maksimere jeres indtjening. Læs mere om vores SEO-analyser her:

Teknisk analyse

En teknisk analyse er en analyse af jeres websites tilstand set med søgemaskinernes (i praksis Googles) øjne. Analysen viser, om der er tekniske fejl og uhensigtsmæssigheder på jeres website, der har en negativ indflydelse på jeres synlighed i søgemaskinerne, og om der er tekniske muligheder, der kan forbedre jeres synlighed, I endnu ikke udnytter.

Tekniske fejl kan have enorm indflydelse på jeres synlighed i søgemaskinerne. Fejl kan i værste fald gøre det umuligt for søgemaskiner som Google at indeksere jeres website, og derved går I glip af et markant antal besøgende. Uhensigtsmæssigheder som eksempelvis en langsom loadtid og duplikeret indhold kan ligeledes have stor betydning, fordi de vægtes negativt i søgemaskinernes sorteringsalgoritmer.

En omfattende vurdering af jeres website

Vores tekniske analyse omfatter alle de parametre, deer kan påvirke jeres synlighed i søgemaskinerne. Vi kombinerer en række af de bedste SEO-værktøjer som eksempelvis Google Search Console, Microsoft SEO Toolkit Extended Version, Screaming Frog, SEMrush, Searchmetrics og Moz med henblik på blandt andet at analysere:

  • hastighed
  • mobilvenlighed
  • domæneopsætning
  • url-strukturer
  • subdomæner
  • kanonisering
  • omdirigeringer (redirects)
  • meta-titler og meta-beskrivelser
  • duplikeret indhold
  • intern linkstruktur
  • døde links
  • billeder
  • kodning
  • robots.txt og .htaccess
  • frames
  • flash.

Mange virksomheder benytter store, komplicerede websystemer (Drupal, Umbraco, SiteCore, WordPress, Joomla, TYPO3, Magento, WooCommerce, PrestaShop m.fl.) og avancerede websites, hvor der nemt kan opstå en lang række fejl. Vi er naturligvis i stand til at analysere alle typer af websystemer.

Den tekniske analyse munder ud i en rapport med en prioriteret liste over opgaver, der skal udføres, gående fra akutte problemer, der skal løses med det samme, til mindre akutte problemer, der kan løses hen ad vejen. Vores tekniske medarbejdere gennemgår rapporten med jer, og sammen sikrer vi, at implementeringen af planen forløber, som den skal, så I opnår de ønskede resultater.

Søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse er en analyse af jeres målgruppes søgeadfærd i søgemaskinerne. Analysen giver viden om, hvad jeres målgruppe søger efter, og altså hvilke søgeord der har det største økonomiske potentiale. Analysen tager udgangspunkt i de markeder og de sprog, jeres website henvender sig til. Hvis jeres website retter sig mod en lokal kundegruppe, præciserer vi analysen med lokaliserede versioner af alle søgeord.

Det er afgørende for jeres succes online, at I bliver fundet af jeres målgruppe. Jeres website skal derfor være optimeret efter de samme søgeord, som jeres målgruppe bruger for at finde jeres produkter eller ydelser. Jo bedre vi kender jeres målgruppes søgeadfærd, jo mere effektivt og målrettet kan vi efterfølgende arbejde med linkbuilding og indholdsoptimering af jeres website.

En dybdegående analyse af jeres målgruppe

Søgeordsanalysen giver viden om:

  • hvordan jeres potentielle kunder agerer i søgemaskinerne
  • hvilke søgeord og søgefraser der er relevante for jeres virksomhed
  • hvilke søgeord og søgefraser der har de bedste konverteringsmuligheder
  • hvor mange månedlige søgninger der er på hvert søgeord og hver søgefrase
  • hvordan konkurrencesituationen er for hvert søgeord og hver søgefrase
  • hvilke placeringer jeres website har i søgeresultaterne.

Søgeordsanalysen munder ud i en prioriteret liste over de mest relevante søgeord, som det er realistisk at arbejde med inden for det budget, I har til rådighed. Vi bruger naturligvis ikke tid på søgeord, der ikke har et signifikant antal søgninger om måneden, og søgeord hvor konkurrencesituationen umuliggør en god placering i søgeresultaterne.

Vi er fuldt bevidste om, at der kan være forskel på jeres behov alt afhængig af, hvilken sæson vi er i. Vi undersøger derfor, om der er nogle søgeord, der kan forventes at skabe betydelig trafik for jer på bestemte tider af året. Vi forstår, at hver industri har vidt forskellige handels- og købsprocesser, og det er vi fuldt opmærksomme på, når vi foretager vores søgeordsanalyser.

Under processen indgår vi løbende i dialog med jer og øvrige interessenter i virksomheden (eksempelvis produktansvarlige, indkøbsansvarlige, marketingsmedarbejdere og salgspersonale) med henblik på at få input og kommentarer til listen over relevante søgeord og søgefraser.

Inkluderer alle typer søgninger og søgeord

Der findes overordnet set tre forskellige typer søgninger:

  • Informationssøgninger, hvor brugeren søger efter generelle oplysninger og informationer. Udgør ca. 80% af alle søgninger.
  • Transaktionssøgninger, hvor brugeren søger med en intention om at foretage en handling (eksempelvis et køb eller en tilmelding). Udgør ca. 10% af alle søgninger.
  • Navigationssøgninger, hvor brugeren søger efter navnet på et specifikt website eller et specifikt produkt. Udgør ca. 10% af alle søgninger.

Transaktionssøgninger og navigationssøgninger har typisk en høj konverteringsrate, og det er derfor især de søgninger, det er vigtigt at være synlig på. Informationssøgninger har typisk en lavere konverteringsrate, men det kan ofte godt betale sig for jer at være synlige på disse søgninger også, fordi I da vil være i brugernes bevidsthed, når de senere foretager en transkaktionssøgning.

Vores søgeordsanalyse tager højde for og inkluderer alle former for søgninger og søgeadfærd. Vi analyserer både generiske søgeord (eksempelvis “biler”), der typisk har en meget høj søgevolumen, men også en stor konkurrence, og specifikke søgefraser (eksempelvis “Køb Audi A1”) med en væsentlig lavere søgevolumen, men med en væsentlig højere konverteringsrate.

Linkanalyse

En linkanalyse er en analyse af alle indgående links (linkhenvisninger fra andre websites) til jeres website. En linkanalyse giver et overblik over jeres nuværende linkprofil, så vi kan lægge en konkret strategi for, hvordan vi kan øge jeres synlighed gennem linkbuilding. Det er vigtigt, at I har en naturlig linkprofil med den rette fordeling af links og linktyper – ellers risikerer i at blive straffet af Google.

Den vigtigste faktor for, hvor højt jeres website er placeret i søgemaskinerne, er mængden og kvaliteten af links, der peger ind på jeres undersider og jeres website. Et link kan opfattes som en anbefaling af jeres website, og links giver derfor søgemaskinerne en troværdig indikation af, hvor godt og relevant jeres website er. En topplacering i søgemaskinerne kræver altså, at jeres website har en solid linkprofil.

En grundig analyse af samtlige links

Linkanalysen giver viden om:

  • hvem der linker til jeres website
  • hvem der tidligere har linket til jeres website
  • hvilket indhold på jeres website der linkes mest til
  • hvilke ankertekster der anvendes på de indgående links
  • hvordan autoritetsfordelingen er på de indgående links
  • hvordan fordelingen af linktyper er på de indgående links
  • hvorvidt der er indgående links, der peger til ikke-eksisterende indhold.

Analysen munder ud i en plan for, hvordan vi kan styrke jeres eksisterende linkprofil, hvordan vi kan erhverve nye kvalitetslinks, og hvordan vi kan uskadeliggøre eventuelle links af tvivlsom kvalitet. Samtidig udarbejder vi en plan for, hvordan vi i øvrigt kan optimere jeres website, herunder hvordan vi kan sikre, at ingen besøgende henvises til indhold og undersider, der ikke eksisterer.

Vi analyserer desuden jeres nærmeste konkurrenters linkprofil med henblik på at drage nytte af deres linkstrategi og med henblik på at få viden om, hvad der skal til for at overgå dem. Vi kombinerer en række af de bedste linkbuilding-værktøjer som eksempelvis Majestic SEO, Ahrefs, Open Site Explorer og Link Research Tools, så I er sikret optimale og præcise resultater.

Inkluderer alle linktyper

Der findes overordnet set to forskellige typer links:

  • DoFollow-links, som søgemaskinerne tillægger en positiv værdi.
  • NoFollow-links, som søgemaskinerne ikke tillægger en værdi.

DoFollow-links er almindelige links. Søgemaskinerne tolker dem som en anbefaling af jeres website, og de tillægges derfor positiv værdi. NoFollow-links er links med et lille stykke kode, der gør søgemaskinerne opmærksomme på, at de skal se bort fra linket. Links fra sociale medier og debatforummer er typisk NoFollow-links, idet man derved forhindrer irrelevante links, der kun er indsat for at få linkværdi.

Det er vigtigt, at I har en naturlig og alsidig linkprofil, der består af begge typer links. En linkprofil, der kun består af DoFollow-links, er unaturlig og mistænkelig, og den vil sandsynligvis blive tolket negativt af søgemaskinerne. Vores linkanalyse tager højde for og inkluderer begge typer links.

Konkurrent- og markedsanalyse

En konkurrent- og markedsanalyse er en sammenligning af jeres SEO-indsats med et øjebliksbillede af jeres vigtigste konkurrenters SEO-indsats. Konkurrenterne er ikke nødvendigvis de virksomheder, I er i direkte konkurrence med, eller de virksomheder I til daglig anser som jeres konkurrenter. Det kan være alle websites, der af den ene eller anden grund har gode placeringer i søgeresultaterne.

Konkurrentanalysen gør det muligt at måle jer direkte op mod jeres konkurrenter, og den giver os værdifuld indsigt i jeres konkurrenters strategier og metoder. På den baggrund kan vi lægge en effektiv strategi for, hvordan I kan blive mere synlige på Google end jeres konkurrenter.

Værdifuld viden om jeres nærmeste konkurrenter

Konkurrent- og markedsanalysen giver viden om:

  • hvem jeres primære konkurrenter er online
  • hvor stor synlighed jeres konkurrenter har i søgemaskinerne
  • hvilke søgeord og søgefraser jeres konkurrenter bliver fundet på
  • hvilke placeringer jeres konkurrenter har på de pågældende søgeord
  • hvilke budskaber jeres konkurrenter bruger i søgeresultaterne
  • hvem der linker til jeres konkurrenters websites
  • hvilke strategier og metoder jeres konkurrenter benytter sig af.

Analysen giver os en værdifuld indsigt i jeres konkurrenters strategier, metoder og synlighed, så vi kan hente inspiration og viden til vores eget arbejde, og så vi løbende kan måle og tilpasse vores arbejdsindsats herefter. Konkurrent- og markedsanalysen inkluderer typisk både en søgeordsanalyse og en linkanalyse af jeres konkurrenter.

Audi

600% øget trafik

600% mere trafik fra Google og en langt stærkere markedsposition inden for firmabiler er blot nogle af de resultater, Audi har opnået som følge af vores omfattende arbejde med søgemaskineoptimering. Læs mere.

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, tips og tricks om online marketing, søgemaskineoptimering og InboundCPH.

HVORFOR VÆLGE OS?

Høj kundetilfredshed

95% af vores kunder vælger at fortsætte samarbejdet med os efter første kontrakts udløb. Vi er stolte over at have leveret målbare og varige resultater for digitalt ambitiøse virksomheder som Spies, Aller, Berlingske Media, Stylepit, BRFkredit og Audi.

20 års erfaring

Med 20 års erfaring er vi blandt de mest erfarne i SEO-branchen. Vores SEO-processer er gennemprøvede og baserer sig på erfaringer skabt helt tilbage fra 1998, hvor SEO blev introduceret i Danmark. Vi lever og ånder for digital markedsføring, og vi holder os konstant på forkant med den nyeste viden.

Fuld gennemsigtighed

Vi anvender dokumenterede SEO-strategier, og vi arbejder med fuld gennemsigtighed, så du har fuld indsigt i vores arbejde og de resultater, vi skaber. Tillid, tilfredshed og gennemsigtighed er nøglefaktorerne for de beslutninger, vi træffer sammen.

Personligt engagement

Vi er ikke en leverandør, men en samarbejdspartner, der går op i dine projekter med ild og sjæl. Vi engagerer os 100% i din virksomhed, så vi kan opstille en individuelt tilpasset handlingsplan og mere effektivt arbejde os hen mod målene.

Virksomheder vi gør en forskel for