Hvad er nofollow-links?
Links fra hjemmesider med stor autoritet i søgemaskinernes øjne kan have meget stor værdi for dit website og ikke mindst din SEO. Men der er stor forskel på, om de der linker anvender dofollow-links eller nofollow-links, når de peger links mod dit website.
Når et eksternt website linker ind til dit med et nofollow-link, så betyder det for Google, at vedkommende der har linket, har bedt søgemaskinen om ikke at følge linket. Årsagen til dette kan være, at den der linker muligvis ikke kender dit website og derfor ikke vil ”anbefale” din landingsside til Google.
Som standard er alle links dofollow. Måden de ændres til et nofollow-link på sker ved, at der tilføjes et rel=“nofollow” -tag på linket. Når dette er gjort, så vil linket ikke påvirke søgemaskinernes rangering af det website der linkes til, i og med Google generelt ikke overfører PageRank eller ankertekst ved nofollow.
Ovenstående er det omvendte af et dofollow-link, og derfor ønsker langt de fleste hjemmesideejere sig helt sikkert hellere et hav af dofollow-links end nofollow-links.
Bliv meget klogere på, hvordan du anskaffer dig dofollow-links i denne ordbogsartikel[1] eller læs videre her for at forstå, hvorfor du ikke skal lade dig skræmme af nofollow-links.
Har nofollow-links værdi?
Bemærk! At nofollow-links ikke er helt uden værdi. For hvis du eksempelvis får et nofollow-link som du har gjort dig fortjent til, så er der større sandsynlighed for, at andre også vælger at linke – og disse kan sagtens være dofollow. Det vil sige, at et nofollow-link fra ét website sagtens kan give et dofollow-link fra et andet website.
Derudover så driver nofollow-links stadig trafik til dit website og dermed kan et nofollow-link fra et website med mange besøgende faktisk ende med at være et mere værdifuldt link end et dofollow fra et middelmådigt site.
Yderligere vil et nofollow-link muligvis kunne ændres til dofollow. Du kan eksempelvis kontakte den hjemmeside, som har linket til dig med et nofollow-link og tale nærmere med dem om, hvad der skal til for at ændre linket til et dofollow-link.
Sidst men ikke mindst, så udtaler Google selv, at de generelt ikke følger nofollow-links. Dette giver en åbning omkring, at Google nogle gange følger dem. Der findes massere af teorier omkring dette emne. Eksempelvis tror en del i branchen, at alle nofollow-links får overført en smule PageRank. Andre mener, at det kun er udvalgte nofollow-links, der får overført PageRank og den sidste gruppe tror, at der bliver lagt for meget i betydningen af ordet generelt, og at Google slet ikke overfører noget som helst, når der er tale om nofollow-links.
Hvordan ser jeg om et link er nofollow?
Som tidligere skrevet i denne tekst, så er et link som standard altid dofollow. For at et link skal ændres til et nofollow, så skal attributen rel=”nofollow” tilføjes.
Vil du tjekke om et link er nofollow eller dofollow, så kan du eksempelvis via Chrome undersøge det således: Marker det link du gerne vil undersøge -> tryk højreklik og vælg undersøg -> læg mærke til om attributen rel=”nofollow” er blevet tilføjet.
Som oftest kan du også i dine linkværktøjsprogrammer (eksempelvis Ahrefs) se, hvilke links der er henholdsvis dofollow og nofollow.