Hvad er en linkanalyse?
En linkanalyse er en analyse af alle indgående links (linkhenvisninger fra andre websites) til jeres website. En linkanalyse giver et overblik over jeres nuværende linkprofil, så vi kan lægge en konkret strategi for, hvordan vi kan øge jeres synlighed gennem linkbuilding. Det er vigtigt, at I har en naturlig linkprofil med den rette fordeling af links og linktyper – ellers risikerer I at blive straffet af Google.
Den vigtigste faktor for, hvor højt jeres website er placeret i søgemaskinerne, er mængden og kvaliteten af links, der peger ind på jeres undersider og jeres website. Et link kan opfattes som en anbefaling af jeres website, og links giver derfor søgemaskinerne en troværdig indikation af, hvor godt og relevant jeres website er. En topplacering i søgemaskinerne kræver altså, at jeres website har en solid linkprofil.
Linkanalysens indhold
Linkanalysen giver viden om:
- hvem der linker til jeres website
- hvem der tidligere har linket til jeres website
- hvilket indhold på jeres website der linkes mest til
- hvilke ankertekster der anvendes på de indgående links
- hvordan autoritetsfordelingen er på de indgående links
- hvordan fordelingen af linktyper er på de indgående links
- hvorvidt der er indgående links, der peger til ikke-eksisterende indhold.
Analysen munder ud i en plan for, hvordan vi kan styrke jeres eksisterende linkprofil, hvordan vi kan erhverve nye kvalitetslinks, og hvordan vi kan uskadeliggøre eventuelle links af tvivlsom kvalitet. Samtidig udarbejder vi en plan for, hvordan vi i øvrigt kan optimere jeres website, herunder hvordan vi kan sikre, at ingen besøgende henvises til indhold og undersider, der ikke eksisterer.
Vi analyserer desuden jeres nærmeste konkurrenters linkprofil med henblik på at drage nytte af deres linkstrategi og med henblik på at få viden om, hvad der skal til for at overgå dem. Vi kombinerer en række af de bedste linkbuilding-værktøjer som eksempelvis SEMrush, Ahrefs, Open Site Explorer og Link Research Tools, så I er sikret optimale og præcise resultater.
Inkluderer alle linktyper
Der findes overordnet set to forskellige typer links:
- DoFollow-links, som søgemaskinerne tillægger en positiv værdi.
- NoFollow-links, som søgemaskinerne ikke tillægger en værdi.
DoFollow-links er almindelige links. Søgemaskinerne tolker dem som en anbefaling af jeres website, og de tillægges derfor positiv værdi. NoFollow-links er links med et lille stykke kode, der gør søgemaskinerne opmærksomme på, at de skal se bort fra linket. Links fra sociale medier og debatforummer er typisk NoFollow-links, idet man derved forhindrer irrelevante links, der kun er indsat for at få linkværdi.
Det er vigtigt, at I har en naturlig og alsidig linkprofil, der består af begge typer links. En linkprofil, der kun består af DoFollow-links, er unaturlig og mistænkelig, og den vil sandsynligvis blive tolket negativt af søgemaskinerne. Vores linkanalyse tager højde for og inkluderer begge typer links.
Kontakt os for at høre mere om linkanalysen.