Søg

Duplikeret indhold

Duplikeret indhold (dvs. identisk indhold på to eller flere forskellige sider) kan skade din synlighed på Google. I denne artikel kan du lære, hvordan du nemt og enkelt identificerer og fjerner duplikeret indhold på dit website.
Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Hvad er duplikeret indhold?

Duplikeret indhold (også kaldet duplicate content) opstår, hvis den samme brødtekst eller dele af brødteksten findes på flere forskellige webadresser. Det kan opstå internt på dit website, hvis det samme indhold findes på to eller flere sider, og det kan opstå eksternt, hvis indhold på dit website findes på et andet website (fordi du eller modparten retmæssigt eller uretmæssigt har kopieret teksten).

Duplikeret indhold gælder også title tags og meta descriptions, men ikke eksempelvis menuer og indhold i sidefoden, der naturligt indgår på alle sider. Du kan tjekke, om dit indhold er duplikeret, ved at søge efter en sætning eller et uddrag heraf i citationstegn på Google. Hvis Google viser flere søgeresultater, betyder det, at indholdet indgår på flere sider og derfor er duplikeret. Du kan også bruge et værktøj som eksempelvis Copyscape eller Siteliner.

Duplikeret indhold kan skade din SEO-synlighed på Google, blandt andet fordi Google ikke ønsker at vise det samme indhold flere gange i søgeresultaterne. I værste fald kan det gå ud over synligheden af hele dit website. I andre tilfælde er konsekvenserne mindre, men du risikerer i alle tilfælde, at Google viser en anden side end den, du helst ville have vist i søgeresultaterne.


Årsager til duplikeret indhold

Duplikeret indhold kan opstå på mange forskellige måder. Det opstår ikke nødvendigvis kun, fordi indholdet er blevet kopieret fysisk af en person fra en side til en anden.

Internt duplikeret indhold kan opstå, hvis:

  • dit website kan tilgås både med HTTP og HTTPS. Opsæt en redirect fra HTTP- til HTTPS-versionen af dit website.
  • dit website kan tilgås både med og uden www. Opsæt en redirect fra den ene version af webadressen til den anden.
  • den samme produktside vises i flere forskellige kategorier. Sørg for at identiske produkter altid har samme webadresse.
  • du har en printervenlig udgave af siden med sin egen webadresse. Sørg for at den printvenlige side ikke kan indekseres af Google.
  • brugeren kan sortere og filtrere produkter og derved generere nye sider på nye webadresser med det samme indhold. Bed dine teknisk ansvarlige for websitet om at opsætte et canonical-tag på alle duplikerede sider.

Eksternt duplikeret indhold kan opstå, hvis:

  • andre har kopieret dit indhold (med eller uden tilladelse). Kontakt vedkommende og bed dem fjerne dit indhold fra deres website.
  • du har kopieret indhold fra andre (med eller uden tilladelse). Skriv dit eget unikke indhold og lad være med at kopiere andres indhold.
  • du har fået af en produkttekst af en leverandør, men ikke omskrevet teksten. Omskriv alle produkttekster, du får tilsendt af leverandører.
  • et udviklingssite ved udvikling af et nyt website ikke er fjernet fra Google. Kontakt dine webudviklere og bed dem udelukke Google fra udviklingswebsitet.
Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet