Hvad er CPM?
CPM (Cost Per Mille) er en betegnelse for den pris, en annoncør betaler for 1.000 annoncevisninger. Annoncerne kan være tekstannoncer, billedannoncer eller videoannoncer på platforme som eksempelvis Google, YouTube, Facebook, blogs og nyhedsmedier. Der er ikke nødvendigvis tale om 1.000 unikke sidevisninger, idet én person kan se den samme annonce flere gange.
To andre almindelige afregningsformer for annoncer er CPC (Cost Per Click) og CPA (Cost Per Acquisition). Annoncøren betaler i de tilfælde kun, når en person klikker på en annonce eller konverterer til eksempelvis et lead. Mange annoncører foretrækker disse afregningsmodeller frem for CPM-modellen, fordi der er tale om betaling for mere konkrete resultater.
Der findes dog tilfælde, hvor CPM er en mere hensigtsmæssig afregningsform. Det gælder eksempelvis, hvis brand awareness og formidling af et budskab er dit kampagnemål, og hvis ikke du har stor interesse i, at din målgruppe besøger dit website. Et eksempel kan være virksomheden Coca Cola, der primært lever af salg via fysiske butikker.
Det beløb, som annonce-udgiveren får af annoncøren for 1.000 annoncevisninger, kaldes for RPM (Revenue Per Mille).
Eksempler på afregningsmodeller for annoncering.
Hvordan beregner man CPM?
Du kan beregne CPM-prisen for en kampagne ved at dividere kostprisen med antallet af tusinde visninger. Formlen er således kostpris/(visninger/1000). Hvis kostprisen er 5.000 kr., og antallet af visninger er 100.000, er CPM-prisen med andre ord 50 kr.
CPM-priser kan være meget forskellige afhængig af, hvilket medie du annoncer på, hvilken størrelse dine annoncer har, og hvor på siden annoncerne er placeret. Derfor er det umuligt at svare på, hvad en god og en dårlig CPM-pris er uden at kende til din konkrete situation.
Om CPM er en god betalingsform kan regnes ud ved at se på, om du tjener mere på kampagnen, end hvad du har betalt. Formlen er ret enkel: Hvis din fortjeneste på de brugere som klikker sig ind på dit website er større, end hvad du betaler for hele CPM-kampagnen, så kan prisen du giver pr. 1.000 visninger godt svare sig.
Inden du køber en CPM-kampagne, skal du være opmærksom på, hvor på siden dine annoncer bliver placeret, og hvilket format dine annoncer har. En lille annonce nederst på en side har selvfølgelig en markant mindre værdi end en stor annonce øverst på en side, og det skal CPM-prisen, du betaler, afspejle.
CPM og Google Ads
Kender du til Google Ads i forvejen, så vil du vide at du som virksomhed har mulighed for at byde ind med din annonce i deres såkaldte ”auktionssystem”.
Selvom CPC i dag er mere anvendt end CPM hos Google, så er det stadig muligt at bruge CPM som afregningsmodel. Måden det fungerer på er, at du byder den pris, du ønsker at betale pr. 1.000 visninger.
Hvis du gerne vil have en placering, så gælder det altså om at byde en højere pris end de nuværende annoncer, der bliver vist.
Ofte stillede spørgsmål
CPM (Cost Per Mille) er en betegnelse for den pris, en annoncør betaler for 1.000 annoncevisninger.
CPM er en forkortelse for Cost Per Mille, på dansk “betaling per 1.000 visninger”.
CPM-prisen varierer afhængigt af blandt andet annoncestørrelse, annonceplacering og emne. En stor annonce på et nichemedie for firmabiler har eksempelvis en langt højere CPM-pris end en lille annonce på en vidensportal for studerende. Derfor er det umuligt at svare på, hvad en god CPM er.
CPM for en annoncekampagne kan udregnes med følgende formel: kostpris/(visninger/1000). Hvis kostprisen er 5.000 kr., og antallet af visninger er 100.000, er CPM-prisen 50 kr.