Hvad er CPA?
CPA er en afregningsmodel, som bliver brugt inden for online markedsføring, hvor der bliver betalt for antal handlinger og ikke selve trafikken på hjemmesiden.
Cost Per Acquisition giver dig indblik i, hvad du skal betale, når en besøgende gennem en annonce foretager en ønsket handling på din hjemmeside (også kendt som konvertering). Det kan for eksempel være, du har et ønske om, at kunden skal tilmelde sig dit nyhedsbrev eller foretage et køb.
To andre almindelige afregningsformer er CPC (Cost Per Click) og CPM (Cost Per Mille).
Cost Per Acquisition er et værktøj, du kan bruge på forskellige måder
Særligt inden for affiliate marketing bruges CPA i høj grad. Her har du som udbyder af bestemte produkter eller ydelser mulighed for at opnå en stor fortjeneste, hvis du gennem dine annonceringsaftaler opnår en vellykket markedsføring.
CPA er dog også en annonceindstilling, som du for eksempel kan bruge på Facebook eller i Google Ads.
Planlæg dit budget ud fra virksomhedens CPA og opnå den bedste ROI
Uanset hvilket medie du annoncerer på, er det en god ide at fokusere på Cost Per Acquisition. På den måde har du altid et overblik over, hvad du betaler for hver konvertering, så du kan lave de bedste aftaler med dine annoncører.
Derudover har du med et kendskab til CPA mulighed for at planlægge dit budget ud fra de trafikkilder, der sikrer dig den bedste ROI (Return On Investment).
Beregn din CPA ud fra følgende model:
Din samlede omkostning / antal konverteringer = CPA.
Vær synlig der, hvor det har størst værdi for din virksomhed
Et værktøj som CPA er guld værd i forbindelse med din online markedsføring. Det er her, du har ekstra gode muligheder for at være synlig for potentielle nye kunder.
Men det er afgørende, at du bruger dine marketing-kroner der, hvor der bliver skabt allerstørst værdi for din virksomhed – og det kan et indblik i CPA hjælpe dig med.