Hvad er A/B-splittest?
I en verden der er blevet så digital, som den vi lever i, der svarer antallet af besøgende på et website altså til antallet af muligheder, du har for at udvide din forretning ved at erhverve nye kunder og opbygge relationer ved at imødekomme deres ønsker.
Virksomheder vil have besøgende til at udføre en bestemt handling (også kaldet en konvertering) på deres website. Jo mere optimeret din konvertering tragt er, jo højere er konverteringsfrekvensen.
En af de vigtigste måder at optimere dit websites tragt inden for digital markedsføring er A/B-splittest. Typisk i en A/B-splittest er den variant, der giver højere konverteringer, den der vinder, og den variant kan hjælpe dig med at optimere dit websted til at opnå bedre resultater.
For e-handel kan en ønsket konvertering være salg af produkter, mens det for B2B virksomheder kan være generering af kvalificerede leads.
Derfor skal du A/B-splitteste
Mens B2B-virksomheder kan være utilfredse med de ukvalificerede leads, de får pr. Måned, kæmper e-handelsbutikker med en høj andel af besøgende, der efterlader deres varer i kurven og dermed ikke går til betaling. I mellemtiden har medier og forlag også det problem, at de har et lavt seer engagement. Disse kerne konverterings handlinger, er påvirket af nogle almindelige problemer i konverterings tragten, websitet bliver forladt på betalingssiden mv.
Løs de besøgendes problemer ved at splitteste
Besøgende på dit websted kommer fordi de ønsker at udføre en specifik handling, såsom at downloade din gratis guide/e-bog, lære mere om dit produkt eller din service, at købe et produkt mv. Uanset brugerens formål med at besøge dit website, kan de stå over for nogle helt almindelige problemer.
Det kan være at de har svært ved at finde en CTA-knap – som “køb nu”, “download nu”. Når brugeren ikke umiddelbart kan finde ud af, hvad du gerne vil have dem til at gøre, ja så fører det altså til dårlige brugererfaring. Dette sænker dermed din konverteringsrate.
Brug data indsamlet gennem analyseværktøjer som Google Analytics og lav undersøgelser for at finde ud af hvor, dine besøgende falder fra.
Få en bedre afkastningsgrad fra eksisterende trafik ved A/B splittest
Som de fleste marketingfolk er klar over, kan omkostningerne ved at erhverve kvalitets trafik være høje. A/B-test giver dig mulighed for at få mest muligt ud af din eksisterende trafik og hjælper dig med at øge konverteringen, uden at skulle bruge tid på at erhverve ny trafik. A/B-test kan give dig et højt investeringsafkast, da selv de mindste ændringer kan resultere i en betydelig stigning i konverteringer – det kan eksempelvist være farven på din CTA.
Reducer din bounce rate med A/B splittesting
En af de vigtigste ting du skal holde øje med, er dit websites bounce rate – også kaldet afvisningsprocent. Der kan nemlig være mange grunde til, at dit websteds har en høj bounce rate, såsom for mange muligheder. Da forskellige websites tjener forskellige formål og henvender sig til forskellige målgrupper, er der ingen nem måde at sænke din bounce rate. En måde at gøre det på er gennem splittest, ved at A/B-test kan du teste flere variationer af et element på dit websted, indtil du finder den bedst mulige version. Dette forbedrer din brugeroplevelse, hvilket får besøgende til at bruge mere tid på dit website og reducerer din bounce rate.
Hvordan laver du en A/B-splittest?
A/B-test er en meget systematisk måde at finde ud af, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer i en bestemt marketingkampagne. De fleste marketingindsatser er rettet mod at skabe mere trafik. Det bliver sværere og dyrere at generere denne trafik, og dermed bliver det altafgørende at tilbyde den bedste oplevelse til de brugere, der kommer ind på dit website. A/B-splittest giver dig mulighed for at få mest muligt ud af din eksisterende trafik.
A/B-splittests kan øge din afkastningsgrad, ved at identificere de mest afgørende problemer dit website har og dermed har brug for optimering. A/B-test går dermed fra at være en enkeltstående aktivitet, der udføres en gang til en mere struktureret og kontinuerlig aktivitet.
- Trin 1: Research. Inden man udformer en plan for sin A/B splittest , er det vigtigt først grundigt at undersøge hvordan hjemmesiden i øjeblikket fungerer.
- Trin 2: Observer og lav hypotesen. Kom tættere på at nå dine forretningsmål, ved at logge research observationer og lav hypoteser, hvis formål er at øge konverteringer.
- Trin 3: Lav variationer. Herefter skal du lave en variation baseret på din hypotese og A/B teste den mod den eksisterende version (kontrol).
- Trin 4: Resultatanalyse og implementering. Selvom dette er det sidste trin, hvor du finder din variant der performer bedst, er analyse af resultaterne ekstremt vigtig, fordi A/B-test kræver kontinuerlig dataindsamling og analyse.