Hvad er lokal SEO?
Lokal søgemaskineoptimering har til formål at optimere din virksomheds synlighed på lokale søgninger på Google. Lokale søgninger kan være søgninger, der indeholder et stednavn (eksempelvis ”SEO-bureau København”), men det kan også være søgninger uden et stednavn (eksempelvis ”SEO-bureau”), hvor Google på baggrund af brugerens ip-adresse viser lokale resultater.
En lokal SEO-indsats er derfor især vigtig for dig, der har en fysisk tilstedeværelse (eller flere) og gerne vil have, at potentielle kunder i dit lokalområde nemt kan finde dig, når de søger lokalt efter dine produkter eller services. Hvis du har en forretning, der udelukkende er baseret på en online webshop, er lokal søgemaskineoptimering i udgangspunktet ikke relevant for dig.
Lokale søgninger er steget eksponentielt de seneste år i takt med den øgede brug af mobile enheder. Flere undersøgelser peger på, at lokale søgninger især foretages, mens brugere er på farten. Ifølge Google er 30 % af alle mobilsøgninger relateret til lokationer, og 76 % af alle brugere besøger de virksomheder, de har fundet frem til vha. lokale søgninger, den selv samme dag.
Lokale søgninger har med andre ord en høj konvertering til kunde. Derfor er det også vigtigere end nogensinde før, at du indtænker lokal SEO i din samlede SEO-indsats – hvis du har en forretning med en geografisk afgrænset målgruppe i et eller flere lokalområder.
Sådan bliver du fundet på lokale søgeord
Alle de SEO-indsatsområder, der indgår i en almindelig SEO-indsats, gør sig også gældende for arbejdet med lokal SEO. Din overordnede SEO-indsats vil derfor langt hen ad vejen have en positiv indflydelse på dine lokale SEO-resultater. Men der er en række elementer, du skal være særligt opmærksom på for at komme foran dine konkurrenter på lokale søgninger:
Indholdsoptimering efter stednavne
Lav en søgeordsanalyse, hvor du kortlægger alle relevante søgefraser med stednavne fra dit lokalområde. Det kan eksempelvis være byer, veje, landsdele, kommuner og seværdigheder. Sørg derefter for, at relevante sider på dit website er optimeret efter disse søgefraser. Hvis du har flere fysiske placeringer, er det ofte en fordel at have en underside for hver fysisk placering, som er optimeret efter de søgefraser med stednavne, der knytter sig til den pågældende placering. Læs mere om indholdsoptimering.
NAP-oplysninger
NAP er en forkortelse for navn, adresse og telefon (phone). Oplysningerne giver Google en indikation af, hvor din virksomhed er lokaliseret, og hvordan man kommer i kontakt med den. For ikke at forvirre Google (og brugerne) er det vigtigt, at oplysningerne så vidt muligt er identiske på tværs af alle platforme, herunder på dit website, Trustpilot, CVR, Krak, Google My Business og lignende.
Google My Business
Opret en Google My Business-virksomhedsprofil (gratis) for at gøre oplysninger om din virksomhed mere tilgængelige på Google. Med en virksomhedsprofil kan virksomheden samtidig blive vist i kortfunktionen, som Google i stigende grad viser på lokale søgninger. Fordelene ved Google My Business er uddybet i det følgende afsnit. Læs mere om Google My Business.
Ofte stillede spørgsmål om lokal SEO
Lokal SEO handler om at optimere din virksomheds synlighed på lokale søgninger på Google. Med lokale søgninger forstås søgninger, der indeholder et stednavn (eksempelvis ”havemøbler odense”), men det kan også være søgninger uden et stednavn (eksempelvis ”burgerbar”), hvor Google med afsæt i brugerens ip-adresse viser lokale resultater.
Ifølge Google er 30 % af alle mobilsøgninger relateret til lokationer, og 76 % af alle brugere besøger de virksomheder, de har fundet frem til vha. lokale søgninger, den selv samme dag.
I teksten ovenfor er nogle få gode råd til de indsatsområder, der knytter sig specifikt til lokal SEO. Men det er vigtigt at sige, at de fleste af de indsatsområder, der indgår i en ganske almindelig SEO-indsats, også gør sig gældende for lokal SEO. Læs mere om SEO her.