Hvad er Google My Business?
Google My Business er et gratis værktøj til virksomheder, som kan bruges til at administrere virksomhedens onlinetilstedeværelse på Google. Hvordan får du egentlig kontrol over din Google Business-profil? Det er egentlig nemt nok, for udover at oprette en gratis forretningsprofil, så skal du også oprette en gratis Google My Business-konto, til den pågældende profil.
Du har brug for en separat Google My Business-konto, for at administrere din virksomhedsprofil. Du skal altså bruge en Google My Business-konto til at kræve ejerskab over din virksomhedsprofil, opnå administrationsrettigheder til den og låse op for yderligere funktioner, for at øge din synlighed på Google.
Du kan sidestille det at oprette en forretningsprofil, med at tilføje en placering i Google Maps – hvilket enhver altså kan gøre.
Det eneste som Google kræver af dig, er virksomhedsnavnet, placeringen og kategorien. Når Google derefter har bekræftet, at det ikke er en duplikat, opretter de forretnings profilen på denne placering. Når først at forretningsprofilen er åben, så står det forbrugerne frit for, om de ønsker at lave anmeldelser af din butik, tilføje fotos, stille spørgsmål og endda besvare spørgsmål. Virksomhedsprofilen bliver muligvis også udfyldt med oplysninger, som Google henter fra hele internettet.
Det er her, Google My Business kommer ind. Ved at oprette en Google My Business-konto kan du få adgang til, tilpasse, administrere og forbedre din forretningsprofil på Google.
Google My Business og lokal markedsføring
Google My Business er dermed ikke din virksomhedsprofil, men mere et værktøj som du kan anvende til at forbedrer din virksomhedsprofil, med henblik på at øge dens synlighed og effektivitet. Du kan anvende din Google My Business som et lokalt marketingværktøj, ved hjælp af følgende fire områder:
1. Engager dig med forbrugerne
Der findes mange måder hvorpå forbrugerne kan interagere med din virksomhedsprofil på, hvorefter du bruger din Google My Business-konto til at interagere med dem. Du kan svare på anmeldelser, besvare spørgsmål, aktivere direkte beskeder og oprette tilknyttede alarmer. Tips: Vidste du, at du også kan bruge din Google My Business til at offentliggøre indlæg til din virksomhedsprofil, ligesom du ville gøre på fx. Facebook.
2. Fremhæv din virksomhed
Faktisk rummer en virksomhedsprofil ikke meget information, men du kan og bør udvide med mere information. Gennem dit Google My Business-konto dashboard, kan du nemlig angive travle/mindre travle tidspunkter, tilføje et link til dit websted, produkter og priser, attributter og andre detaljer, der gør lige præcist din virksomhed unik. Det er altså også din Google My Business som skal bruges, hvis du ønsker at lave ændringer, opdateringer mv.
3. Indsigt
Hvis du ønsker at få mere indsigt i dit publikum og din lokale søge effekt, så kan du bruge dit Google My Business dashboard. Under fanen “analytics” kan du se hvad kunderne bruger til at finde din forretningsprofil, uanset om de fandt dig på Google Maps eller Google Søgning, en oversigt over de handlinger, der blev foretaget på din fortegnelse, og hvordan dine fotos klarer sig i forhold til andre profiler i din kategori.
4. Lokal SEO
Google er en stor algoritme, har du nok fundet ud af hvis du har arbejdet med Google længe. Google har algoritmer til rangordning af sine annoncer og websteder, men også en til rangering af forretningsprofiler. På dit Google My Business dashboard kan du inkorporere nøgleord i din virksomhedsprofil, for at rangere i lokale søgeresultater.