Google My Business

Google My Business er et gratis værktøj til virksomheder, som kan bruges til at administrere virksomhedens tilstedeværelse på Google. Læs mere om Google My Business her og få gode råd til optimering af din virksomheds tilstedeværelse på Google My Business.

blog-voice-search

Hvad er Google My Business?

Google My Business er et gratis værktøj til virksomheder, som kan bruges til at administrere virksomhedens tilstedeværelse på Google og til at interagere direkte med potentielle kunder på Google. Det er et af de vigtigste SEO-værktøjer til optimering af lokal synlighed, som efterhånden bliver mere repræsenteret i søgeresultaterne på Google.

Virksomhedsdata fra Google My Business bliver typisk vist i det, man kalder en ”Google Local Pack” eller ”Google Snack Pack”, der består af tre virksomhedsresultater og et tilknyttet kort. Den vises øverst i søgeresultaterne på lokale søgninger (dvs. søgninger efter fysiske virksomheder) umiddelbart under eventuelle annoncer. Her er et eksempel på en Local Pack:

Det medfører samtidig, at der ikke efterlades meget opmærksomhed til de almindelige organiske søgeresultater på lokale søgninger – fordi de er gemt væk under først en række annoncer og derefter en Local Pack. Med andre ord, så kan Google My Business have en større effekt med synlighed på lokale søgninger end i de organiske søgeresultater.


Fordele ved at bruge Google My Business

Helt konkret er der tre overordnede fordele ved at bruge Google My Business. Disse tre er:

  • Mere synlighed på Google. Der er større sandsynlighed for, at din virksomhed optræder på søgninger på Google Maps, hvis du har en konto på Google My Business. Når du søger på specifikke brancher, såsom “SEO bureau” vil du opleve at der er nogle virksomheder som vil blive vist baseret på din lokalitet på Google Maps. Er brugeren i området af dit SEO bureau, har de større mulighed for at se dit bureau i søgeresultaterne, hvis du har oprettet en konto på Google My Business.
  • Opnå mere troværdighed med anmeldelser fra brugere. Størstedelen af brugerne på Google læser anmeldelser af lokale virksomheder for at finde ud af hvad der bedst. Hvis du har en Google My Business konto har du mulighed for at lade brugerne skrive en anmeldelse om din virksomhed. Desto bedre bedømmelse din virksomhed har, desto større sandsynlighed er der for, at brugere vil opsøge din virksomhed.
  • Deling af virksomhedsoplysninger med kunderne. Du har mulighed for at oplyse brugerne om vigtige og nyttige oplysninger som eksempelvis åbningstider og kontaktinformation.

Optimering af Google My Business

Ligesom at Google har en algoritme for rangering af virksomheder i de organiske søgeresultater, har Google tilsvarende en algoritme for rangering af virksomheder i Local Pack (herunder på Google Maps). Der er grundlæggende tre parametre, der afgør din virksomheds synlighed:

  1. Relevans. Relevans er et udtryk for, i hvor høj grad din Google My Business-virksomhedsprofil matcher det, brugeren søger efter. Du kan øge relevansen af din profil ved at skrive fyldestgørende virksomhedsoplysninger, så Google bedre kan forstå din virksomhed og matche din profil med relevante søgninger.
  2. Afstand. Afstand er et udtryk for, hvor lang afstand der er fra din virksomheds lokation til brugerens lokation. Hvis brugeren har søgt efter et stednavn, beregner Google afstanden til stednavnet i stedet for brugerens egen lokation.
  3. Udbredelse. Udbredelse er et udtryk for, hvor kendt din virksomhed er. Google bruger en lang række parametre til at vurdere, hvor kendt din virksomhed er, heriblandt antal omtaler, søgninger efter dit virksomhedsnavn, links til dit website, positive anmeldelser og din virksomheds synlighed i de organiske søgeresultater.

Anmeldelser er ikke kun vigtige for din synlighed i Local Pack, men også for brugernes opfattelse af din virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du kommenterer på alle anmeldelser, så potentielle kunder kan se, at der bliver lyttet og taget hånd om kunder, der har haft en dårlig oplevelse. Google ved godt, at ingen er ufejlbarlige, så du bliver ikke straffet på at få nogle enkelte dårlige anmeldelser.


Google My Business og lokal markedsføring

Google My Business er dermed ikke din virksomhedsprofil, men et værktøj, som du kan anvende til at forbedre din virksomhedsprofil, med henblik på at øge dens synlighed og effektivitet. Du kan anvende din Google My Business som et lokalt marketingværktøj, ved hjælp af følgende fire områder:

1. Engager dig med forbrugerne

Der findes mange måder hvorpå forbrugerne kan interagere med din virksomhedsprofil på, hvorefter du bruger din Google My Business-konto til at interagere med dem. Du kan svare på anmeldelser, besvare spørgsmål, aktivere direkte beskeder og oprette tilknyttede alarmer.

Tip: Vidste du, at du også kan bruge din Google My Business til at offentliggøre indlæg til din virksomhedsprofil, ligesom du ville gøre på eksempelvis Facebook.

2. Fremhæv din virksomhed

Faktisk rummer en virksomhedsprofil ikke meget information, men du kan og bør udvide med mere information. Gennem dit Google My Business-konto dashboard, kan du nemlig angive travle/mindre travle tidspunkter, tilføje et link til dit websted, produkter og priser, attributter og andre detaljer, der gør lige præcist din virksomhed unik. Det er altså også din Google My Business som skal bruges, hvis du ønsker at lave ændringer, opdateringer mv.

3. Indsigt

Hvis du ønsker at få mere indsigt i dit publikum og din lokale søge effekt, så kan du bruge dit Google My Business dashboard. Under fanen “analytics” kan du se, hvad kunderne bruger til at finde din forretningsprofil uanset, om de fandt dig på Google Maps eller med en Google Søgning, en oversigt over de handlinger der blev foretaget på din fortegnelse, og hvordan dine fotos klarer sig i forhold til andre profiler i din kategori.

4. Lokal SEO

Hvis du har arbejdet med Google længe så har du nok fundet ud af at Googles algoritme er stor. Google har algoritmer til rangordning af sine annoncer og websteder, men også en til rangering af forretningsprofiler. På dit Google My Business dashboard kan du inkorporere nøgleord i din virksomhedsprofil, for at rangere i lokale søgeresultater.

Hvordan hjælper Google My Business min lokal SEO?

Som tidligere nævnt, så er Google My Business et stærkt værktøj til lokal SEO. Ved at bruge Google My Business, så er der visse ting, som du har mulighed for at forbedre ved at bruge Google My Business. Disse inkluderer blandt andet følgende:

  • Forbedring af din Search Ranking og visningen af din virksomhed. Når du opretter din konto i Google My Business, vil du blive mødt med en tjekliste fra Google som forklarer, hvilke værktøjer du bør bruge til at forbedre din Search Ranking samt visning på Google. Hvis du følger den tjekliste, så er der sandsynlighed for at din virksomhed vil forbedre sin search ranking og synlighed på Google.
  • Forbedring af trafik. Når folk søger på specifikke produkter og services, så vil de oftest klikke på de websites som ligger i toppen af søgeresultaterne uanset, hvilket website det er.
  • Mulighed for at nå ud til et bredere publikum. Baseret på brugernes anmeldelser af din virksomhed, er der større sandsynlighed for at flere brugere vil besøge din virksomheds website, hvis du har en høj score baseret på brugernes anmeldelser. Hvis din samlede rating eksempelvis er på 4.5 er det med til at give et signal til brugerne om, at din virksomhed er god og troværdig. Dette er med til at øge sandsynligheden for, at de vil besøge dit website.

Ofte stillede spørgsmål om Google My Business

Hvad er Google My Business?

Google My Business er et værktøj som kan bruges til at administrere og løbende holde sig opdateret på din virksomheds synlighed på Google.

Hvilke fordele er der ved at bruge Google my Business?

Hvis du vil have en mere optimal lokal synlighed, så er Google My Business det bedste gratis SEO-værktøj på markedet. Du har mulighed for at oplyse nyttig viden til brugerne om din virksomhed, skabe mere troværdighed ved at lade dine kunder skrive anmeldelser om din virksomhed og opnå bedre synlighed på Google Maps.

Kan jeg bruge Google My Business, hvis min virksomhed ikke har en fysisk lokation?

Når du skal registrere din virksomhed, får du muligheden for at vælge imellem om din virksomhed har en fysisk adresse eller ej. Dermed er det ikke et krav, at du skal have en lokation. Til gengæld har du mulighed for at segmentere, hvilke områder du vil servicere, så de brugere der er indenfor din virksomheds lokation vil se din virksomhed.

Er det gratis at registrere sin virksomhed på Google My Business?

Det er helt gratis at registrere sin virksomhed på Google My Business og samtlige værktøjer som der er til rådighed i Google My Business er også gratis at bruge.

Hvor lang tid tager det for at Google verificerer min virksomhed?

Der kan gå op til 7 hverdage før Google verificerer din virksomhed.

Mark komprimeret

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing