Hvad betyder CRO?
CRO (Conversion Rate Optimization) er en betegnelse for konverteringsoptimering af et website. Det er med andre ord en betegnelse for en løbende optimering, der skal sikre, at flere besøgende på websitet foretager en værdiskabende handling. Det kan eksempelvis være køb af et produkt, tilmelding til et nyhedsbrev eller download af en brochure.
Vi har alle besøgt websites, vi umiddelbart tænker gør det fantastisk. De markedsfører spændende indhold vi er interesserede i at læse og derfor har besøgt hjemmesiden for at læse. Her sidder webshopejeren og klapper i hænderne, fordi vedkommende tror, vi ender med at foretage et køb – men når det kommer til stykket, ender vi med at lukke siden ned.
Det sker ofte, og som webshop-ejer sidder man med en lang næse. Hvad er grunden til, at brugeren ikke ender med et køb? I mange tilfælde skyldes det, at virksomheden har fokuseret så meget på den eksterne markedsføring, at de har “glemt” at optimere brugeroplevelsen til at konvertere.
Blot fordi du har tiltrukket en kunde, betyder det altså ikke, at de blot uden videre er villige til at smide penge i din forretning eller foretage en værdiskabende handling. Faktisk er det kun en lille procentdel af de brugere, der lander på dit website, der foretager sig den handling, du ønsker, hvad enten det er at gennemføre en transaktion eller tilmelde sig et nyhedsbrev.
Tilsvarende har det ikke nogen stor værdi for os, at du læser netop dette indlæg. Værdien opstår først i det øjeblik, du eksempelvis downloader vores SEO-bog og derved tilmelder dig vores nyhedsbrev. Det vil vi derfor selvfølgelig gerne opfordre dig til 🙂
Eksempel på en CRO-optimeringsproces.
Hvad det betyder at konvertere?
På den mest simple måde at forklare hvad det vil sige at konvertere, betyder det i al sin enkelthed, når vi forvandler en ting til en anden. I marketing refererer konvertering specifikt til mennesker, der udfører en bestemt ønsket aktivitet, der fremmer dine forretningsmål.
For eksempel:
- Nysgerrige læsere bliver til ivrige abonnenter af dit nyhedsbrev
- Folk downloader den guide eller e-bog du har lavet
- Vindueskiggere bliver til betalende kunder
Konvertering betragtes ofte som det sidste trin, i det der kaldes din salgstragt, men du kan have flere mindre konverteringer undervejs, når en bruger går fra at være en nysgerrig læser til at signe sig op til at modtage dit nyhedsbrev.
Imidlertid repræsenterer ikke alle handlinger, som en bruger foretager, en konvertering.
Konvertering er ikke:
- Folk, der klikker igennem fra søgemaskinen eller sociale medier til dit websted
- Folk der klikker rundt på dit websted
Selvom de begge er ønskelige handlinger, indikerer ingen af disse adfærd, at en bruger bevæger sig tættere på at abonnere eller købe noget af dig.
Tegn på at du skal fokusere på CRO
- Du får masser af trafik, hvilket du selvfølgelig mener er godt. Dog oplever du lave og måske endda faldende konverteringer. Det vil altså sige, at brugerne finder dig. Dit Google Analytics-dashboard ser fantastisk ud. Alligevel går det meget langsomt med salget. Det indikerer, at der går noget galt i din tragt lige før konvertering, og du skal rette det. Høj trafik = lave konverteringer er en klar indikation.
- Du kan ikke identificere, hvor folk falder ud af salgstragten. Du oplever at folk ikke udfylder alle informationer i dit tilmeldings vindue, folk forlader deres kurve mv. Men du kan ikke se noget mønster for det hele. Det indikerer mangel på analytiske værktøjer og muligvis manglende forståelse for kunderejsen. Her kan du have brug for hjælp udefra. “Men det har jeg jo ikke råd til, jeg sælger ikke nok” tænker du måske, men faktum er at du rent faktisk ikke har råd til at lade være.
- Forbrugerpsykologi er et nyt koncept for dig. Det meste af marketing afhænger af din forståelsen af forbrugeradfærd. Du kan ikke sælge til folk, du ikke forstår. Hvis dette er tilfældet, bør du gå på kurser eller få hjælp udefra til at lære at forstå forbrugeradfærd.
- Dit website er forældet. Tilbage i 2010 investerende du en betydelig mængde penge i dit website, og synes måske stadigvæk det er flot. Desværre er det bare ikke godt nok mere, for det er (måske) ikke responsivt! Bare tilbage i 2014 blev mobiloptimeret design stadig betragtet som banebrydende. I 2020 har omkring 67 procent af verdenen adgang til internettet via en mobil enhed… Og de vil ikke spilde deres tid på dit websted, hvis det ikke fungerer responsivt.
- Du har lige opdateret dit website eller er i fuld gang med at optimere det. Sørg for at inkludere nogen i dit udviklingsteam, der kender til CRO, og start med en høj konverterende tilstedeværelse på nettet.
- Kunder klager. De klager måske ikke til dig, men de klager stadig. Hvis du for nylig er stødt på en trustpilot anmeldelse, der taler om hvor svært det er at gøre noget på dit website, er det i den grad tid til at få optimeret.
Ofte stillede spørgsmål
CRO er en betegnelse for at optimere et website for at få flere brugere til at foretage en bestemt handling. Handlingen kan eksempelvis være køb af et produkt eller tilmelding til et nyhedsbrev.
CRO står for Conversion Rate Optimization. På dansk kaldes det også for konverteringsoptimering.
Ja. CRO er en forkortelse for Conversion Rate Optimization, der på dansk betyder konverteringsoptimering.