Søg

Google Tag Manager

Google Tag Manager gør det nemmere for jer at administrere tags på jeres website og derved få mere brugbare og mere præcise data ud af jeres tags (eksempelvis vedrørende de besøgende). Læs med herunder og få mere viden om Google Tag Manager.
Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist

Hvad er Google Tag Manager?

Jeres website indeholder en række såkaldte tags fra eksempelvis Google Analytics, Google Ads og Facebook, der er nødvendige for, at I kan måle trafikken på jeres website, måle effekten af jeres online annoncekampagner og lære jeres brugere bedre at kende. Jeres tags giver jer alle de data, I har brug for til at kunne udarbejde og gennemføre en succesfuld marketingstrategi.

Google Tag Manager (GTM) er et værktøj, som gør det nemmere for jer at administrere jeres tags og gør det muligt at få mere brugbar og mere præcis data ud af jeres tags. Med Google Tag Manager er alle jeres tags samlet ét sted, og I kan styre dem via et brugervenligt kontrolpanel uden at skulle have en webudvikler til at redigere koderne bag jeres website. Det er nemt og fleksibelt.


Fordele ved Google Tag Manager

Fordelene ved Google Tag Manager er mange. I får:

  • Mere præcise data. Med Google Tag Manager kan I styre nøjagtigt på hvilke betingelser, et tag på jeres website skal udløses. I kan eksempelvis udløse et tag på baggrund af specifikke sidevisninger, klik, formularindsendelser eller tidsintervaller og på den måde få mere brugbar viden om jeres brugere.
  • Nem og fleksibel administration. I kan implementere, redigere, opdatere og teste alle jeres tags nemt og enkelt via en grafisk brugerflade. I har således ikke behov for at involvere IT-afdelingen eller en dyr, ekstern webudvikler. Det er både hurtigere og billigere.
  • Forbedret loadtid. Tag Manager forbedrer loadtiden (indlæsningshastigheden) på jeres website, fordi I ikke skal have en masse forskellige tags på websitet, men blot skal have et enkelt tag tilknyttet Google Tag Manager. Derved forbedres brugeroplevelsen.
  • Færre fejl. Den grafiske brugerflade i Google Tag Manager mindsker risikoen for fejl, fordi I ikke skal redigere koderne bag jeres website for at foretage en ændring. Google Tag Manager giver jer mulighed for at teste, om ændringen virker, før I lader den træde i kraft på jeres website.
  • Versionsstyring. Hver gang I foretager en ændring af jeres tags, gemmer Google Tag Manager en kopi af den tidligere version. På den måde kan I altid nemt fortryde en ændring og gendanne en tidligere version af jeres tags, hvis I har brug for det.

Kort guide til Tag manager

Google Tag Manager er et såkaldt tagadministrationssystem, der samler alle jeres tags ét sted. I stedet for at have alle jeres tags implementeret på websitet, implementeres blot ét enkelt tag fra Google Tag Manager som erstatning. I skal således ikke længere redigere kode på selve websitet, hver gang I vil ændre jeres tags – i stedet kan I benytte den grafiske brugerflade i Google Tag Manager.

Brugerfladen er enkel og overskuelig, så det er muligt for enhver at benytte Google Tag Manager, også uden tekniske færdigheder. Tag Manager understøtter en lang række forskellige tags, herunder blandt andet Google Ads, Google Analytics og TradeDubler. Se alle understøttede tags her.

I kan styre nøjagtigt, hvornår taggene skal udløses på jeres website og på den måde få mere præcis viden om jeres brugere. I kan eksempelvis styre, hvornår Google Analytics skal indsamle information om en given bruger. Det kan eksempelvis være, når brugeren får vist en bestemt side, når brugeren klikker på en bestemt knap, eller når brugeren har været på jeres website et bestemt tidsinterval.

I har også mulighed for selv at tilføje jeres egen tag template. Google Tag Manager støtter alle typer af tags som kan bruges på computere og mobiler. Hvis der er et tag template som ikke eksisterer i forvejen, kan I tilføje et nyt i custom templates.

Hvis I midlertidigt vil pause eller deaktivere et tag fra jeres website er dette også muligt. Selvom du deaktivere et tag så vil Tag Manager gemme tagget, hvis I skulle få brug for det igen. Dermed fungerer Tag Manager godt hvis I vil arbejde med tidsbegrænsende kampagner eller reklamer.

Det er muligt at tilknytte flere brugere til samme konto i Google Tag Manager, og I kan tildele forskellige bruger- og redigerings-rettigheder til de enkelte brugere. Hvis I har flere websites, kan I tilknytte alle websites til den samme brugerkonto, så jeres organisation kun har én konto. En anden fordel, hvis I arbejder med flere brugere på en konto er, at I kan oprette workspaces, som gør det muligt for jer at arbejde på samme tag uden, at det påvirker nogens arbejde på tagget.


Hvordan hjælper Google Task Manager med at forbedre SEO?

Google Task Manager er også et godt værktøj til at forbedre din SEO. Hvis du i forvejen har klarlagt hvilke mål du vil opnå med din SEO-strategi kan du med fordel benytte Google Task Manager til følgende:

  • Event tracking. Indikerer hvor langt i købsprocessen potentielle kunder er samt, hvordan de har fundet frem til dit website. Disse informationer er gavnlige for dig, så du fremadrettet kan planlægge, hvordan du kan forbedre din conversion rate.
  • Schema Implementation. Forbedrer Googles indsigt af dit website således, at der er større chance for at dit website bliver vist i Google Søgning baseret på meta-beskrivelsen af dit website.

Kom godt i gang

Vi kan opsætte Tag Manager, så det passer nøjagtigt til jeres behov, og vi kan hjælpe jer med at få nøjagtig den data ud af jeres tags, der er nødvendig for, at I kan styrke jeres digitale tilstedeværelse. Efter en kort oplæringsperiode vil I være i stand til at benytte værktøjet på egen hånd fremadrettet.

Vi tager naturligvis højde for alle eksisterende tags på jeres website, så I ikke mister værdifuld data under overgangen til Google Tag Manager, og vi sørger for, at jeres data ikke registreres dobbelt på grund af overlapninger. Efter implementeringen står vi løbende til rådighed, hvis I har spørgsmål eller brug for tips og gode råd.


Undervisning i Google Tag Manager

Når vi har implementeret og opsat Google Tag Manager, og når vi har testet, at alt virker, som det skal, lærer vi jer, hvordan I selv bruger værktøjet. Vi forklarer, hvordan I nemt implementerer, redigerer, opdaterer og tester tags, og hvordan I opretter såkaldte udløsere med henblik på at indsamle mere præcis data. Vi står naturligvis løbende til rådighed, hvis I har spørgsmål.

Vi sætter os grundigt ind i jeres virksomhed og forretning, så vi kan give jer den vejledning og de råd, der skaber størst værdi for jer. Google Tag manager er et gratis værktøj, og derfor er der ingen driftsudgifter eller etableringsomkostninger forbundet med det.


Ofte stillede spørgsmål om Google Task Manager

Hvad er Google Tag Manager? +

Google Tag Manager er et program der kan administrere dine tags og udarbejde data som kan give en indikation om, hvorledes du kan forbedre dine tags baseret på effekten af dine tags.

Hvilke fordele er der ved Google Tag Manager? +

I stedet for at implementere alle dine tags på dit website giver Google Task Manager dig muligheden for at implementere alle dine tags til et samlet tag. Dermed skal du ikke redigere i koderne i dine tags for hver gang, du skal ændre dine tag men blot benytte kontrolpanelet på Task Manager, som gør det lettere for dig at administrere dine tags.

Hvad er et tag? +

Et tag er med til at måle trafikken på dit website samt effekten af dine onlinekampagner. Derudover er tags med til at give dig en større indsigt i dit brugersegment således, at du kan justere og forbedre dine tags alt efter brugernes adfærdsmønstre på dit website.

Hvem kan bruge Google Task Manager? +

Alle der har et website kan bruge Google Task Manager uanset, hvor god man er til webudvikling. Task Manager har et brugervenligt kontrolpanel som gør det nemt at arbejde med ens tags.

Kan man tilføje andre til samme team i Google Tag Manager? +

Du har mulighed for at tilføje andre Google brugere til samme konto, hvor I kan oprette workspaces som gør det muligt at arbejde på samme tag uden, at det påvirker de andres arbejde med tagget. Derudover er der mulighed for at inddele brugerne i forhold til, hvem der har rettighed til at redigere indhold på websitet.

Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Prøv vores online konkurrentanalyse
Få indsigt i dine konkurrenter på Google
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet