Sådan får du en topplacering på Google
Når vi afholder seminarer om søgemaskineoptimering, er der ét spørgsmål, vi med garanti altid får: ”Hvad skal der til for at få en topplacering øverst på Google?”. Det er et vanskeligt spørgsmål at besvare, for det afhænger af en lang række forskellige faktorer i relation til det website, den målgruppe, det marked og de søgeord, spørgsmålet skal besvares med udgangspunkt i. Vi kan pege på nogle generelle tendenser, men et retvisende svar kræver en række dybdegående analyser.
I et forsøg på at belyse hvilke generelle faktorer, der påvirker et websites placeringer på Google, har Matthew Barby foretaget en analyse af 1 million top 10-placerede websider på Google. Selvom undersøgelsen ikke giver et fuldt billede af, hvilke faktorer der påvirker en websides placeringer, og selvom undersøgelsens resultater er meget generelle, er det en interessant og datamæssigt godt underbygget undersøgelse.
Herunder får du en kort opsummering af de væsentligste resultater. Læs også vores guide om SEO her.
Karakteristika for øverst placerede websider på Google
- De to øverst placerede websider på Google har et markant større antal indgående links (links fra andre websites til de pågældende sider) end websider med dårligere placeringer. Altså: Jo flere indgående links dine websider (dine undersider på dit website) har, jo bedre bliver de placeret. Læs mere om linkbuilding.
- Websider med en placering øverst som nr. 1 på Google har i gennemsnit indgående links fra 168% flere forskellige domæner end websider med en placering som nr. 5. Altså: Det er vigtigt, at der er mange forskellige domæner, der linker til dine websider.
- Hvert domæne, der linker til en webside med en top 10-placering, linker i gennemsnit 37 gange til websiden (fra forskellige undersider på domænet). Altså: Det er en fordel, hvis de domæner, der linker til dine websider, linker mange gange til websiderne.
- 5,5 % af alle indgående links til websider med en topplacering har søgeordet, som websiden er placeret øverst på, som en del af tekstlinket (dvs. som ankertekst). Det samme gør sig kun gældende for 3,5% af linksene til websider med en nr. 10 placering. Altså: Det er en fordel, hvis det søgeord, du gerne vil findes på, indgår som en del af flere af (men ikke alle) de indgående tekstlinks.
- De højst placerede websider har generelt set kortere sidetitler (såkaldte Title Tags) end websider med en dårligere placering. Det optimale længde er ifølge undersøgelsen otte ord. Altså: Forsøg at skrive sidetitler, der er omkring otte ord lange. Læs mere om Title Tags.
- En webside er oftere højere placeret på et søgeord, hvis søgeordet er en del af websidens URL (webadresse). Altså: Du kan med fordel inkludere det søgeord, du gerne vil have, websiden kan findes på, i webadressen. Læs mere om URL’s.
- De bedst placerede websider har en kortere URL end websider med en dårligere placering. Websiderne med en placering som nr. 1 har en gennemsnitlig URL-længde på 59 tegn. Altså: Undgå at dine websiders webadresser er meget lange.
- 33,5% af alle websider med en top 3-placering bruger HTTPS i stedet for HTTP. Det samme gør sig gældende for 29,5% af alle websiderne med en placering som nr. 10. Altså: Hvis du bruger HTTPS, har det en lille, positiv indflydelse på dine placeringer. Læs mere om HTTPS.
Et karakteristika, der desværre ikke er blevet analyseret i undersøgelsen, er mængden og kvaliteten af tekstindhold på de websider, der har en høj placering på Google. Teksten er afgørende for, at Google kan forstå, hvad en webside handler om, og derfor også afgørende, når det handler om at opnå en god placering i søgeresultaterne. Læs eventuelt mere om indholdsoptimering.
Undersøgelsens metode
Undersøgelsen tager udgangspunkt i en tilfældig stikprøve på 100.000 søgeord med minimum 100 månedlige søgninger hver. For hvert af de 100.000 søgeord er de ti øverst placerede websider på Google (altså alle websiderne på side 1) blevet analyseret ved hjælp af forskellige automatiske analyseværktøjer.
Undersøgelsen i sin fulde længde kan læses her (på engelsk).