Hvad er en salgstragt?
Rent visuelt giver betegnelsen “salgstragt” god mening, idet salgstragten kort fortalt er hvert trin, som en potentiel kunde skal foretage sig for at blive din kunde. Ved at kende hvert trin kan du bruge taktik til at forbedre antallet af mennesker, der går fra et trin i salgstragten til det næste. Det kan nemlig have en stor indflydelse på din virksomhed.
Her er et eksempel:
Mennesker øverst i salgstragten går forbi din butik. En vis procentdel af dem beslutter sig for at gå ind, som er det næste trin i salgstragten.
En kunde ser nu et stativ med shorts – kunden går nu hen til stativet, nu er de ved det næste trin i salgstragten.
Derefter vælger kunden to par shorts og går til kassen. De er nu ved det sidste trin. Hvis alt går godt, afslutter de købet og når bunden af tragten – altså et salg.
Den selv samme proces gør sig gældende for alle virksomheder på den ene eller den anden måde. Din salgstragt kan derfor også eksistere, i følgende situationer og forretninger:
- Detailbutikker
- Salgsteams
- Webshops
- E-mail-kampagner
- Personlige konsultationer
Enhver marketingkanal kan være en del af din salgstragt, og din tragt kan være spredt på flere kanaler.
Hvorfor er en salgstragt vigtig?
Din salgstragt giver dig indsigt i, hvilke faser dine kunder skal igennem før de køber noget i din butik. Hvis du ved at fx 10 % af alle potentielle kunder ender med et salg, så vil denne information hjælpe dig med at forstå hullerne i din salgstragt – altså de steder hvor potentielle kunder falder fra og dermed aldrig bliver konverteret til et salg. Hvis du ikke forstår din salgstragt, kan du ikke optimere den.
Sådan fungerer salgstragten
Mens der er mange ord, der bruges til at beskrive forskellige salgstragt faser, vil vi gå med de mest almindelige udtryk for at forklare, hvordan hvert trin fungerer, da en forbruger går fra en besøgende → til et lead → til en køber.
En besøgende lander på dit websted via en Google-søgning eller et socialt link. Den besøgende kan vælge at læse et par af dine blogindlæg eller udforske dine produkter. På et eller andet tidspunkt tilbyder du ham eller hende en chance for at tilmelde dig din e-mail liste.
Hvis den besøgende udfylder din formular, bliver han eller hun et lead. Du kan nu markedsføre produkter og services til kunden uden for dit websted, f.eks. via e-mail marketing, telefon eller øvrigt content – det kan også være en kombination af alle tre.
Leads har en tendens til at vende tilbage til dit websted, når du kontakter dem med specielle tilbud, information om nye blogindlæg eller andre spændende beskeder. Måske tilbyder du en kuponkode.
Salgstragten indsnævres, når besøgende bevæger sig igennem den. Dette skyldes delvist, at du ikke øverst i tragten kan og skal være så præcis som hos købere i bunden, hvor din besked til kunden bliver mere og mere målrettet.