Søg

LTV (Life Time Value)

LTV er en forkortelse for Life Time Value eller oversat til dansk; livstidsværdi (af en kunde). Ved beregning af LTV får du indsigt i, hvilken fortjeneste der er på din virksomheds enkelte kunde. Bliv klogere på hvad du kan bruge det til samt udregningen i dette indlæg.
Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist

Hvad betyder LTV?

Customer LTV (life time value) handler om at se nærmere på, hvilken fortjeneste der er på din virksomhedens enkelte kunde – igennem hele kundes ”levetid”. 

Din kundes levetid måles ud fra den samlede fortjeneste, fra første gang din kunde lægger en ordre i din butik, til sidste gang din kunde køber fra dig. 

Eksempel på en kundes livstids-fortjeneste: 

  • En kunde indkøber serviceydelser fra din virksomhed til en pris af 50.000 kroner hvert år. Efter 4 år er det ikke længere relevant for kunden at købe dine serviceydelser. I de 4 år har du i alt haft en fortjeneste på 200.000 kroner på denne enkelte kunde, hvilket svarer til en LTV på 200.000 kroner på denne kunde.

Hvad kan du bruge LTV til?

LTV er en rigtig god beregning at kende til, især hvis du er virksomhedsejer eller sidder i en marketingafdeling. Med en udregning af LTV får du nemlig en rigtig god indsigt i, hvor mange penge der vil være optimalt at anvende på marketingaktiviteter. 

Som tommelfingerregel bør et lead fx ikke koste mere, end den life time value kunden kan give til din virksomhed. Det vil sige: 

  • Hvis du er god til at fastholde din kunder, så kan prisen på at få en kunde i hus, godt være dyrere end det førstegangsbeløb som kunden lægger i din virksomhed ved første køb, i og med at der højst sandsynligt er flere betalinger i sigte. 
     
  • Hvis dine kunder typisk kun køber af dig én enkelt gang, så bør prisen på at få en kunde i hus, ikke overstige det førstegangsbeløb som kunden lægger i din virksomhed.

Hvordan beregner jeg LVT (life time value)?

De fleste virksomheder regner LVT ud som gennemsnittet af en gruppe kunder, der køber det samme produkt eller serviceydelse i din virksomhed. 

Inden du kan lave LVT-udregningen for en gruppe af kunder, skal du have følgende informationer klar: 

  • Hvad koster det dig at få en ny kunde
  • Hvor mange penge tjener du om året på en kunde
  • Hvor stor en procentdel af dine kunder taber du pr. år.

Når du har ovenstående værdier på plads, så kan du opstille regnestykket således: 

  • Dine kunders gennemsnitlige levetid gange din fortjeneste pr. år minus prisen på, hvad det koster dig at få en ny kunde = LTV (life time value)
Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Prøv vores online konkurrentanalyse
Få indsigt i dine konkurrenter på Google
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet