Hvad er CPC i marketing?
Når man kører marketing kampagner online, findes der forskellige måder at betale denne annoncering på. Ved valg af betalingsformen CPC, så betaler man en pris pr. klik på den pågældende annonce. Det vil sige, at hvis du har en annonce kørerne på fx. Facebook og du betaler via en CPC-aftale, så vil du skulle betale penge til Facebook hver eneste gang Facebook Brugere klikker på din annonce. I stedet for CPC bruges nogle gange betegnelsen PPC, der står for Pay Per Click.
Fordelen ved CPC betalingsformen er, at du kan blive eksponeret med din annonce til en større målgruppe, hvor du kun betaler for ”potentielle” kunders klik på annoncen. Med andre ord, så betaler du for dem der viser interesse i dit produkt, service eller virksomhed – og siden at de har valgt at trykke på din annonce, kan de anses som at være potentielle kunder.
To andre almindelige afregningsformer er CPA (Cost Per Acquisition) og CPM (Cost Per Mille).
Hvordan beregner man CPC
Om CPC er en god betalingsform, kan regnes ud ved at se på hvad man i gennemsnittet tjener pr. bruger der klikker sig ind på ens websted.
Formlen er ret enkel: Hvis din fortjeneste på de brugere som klikker sig ind på dit websted er større, end hvad du betaler for hele CPC annoncen så kan prisen du giver pr. klik godt svare sig.
CPC og Google Ads
Vil du gerne i gang med Google Ads, så er det en god ide at få et kendskab til CPC inden.
Google Ads arbejder med CPC, hvor du som virksomhed har mulighed for at byde ind med din annonce i deres såkaldte ”auktionssystem”.
Den placering din annonce får i Google Ads, bliver regnet ud fra forskellige parametre. Er der stor konkurrence om netop det søgeord, du vil gerne vil konkurrere på så vil du oftest skulle betale en høj CPC og omvendt hvis der er lav konkurrence, vil prisen pr. klik typisk være det lavere.