Søg

Ankertekst

En ankertekst er den klikbare tekst, der udgør et tekstlink. I denne artikel får du en grundlæggende viden om ankertekster og lærer, hvordan du skriver de bedste ankertekster i dit arbejde med søgemaskineoptimering (SEO).
Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst (også kaldet en anchor text) er den klikbare tekst, der udgør et tekstlink – en slags annoncetekst, der giver brugeren en forventning om, hvad vedkommende klikker sig ind på. Samtidig bruger Google ankerteksten som indikator for, hvad siden omhandler.

Man skelner mellem syv typer ankertekster:

  • Brandnavn. Dit firmanavn.
  • Webadresse. Dit domænenavn.
  • Søgefrase. Søgeord i kombination med anden tekst (mindst to andre ord).
  • Generisk. Generisk tekst, eksempelvis “klik her”.
  • Billede. Billedlink uden tekst (eksempelvis et logo).
  • Spam. Vrøvletekst og tekst af seksuel karakter.

Variation er nøgleordet, når du arbejder med linkbuilding. Vær dog opmærksom på, at bevidst brug af søgeord som ankertekst strider mod Googles retningslinjer og ikke bør benyttes. Det er naturligt, at dit brandnavn, din hjemmesides webadresse og dit logo (billede) ofte er ankertekst på tekstlinks.

Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Download vores nye SEO-bog
Få ny viden om linkbuilding
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet