Der er stor forskel på, hvor lange Title Tags og Meta Descriptions Google viser. Det afhænger blandt andet af, hvilken enhed (desktop eller mobil) brugeren benytter, og hvor relevant sidens Title Tag og Meta Descriptionen er for brugerens søgeforespørgsel. På nogle søgeforespørgsler viser Google ikke det Title Tag og den Meta Description, du har skrevet, men en anden relevant tekst fra jeres website.Hvis dit Title Tag og Meta Description er lang, er der risiko for, at Google automatisk skærer en del af teksten væk. For at minimere risikoen for, at Google udelader en vigtig del af teksten, anbefaler vi, at Title Tags har en maksimal længde på 65 tegn inkl. mellemrum, og at Meta Descriptions har en maksimal længde på 160 tegn inkl. mellemrum.
Gode råd om Title Tags
Et Title Tag skal:
- være unikt og reflektere sidens indhold
- være meningsfuldt og appellerende for læseren
- indeholde det primære søgeord, som siden er optimeret efter, 1-2 gange (evt. i forskellige bøjninger)
- have det primære søgeord stående så langt til venstre som muligt
- så vidt muligt indeholde et eventuelt sekundært søgeord 1 gang
- så vidt muligt indeholde salgsfremmende ord som køb, bestil, få eller book
- bruge tankestreger (–) eller lodrette streger (|) til sætningsadskillelse (ikke punktum)
- indeholde dit firmanavn til sidst (eksempelvis ”Tekst… – Hotels.com” eller ”Tekst… | LEGO”).
Vær opmærksom på, at en del websites er sat op til automatisk at tilføje firmanavnet i slutningen af alle Title Tags. I de tilfælde skal du ikke selv skrive firmanavnet i slutningen, men du skal regne det med i den maksimale længde på 65 tegn. Læs mere om, hvordan du skriver det perfekte Title Tag.
Gode råd om Meta Descriptions
En Meta Description skal:
- være unik og reflektere sidens indhold
- være meningsfuld og appellerende for læseren
- have en max. længde på 160 tegn inklusiv mellemrum
- indeholde det primære søgeord, som siden er optimeret efter, 1-3 gange (evt. i forskellige bøjninger)
- have det primære søgeord inkluderet i første sætning
- indeholde et eventuelt sekundært søgeord 1-2 gange
- så vidt muligt indeholde salgsfremmende ord som køb, bestil, få eller book.
Brug af vores metadata tool
Ved hjælp af værktøjets avancerede indstillinger kan du skabe en præcis visning af søgeresultatet på Google og derved få en bedre visuel forståelse for, hvordan Google præsenterer dit website:
- Google simulator: Tilføjer Googles layout rundt om søgeresultatet (Annonce: Tilføjer et eksempel på en Google Ads-annonce. Organiske resultater: Tilføjer eksempler på organiske søgeresultater).
- Udvidede uddrag: Tilføjer udvidede uddrag til søgeresultatet. Google viser automatisk udvidede uddrag (eksempelvis anmeldelser, åbningstider og kontaktoplysninger) fra visse sider, hvis den pågældende information er markeret med et kodestykke på siden.
- Dato: Tilføjer en dato til søgeresultatet. Google viser automatisk datoer fra visse sider, især blogsider, hvis der fremgår en synlig dato på siderne.
- Fremhævede søgeord: Fremhæver ord med fed i søgeresultatet. Google fremhæver automatisk ord i din Meta Description, der er identisk med brugerens søgeord eller søgefrase.