Hvad er et Title Tag?
En Title Tag (også kaldet en sidetitel) er en kort overskrift, der opsummerer og skaber interesse for sidens indhold. Det vises i søgeresultaterne på Google som en blå, klikbar overskrift:
Title Tagget har stor betydning for din position på Google, og det har samtidig stor betydning for klikraten, dvs. for hvor stor en andel af brugerne på Google der vælger at klikke på netop dit website frem for dine konkurrenters website. Title Tagget indgår ikke på selve dit website, men udfyldes typisk i sideadministrationen i dit CMS-system, hvor du også skriver sidens indhold.
Det gode Title Tag
Et title tag skal:
- være unikt og reflektere sidens indhold
- være meningsfuldt og appellerende for læseren
- have en længde på 45-65 tegn inklusive mellemrum
- indeholde sidens primære søgeord 1-2 gange (evt. i forskellige bøjninger)
- have det primære søgeord stående så langt til venstre som muligt
- så vidt muligt indeholde et eventuelt sekundært søgeord 1 gang
- så vidt muligt indeholde salgsfremmende ord som køb, bestil, få eller book
- bruge tankestreger (–) eller lodrette streger (|) til sætningsadskillelse (ikke punktum)
- indeholde dit firmanavn til sidst (eksempelvis ‘Tekst… | LEGO’).
Det er vigtigt, at sidetitlen ikke er en oplistning af søgeord, men er en appellerende og let forståelig tekst, der giver brugeren lyst til at klikke på netop dit website i søgeresultaterne. En god position på Google er ikke noget værd, hvis ikke brugerne klikker på den. Eksempler på gode sidetitler:
- Sofaer | Stort udvalg af dansk designede sofaer – Sofahimlen
- Økonomisk rådgivning | Få et gratis økonomitjek – Finanscentrum
- Hvad er en lovpligtig ansvarsforsikring? – DE Forsikring
Vær opmærksom på, at dit website kan være sat op til automatisk at tilføje dit firmanavn til slutningen af alle dine sidetitler. I det tilfælde skal du ikke selv skrive firmanavnet i slutningen, men regne det med i den maksimale længde på 65 tegn. Hvis din sidetitel er længere, risikerer du at Google ikke kan vise hele titlen, i hvilket tilfælde sidste del vil blive erstattet af ‘…’.
Du kan hente inspiration til dine sidetitler ved at foretage en Google-søgning efter det emne, du skriver om. Du kan med fordel benytte værktøjet Yoast, der automatisk kan give dig gode råd til både sidetitel, sidebeskrivelse og brødtekst, når du skriver.
Publicering af Title Tags
De fleste hjemmesider er i dag opbygget i et CMS-system (WordPress, Joomla, Drupal m.fl.), hvilket betyder, at du kan redigere din hjemmeside via et grafisk brugerinterface uden at skulle bekymre dig om HTML-koder og uden at skulle arbejde med mere eller mindre uforståelige tags.
De fleste af disse CMS-systemer har en lang række plugins, der kan hjælpe dig med at søgemaskineoptimere din hjemmeside, herunder med at skrive Title Tags. Hvis du bruger WordPress, kan vi varmt anbefale Yoast SEO, som gør det muligt for dig at redigere dine Title Tags med udgangspunkt i visningen på Google:
Med Yoast SEO har du fuldt overblik og fuld kontrol over, hvordan din side vises i Google. Yoast SEO evaluerer desuden dit Title Tag, og kommer med forslag og gode råd til hvordan du kan forbedre det.
Vær opmærksom på, at der kan gå flere dage, fra du ændrer eller opretter et Title Tag, til ændringen kan ses i Google. Google tjekker ikke nødvendigvis din side for ændringer dagligt, og du skal derfor have lidt tålmodighed.
Hvis du har behov for hjælp eller vejledning til dit arbejde med Title Tags, er du meget velkommen til at kontakte os og høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig. Vi arbejder målrettet med indholdsoptimering af hjemmesider, og vi har stor erfaring med at øge vores kunders synlighed i Google.
Teknisk implementering af tags
Rent teknisk skrives Title Tagget som en del af sideoplysningerne, der fremgår i <head>-området af HTML-filen. Title Tagget skrives normalt i sammenhæng med en såkaldt Meta Description og kan eksempelvis se sådan ud:
<head>
<title>10 tips til en succesfuld SEO-migrering</title>
<meta name=”description” content=”Ti lavpraktiske tips til en succesfuld relancering og SEO-migrering.”>
<meta http-equiv=”content-type” content=”text/html;charset=UTF-8″>
</head>
Bemærk at et Title Tag ikke er det samme som en heading (der i HTML-filen kan angives med eksempelvis et <H1>- eller et <H2>-tag). En side kan have mange forskellige overskrifter og underoverskrifter, men en side kan kun have ét Title Tag.
Google viser ikke altid dit Title Tag
Google viser ikke nødvendigvis det Title Tag, du har skrevet. Hvis Google kan finde en for brugeren mere relevant beskrivelse af sides indhold, viser Google denne beskrivelse som titel i stedet. Din side kan altså blive vist på forskellige måder i søgeresultaterne alt afhængig af, hvad brugeren søger efter:
I ovenstående eksempel har Google først brugt sidens Title Tag og derefter brugt en overskrift fra siden som alternativ titel, fordi overskriften fra siden er mere relevant for brugeren i det pågældende tilfælde. Hvis Google ikke har plads til at vise hele titlen, udvælger Google selv den mest relevante del og viser denne del for brugeren (se nederste eksempel herover). Udover at bruge sidens overskrifter kan Google også finde på at bruge linktekster (interne eller eksterne links, der peger til den pågældende side), når Google skal finde en relevant titel til siden.
Vær opmærksom på, at der er forskel på visningen af din side, afhængigt af om brugeren anvender en computer eller en mobil enhed til søgningen. Google viser lidt længere titler i mobiludgaven, hvorfor der i nedenstående eksempel (identisk med eksemplet herover) er blevet plads til et firmanavn i titlen:
I de fleste tilfælde viser Google det Title Tag, du har skrevet, men sidens indhold, overskrifter og linktekster samt brugerens valg af søgeord og søgeenhed (computer/tablet/smartphone) kan altså have indflydelse på, hvordan din side bliver vist i søgeresultaterne.
Sådan skriver du det perfekte Title Tag
At opnå en god placering i Google kræver langt mere end et godt Title Tag – men der er ingen tvivl om, at Title Tagget er et af de væsentligste parametre, når man arbejder med on-page søgemaskineoptimering. Et velskrevet Title Tag med de rigtige nøgleord kan få din hjemmeside til at ranke højere i Google og derved gøre det nemmere for potentielle kunder at finde frem til din hjemmeside. Derfor er der god værdi i at arbejde målrettet og systematisk med Title Tags.
Der findes ingen eksakt formel for det perfekte Title Tag, for det afhænger i høj grad af sidens indhold og af formålet med siden. Forskellige sider kræver forskellige Title Tags! Helt grundlæggende handler det dog om at optimere hvert Title Tag efter de søgeord og søgefraser, dine potentielle kunder højst sandsynligt benytter, og de søgeord og søgefraser der skaber størst værdi og omsætning for din virksomhed.
Ovenover har du fået en række overordnede gode råd til title tags. Følgende mere specifikke råd og retningslinjer kan hjælpe dig med at skrive det helt perfekte Title Tag:
1. Brug et – og kun ét – Title Tag på hver side
Sørg for, at hver eneste side på din hjemmeside har et Title Tag. Hvis du har en meget stor hjemmeside med mange undersider, kan du bruge Google Search Console (gratis) til at tjekke, om du har glemt nogle Title Tags: Vælg menupunktet ‘Udseende i søgning’, og klik på ‘HTML-forbedringer’. Vær opmærksom på, at du ikke må have to Title Tags på samme side, og at et Title Tag altid skal placeres i <head>-området af din HTML-fil.
2. Skriv unikke Titel Tags
Et Title Tag skal være unikt, og det samme Title Tag må derfor ikke fremgå flere steder på samme hjemmeside. Hvis du har en webshop, og du navngiver alle sider ”Billigt tøj til salg online”, er det umuligt for brugerne – og for Google – at adskille siderne fra hinanden, og så vil din hjemmeside blive vist færre gange i søgeresultaterne og få færre besøgende. Du skal altså undgå gentagne og standardiserede Title Tags – både fordi Google vægter kvalitetsindhold højt, og fordi det øger brugervenligheden for dine besøgende.
Hvis du skal skrive mange Title Tags om den samme produkttype (eksempelvis t-shirts), kan du variere dine Title Tags ved at bruge forskellige ord om produktets mærke (Gant, Ralph Lauren mv.), farve (sort, rød, gul mv.), materiale (bommuld, uld, kunstfiber mv.), størrelse (small, medium mv.) og målgruppe (børn, mænd, kvinder mv.). Lange Title Tags, der kun varierer med ét ord, bør undgås, fordi de indeholder en masse identisk tekst. Du kan med fordel bruge værktøjet ‘HTML-forbedringer’ i Google Search Console til at tjekke, om du har identiske Title Tags.
3. Vær opmærksom på længden
Google kan vise Title Tags med en maksimal længde på 600 pixels, men ofte afkorter Google dog Title Tagget væsentligt før, de 600 pixels er opbrugt (især på desktop-enheder, og især hvis der står lange ord i slutningen af Title Tagget). Det er umuligt at fastsætte et præcist antal maksimale tegn, fordi der er forskel på bogstavernes bredde (m’er fylder eksempelvis mere end l’er og i’er). Vi anbefaler, at du skriver Title Tags med en længde på mellem 45 og 65 tegn – derved er der lav risiko for, at Google skærer vigtige ord væk. Du kan bruge vores ordtæller til at holde styr på længden af dine title tags.
Af hensyn til læsbarheden bør et Title Tag maksimalt bestå af otte ord. De fleste brugere danner sig meget hurtigt et overblik over søgeresultaterne og udvælger hurtigt den mest relevante side, og derfor er det vigtigt, at brugerne nemt kan læse og forstå dit Title Tag. Hvis dit Title Tag er for langt til at blive vist i fuldstændig længde, udvælger Google automatisk den mest relevante del til brugeren – med fare for at forståelsen forringes, fordi dele af dit Title Tag mangler.
4. Skriv et relevant Title Tag
Et Title Tag skal være relevant i forhold til indholdet på den side, det beskriver. Du skal derfor sørge for, at der er overensstemmelse mellem sidens indhold og sidens Title Tag, hvilket i praksis vil sige, at du skal optimere dit Title Tag efter de samme søgeord eller søgefraser, som du har optimeret indholdet på din side efter. På den måde gør du det nemt for både brugeren og Google at identificere, hvad din side handler om.
5. Foretag en søgeordsanalyse
En søgeordsanalyse kan give dig et indblik i, hvilke søgeord og søgefraser din målgruppe oftest anvender, og hvilke søgeord og søgefraser der har det største potentiale i forhold til at øge din omsætning og indtjening. På baggrund af en søgeordsanalyse kan du optimere dit indhold og dine Title Tags efter de mest værdifulde søgeord og derved opnå et øget udbytte af dit arbejde med søgemaskineoptimering.
Hvis du optimerer dine Title Tags efter søgeord, der aldrig bliver søgt på – eller søgeord, hvor konkurrencen er så stor, at din hjemmeside forsvinder i mængden – er dit arbejde spildt.
6. Optimer dit Title Tag efter en søgefrase
Du opnår som regel det bedste resultat, hvis du optimerer dit Title Tag efter en søgefrase (en kort, meningsfuld sætning) fremfor en række adskilte søgeord. Det skyldes, at en søgefrase er mere læsbar for brugeren, og at læsbarhed netop er noget af det, Google vægter højt. En søgefrase som eksempelvis ”Billige blækpatroner til din printer” er tydelig og læsbar, hvorimod en søgefrase som eksempelvis “Blækpatroner | Printerpatroner – Billige blæk patroner” er meget rodet og svært læsbar.
7. Skriv de vigtigste nøgleord først
Google vægter nøgleord (søgeord og søgefraser) i begyndelsen af dit Title Tag højere end nøgleord i slutningen af dit Title Tag. Det hænger højst sandsynligt sammen med, at brugerne hurtigere kan gennemskue en sides indhold og relevans, hvis de vigtigste ord står først i titlen. Sørg derfor for, at de vigtigste nøgleord står i begyndelsen af dit Title Tag. Dette er især vigtigt ved meget lange Title Tags, der overskrider en længde på 512 px, hvor Google ofte skærer den sidste del væk.
8. Skriv et Title Tag, der opfylder brugerens behov
Formålet med et Title Tag er ikke kun at ranke højt i søgeresultaterne. Det er mindst lige så vigtigt, at brugerne rent faktisk klikker på Title Tagget (linket) til din hjemmeside. Tænk derfor nøje over, hvad brugeren leder efter, og hvordan du kan skrive et Title Tag, der opfylder brugerens behov. Dit Title Tag er det første brugeren læser om din hjemmeside, og hvis det fremstår kedeligt og uinteressant, risikerer du, at brugeren klikker på en af dine konkurrenter i stedet. Du skal altså både skrive til mennesker og søgemaskiner!
9. Undgå vage og overflødige ord
Et Title Tag skal være så beskrivende og kortfattet som muligt af hensyn til læsbarheden. Undgå derfor vage og overflødige ord (eksempelvis ”Forside”, ”Velkommen” og ”Artikel”), der ikke fortæller noget om sidens indhold, og undgå ligeledes for mange stopord (eksempelvis ”og”, ”eller”, ”den”, ”en”, ”men” og ”så”). Et moderat antal stopord kan dog være vigtige at bruge, hvis man skal skrive et meningsfuldt Title Tag.
De bedste Title Tags er sammensat af navneord (ting, levende væsener, begreber og fænomener) eller udsagnsord (handlinger og tilstande) i kombination med et eller flere tillægsord (beskrivende ord) og eventuelt et stednavn (lande, landsdele og byer).
10. Brug store og små bogstaver
Brug en naturlig blanding af små og store bogstaver, ligesom i enhver anden tekst du skriver. Du får ikke mere opmærksomhed VED KUN AT BRUGE STORE BOGSTAVER, men fremstår i stedet useriøs og utroværdig. Forkortelser som eksempelvis “SEO” må naturligvis gerne skrives med stort.
11. Undgå stavefejl
Det siger næsten sig selv: Undgå stavefejl i dit Title Tag! Stavefejl får din side til at fremstå utroværdig, de er et irritationsmoment for mange brugere, og de kan afskrække både Google og potentielle kunder. Du får sjældent noget ud af bevidst at bruge en stavefejl, fordi du har en forventning om, at brugeren skriver den samme stavefejl – for i de fleste tilfælde retter Google automatisk stavefejl i søgninger.
I sjældne tilfælde kan der dog være fordele ved at optimere et Title Tag efter et fejlbehæftet ord. Det gælder i tilfælde, hvor det fejlbehæftede ord adskiller sig så meget fra det rigtige ord, at Google ikke kan gætte, hvad brugeren rent faktisk søger efter.
12. Adskil sætninger i dit Title Tag
Brug lodrette steger | eller tankestreger – til at adskille sætninger (herunder søgefraser og nøgleord) i dit Title Tag. Undgå brug af kommaer og punktummer, da de ikke adskiller teksten tydeligt nok. Et Title Tag med to adskilte søgefraser kan eksempelvis se sådan ud: ”Blækpatroner | Køb billige blækpatroner til din printer”. Et Title Tag med en søgefrase og et adskilt firmanavn kan eksempelvis se sådan ud: ”10 gode råd der holder din økonomi på sporet | Penge.dk”.
13. Vær varsom med specialtegn
Vær varsom med at bruge specialtegn som eksempelvis @, ©, • og → i dit Title Tag. Google fjerner automatisk nogle af disse tegn, fordi de virker useriøse og forstyrrende, og i bedste fald har de således ingen virkning. Mange specialtegn understøttes kun af få browsere, og derfor kan du desuden risikere, at brugeren blot ser et ? eller en tom firkant i stedet for.
14. Undgå gentagelser af det samme søgeord (keyword stuffing)
I nogle tilfælde kan det være meningsfuldt at have det samme søgeord to gange – eller i meget sjældne tilfælde tre gange – i et Title Tag. Som regel er der dog ingen grund til at genbruge det samme søgeord mange gange. En titel som eksempelvis ”Billige blækpatroner, billig blæk patron, blæk-patroner, billige” fremstår utroværdig og useriøs, både for brugerne og for Google. I bedste fald har et sådant Title Tag ingen betydning – i værste fald bliver du straffet af Google for manipulation.