Søg

Quality Score

Prøver du at mestre PPC, særligt Google Ads? Så har du brug for en god og solid forståelse for “Quality Score”, eller på dansk; kvalitetsscore. Det skal du da din Quality Score, har stor indflydelse på omkostningerne og effektiviteten af dine betalte annoncer. Googles Quality Score påvirker, hvordan dine PPC-annoncer performer, og hvor meget du betaler for hvert klik.
Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist

Hvad er Quality Score?

Din Quality Score er Googles vurdering af kvaliteten og relevansen af både dine søgeord og selve dine Google Ads-annoncer. Det bruges til at bestemme din pris pr. klik (CPC) og ganget med dit maksimale bud, for at bestemme din annoncerangering i annonce auktion processen. Din Quality Score afhænger af flere faktorer, såsom:

  • Din klikrate (CTR)
  • Relevansen af hvert søgeord for dets annoncegruppe
  • Din landingssides kvalitet og relevans
  • Relevansen af din annoncetekst.
  • Den historiske performance af dine Google Ads annoncer

Dette er de vigtigste komponenter, som tilsammen udgør din Quality Score. Det er vigtigt at understrege, at Ingen uden for Google ved nøjagtigt, hvor meget hver faktor udgør i algoritmen for resultatet, men vi ved, at klik procenten er det vigtigste komponent. Når flere mennesker, der ser din annonce og klikker på den, er det en stærk indikation for Google om, at dine annoncer er relevante og nyttige for brugerne. Derfor belønner Google dig med:

  • Højere annoncerangeringer
  • Lavere omkostninger

Fordele ved at forbedre din Quality Score

Ved at analysere tusindvis af PPC-konti kan det udledes at din Quality Score, har en direkte sammenhæng med din succes i Google Ads. Ved at optimere din Quality Score, kan du få et højere investeringsafkast (ROI). Det skyldes, at højere kvalitetsresultater korrelerer med lavere omkostninger pr. Konvertering! Pris pr. konvertering adskiller sig fra pris pr. klik.

Prisen pr. konvertering er altså ikke hvor meget du betaler for hvert klik, men hvor meget du betaler, når nogen laver en handling, du gerne vil have dem til at udføre, det kan eksempelvis være; at downloade din gratis e-bog, eller tilmelde sig dit nyhedsbrev. Da hvert klik som udgangspunkt ikke ender med en konvertering, så er prisen pr. konvertering generelt højere, end prisen pr. klik.


Hvordan styrker du din Quality Score

Da din Quality Score, som tidligere nævnt, bestemmer hvor og hvor ofte dine annoncer vises, er det vigtigt at øge din Quality Score ved at arbejde konsekvent med din konto. Dette kan opnås ved, at fokusere på følgende områder:

Søgeordsresearch – Du kan opdage nye og meget relevante søgeord, som du kan føje til dine kampagner. Herunder muligheder for “lang tail keywords”, der kan bidrage til ​​din samlede trafik. Læs eventuelt mere om søgeordsanalyse.

Organisering af søgeord – Del dine søgeord op i grupper, der mere effektivt kan knyttes til individuelle annoncekampagner.

Annoncetekst – Test annoncer, der er mere målrettet mod dine individuelle annoncegrupper. Mere effektive annoncer får en højere CTR, en af ​​de bedste måder at forbedre din Quality Score på.

Optimering af landingssider – Følg best practice principper for dine landingssider, for at sikre at dine landingssider lever op til det, som de besøgende søger efter.

Tilføj negative søgeord – Bliv ved at undersøge, identificere og ekskludere irrelevante søgeord, så du ikke spilder dine annoncekroner.

Ian Rosenfeldt
Ian Rosenfeldt
Founder, COO & Chief AI Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet