Hvad er Quality Score?
Din Quality Score er Googles vurdering af kvaliteten og relevansen af både dine søgeord og selve dine Google Ads-annoncer. Det bruges til at bestemme din pris pr. klik (CPC) og ganget med dit maksimale bud, for at bestemme din annoncerangering i annonce auktion processen. Din Quality Score afhænger af flere faktorer, såsom:
- Din klikrate (CTR)
- Relevansen af hvert søgeord for dets annoncegruppe
- Din landingssides kvalitet og relevans
- Relevansen af din annoncetekst.
- Den historiske performance af dine Google Ads annoncer
Dette er de vigtigste komponenter, som tilsammen udgør din Quality Score. Det er vigtigt at understrege, at Ingen uden for Google ved nøjagtigt, hvor meget hver faktor udgør i algoritmen for resultatet, men vi ved, at klik procenten er det vigtigste komponent. Når flere mennesker, der ser din annonce og klikker på den, er det en stærk indikation for Google om, at dine annoncer er relevante og nyttige for brugerne. Derfor belønner Google dig med:
- Højere annoncerangeringer
- Lavere omkostninger
Fordele ved at forbedre din Quality Score
Ved at analysere tusindvis af PPC-konti kan det udledes at din Quality Score, har en direkte sammenhæng med din succes i Google Ads. Ved at optimere din Quality Score, kan du få et højere investeringsafkast (ROI). Det skyldes, at højere kvalitetsresultater korrelerer med lavere omkostninger pr. Konvertering! Pris pr. konvertering adskiller sig fra pris pr. klik.
Prisen pr. konvertering er altså ikke hvor meget du betaler for hvert klik, men hvor meget du betaler, når nogen laver en handling, du gerne vil have dem til at udføre, det kan eksempelvis være; at downloade din gratis e-bog, eller tilmelde sig dit nyhedsbrev. Da hvert klik som udgangspunkt ikke ender med en konvertering, så er prisen pr. konvertering generelt højere, end prisen pr. klik.
Hvordan styrker du din Quality Score
Da din Quality Score, som tidligere nævnt, bestemmer hvor og hvor ofte dine annoncer vises, er det vigtigt at øge din Quality Score ved at arbejde konsekvent med din konto. Dette kan opnås ved, at fokusere på følgende områder:
Søgeordsresearch – Du kan opdage nye og meget relevante søgeord, som du kan føje til dine kampagner. Herunder muligheder for “lang tail keywords”, der kan bidrage til din samlede trafik. Læs eventuelt mere om søgeordsanalyse.
Organisering af søgeord – Del dine søgeord op i grupper, der mere effektivt kan knyttes til individuelle annoncekampagner.
Annoncetekst – Test annoncer, der er mere målrettet mod dine individuelle annoncegrupper. Mere effektive annoncer får en højere CTR, en af de bedste måder at forbedre din Quality Score på.
Optimering af landingssider – Følg best practice principper for dine landingssider, for at sikre at dine landingssider lever op til det, som de besøgende søger efter.
Tilføj negative søgeord – Bliv ved at undersøge, identificere og ekskludere irrelevante søgeord, så du ikke spilder dine annoncekroner.