Hvad er PR?
PR handler om at få sit budskab, sine produkter, sine services og sin virksomhed frem i det offentlige lys med det formål, at flere bliver interesseret og ser på virksomheden med trygge og positive øjne.
Hvad er MPR i relation til PR?
MPR betyder marketing public relations, og er i dag stort set ikke forskellig fra den traditionelle PR. Det har været et omdiskuteret emne tidligere, men eftersom begge fortegnelser har til formål at påvirke omverdenens indtryk af virksomheden, så har størstedelen af virksomheder i dag slået dem samme under ét.
Eksempel på en PR opgave
En af de mest velkendte eksempler på PR er pressemeddelelser.
Dette kan ske på mange forskellige måder, hvorpå en af dem kan være en fortælling om virksomhedens historie, fortalt fra en unik og interessant vinkel.
Hvad er en PR-rådgiver?
En PR-rådgiver hjælper virksomheder med at rådgive og / eller bringe virksomheder frem i medierne. Det er også muligt at arbejde med PR selv, men det kan være meget svært.
Et par tricks hertil, som er gode at bemærke kan være at følge med i medierne for at se, hvad der rør sig lige nu, og sætte en historie op imod dette – hvis du altså har en sand historie, der passer hertil.
Skriv selv artiklen med en interessant vinkel og send den til én (kun en) relevant journalist for at lette hans / hendes arbejde. Sidst men ikke mindst, så husk på at artiklen ikke er direkte reklame for din virksomhed, og derfor så ”sælg” for Guds skyld ikke din virksomhed i artiklen – fokus skal være på historien.
Hvad har PR med SEO at gøre?
Selvom det lyder langt fra hinanden, så har SEO (søgemaskineoptimering) og PR (public relations) faktisk en lighed. Forskellen er blot at SEO er rettet mod søgemaskiner mens PR er rettet mod journalister.
Noget helt andet er, at når en af dine artikler bliver publiceret i et nyhedsmedie, så læser Google det som et godt signal af din virksomhed, som kan bidrage til at give dit websted en højere placering på Google.
Google er så klog, at søgemaskinen godt kan se forskel på hvem der udgiver artiklen. Dvs. at jo større og mere troværdigt et nyhedsmedie der er tale om, jo højere værdi og dermed mere credit får du.