Hvad er en markedsandel?
Markedsandelen som nævnt ovenfor er den procentdel af det samlede salg i en branche, som en bestemt virksomhed har genereret. Markedsandelen beregnes ved at tage virksomhedens salg over perioden og dividere det med det samlede antal salg i branchen i samme periode. Formlen ser dermed således ud:
Antal salg over perioden / Det samlede antal salg i branchen i samme periode = Markedsandelen
Denne måling bruges til at give en generel idé om størrelsen af en virksomhed i forhold til markedet og konkurrenterne. Markedslederen i en branche er den virksomhed, der har den største markedsandel.
Beregning af markedsandel
For at beregne en virksomheds markedsandel skal du først bestemme en periode, som du vil undersøge. Det kan være et kvartal, et år eller flere år.
Beregn herefter virksomhedens samlede antal salg i den periode. Derefter skal du beregne det samlede antal salg i virksomhedens branche. Divider slutligt virksomhedens samlede indtægter med branchens samlede salg.
For eksempel, hvis et firma solgte sokker for 10 millioner kr. det sidste år, og den samlede mængde af solgte sokker udgjorde 20 millioner kr. Så vil selskabets markedsandel for sokker i så fald være 50%.
Beregningen af markedsandele udføres normalt for bestemte lande, såsom en markedsandel kun for Danmark eller kun for Tyskland. Dette gøres fordi det er med til at give en indikation om, hvor godt placeret ens virksomhed er sammenlignet med konkurrenterne i samme branche.
Hvorfor er Markedsandelen vigtig?
Markedsandelen er vigtig fordi den giver en indikation om hvor kompetitiv ens virksomhed er. Når en virksomhed opgraderer sin markedsandel, kan dette potentielt skabe bedre profit. I finansmarkedet kan markedsandelen have en effekt på aktiekurserne, især i cykliske industrier, hvor konkurrencen er hård. Dermed kan markedsandelen både være til fordel eller ulempe afhængigt af hvilke segment der er tale om.
Effekten af markedsandelen
Markedsandelen kan få vital betydning og indvirken på, hvordan virksomheder i en bestemt branche performer. Dog er det primært brancher med lav vækst hvor markedsandelen får størst indvirken. I de brancher hvor væksten er konstant høj vil virksomhederne ikke blive påvirket af markedsandelen, hvis markedsandelen skulle falde. Det skyldes, at branchens salg er i så høj kurs, at selv hvis virksomhederne vil opleve et faldende salg, så vil de stadig opleve en positiv kurs, selvom de har tabt lidt på markedsandelen.
Nogle af de fordele man som virksomhed vil opleve på baggrund af markedsandelen er eksempelvis:
- Mere salg. En højere markedsandel er med til at sikre mere salg for din virksomhed. Desto bedre kendt dit brand er desto flere potentielle kunder vil opsøge dit brand og købe dine produkter.
- Større kundeskare. En højere markedsandel er også med til at udvide en virksomheds kundeskare.
Virksomheder som er en del af den cykliske industri vil derimod blive voldsomt påvirket af markedsandelen. Her er den økonomiske faktor vigtig for virksomhedens overlevelse.
Øg din markedsandel
En virksomhed kan øge sin markedsandel ved at tilbyde sine kunder innovativ teknologi, styrke kundeloyalitet, ansætte talentfulde medarbejdere og erhverve konkurrenter.
Ny teknologi
Din virksomhed kan øge sin markedsandel ved at være innovativ. Hvis dit firma kan få en ny teknologi på markedet, som dine konkurrenter endnu ikke har tilbudt kunderne, så køber forbrugerne altså teknologien hos dig. Mange af disse forbrugere bliver loyale kunder, hvilket øger virksomhedens markedsandel og mindsker markedsandelen for det firma, hvorfra de skiftede.
Kundeloyalitet
For at beskytte sin eksisterende markedsandel er det vigtigt at styrke sine kundeforhold, på den måde er kunderne mindre tilbøjelige til at handle hos din konkurrent, blot fordi virksomheden har tilbud. Du kan også øge din markedsandel ved hjælp af selv samme enkle taktik, da tilfredse kunder ofte taler om deres positive oplevelse til venner og familie, der derefter bliver nye kunder. At få markedsandel via omtale øger en virksomheds indtægter uden at øge deres markedsføringsudgifter.
Talentfulde medarbejdere
De virksomheder som har succes med at erhverve de dygtigste og mest dedikerede medarbejdere, har typisk også den højeste markedsandel i branchen. Ved at ansætte de bedste medarbejdere, reduceres udgifterne i forbindelse med træning og uddannelse, og virksomheden kan derfor allokere flere ressourcer til at fokusere på deres kernekompetencer. Ved at tilbyde gode lønninger og andre fordele er en bevidst måde at tiltrække de bedste medarbejdere på.
Erhvervelser
Slutligt er en af de sikreste metoder til at øge sin virksomheds markedsandel at erhverve sig en konkurrent. Det reducerer antallet af virksomheder, der kæmper om et stykke af den samme kage.
Ofte stillede spørgsmål ved markedsandel
Markedsandelen er procentdelen af det samlede salg i en branche som en virksomhed har genereret. Markedsandelen er vigtig fordi den giver dig en indsigt i hvor kompetitiv din virksomhed er sammenlignet med dine konkurrenter i samme branche. Det samlede antal salg over perioden divideres med det samlede antal salg i branchen. Resultatet af dette regnestykke giver dig markedsandelen Der er flere forskellige måder hvorpå du kan øge din markedsandel. Du kan eksempelvis erhverve dig de mest succesfulde medarbejdere i branchen eller erhverve dig den nyeste teknologi i branchen som konkurrenterne ikke har, øge din kundeloyalitet.