Hvor SEO-optimeret er dit website? – Del 1

Når vi som professionelt SEO-bureau skal afdække indsatsområder og muligheder for en kommende SEO-optimering, starter vi altid med en gennemgående undersøgelse af det site, du ønsker optimeret. På den måde ved vi præcis, hvor vi med størst effekt kan sætte ind.

Nedenstående SEO-optimerings-tjekliste indeholder en del af de områder, vi kigger på i vores undersøgelse. Så er du i tvivl om, hvor godt optimeret dit site egentlig er, så gennemgå alle punkterne et for et. Samtidig giver listen også et godt indtryk af, hvor komplekst et område SEO-optimering egentlig er – og hvor mange faktorer der egentlig spiller ind på din ranking hos Google.

Hvordan er dit indhold indekseret?

1. Tjek antallet af indekserede sider

  • Lav en Google eller Bing søgning på ”site:XXX.dk”. Det vil give dig en liste over de URL’er på dit site, som søgemaskinen har indekseret. Øverst til venstre kan du se det samlede antal. Det kan være behæftet med lidt usikkerhed, men det burde svare nogenlunde overens med, hvad du ville forvente.
  • Gennemgå listerne, og se, om der er nogle af dine mest vigtige sider med mange links, som ikke er med. Hvis de ikke er det, kan det tyde på, at der enten er problemer ift. din indeksering, eller at du er blevet straffet for noget – med en lavere (eller ingen) ranking til følge.

2. Tjek de indekserede billeder

  • Lav endnu en ”site:XXX.dk” søgning på henholdsvis Bing og Google, men denne gang skal det være en billed-søgning.
  • Registrer antallet af billeder fra dit site, som er indekseret.
  • Tjek, at både billedets filnavn og alt-text har relevante søgeord i sig ved at søge på det pågældende ord, og efterfølgende se, om billedet dukker op.

3. Gennemgå data fra Search Console

Gennemgå alle de rapporter, du kan trække ud af hhv Google Search Console (GSC) og Bing Webmaster Tool (BWT). Fokuser især på disse vigtige punkter:

  • Gennemgå alle beskederne til dit site i både GSC og BWT.
  • Gå ind på dit site i GSC, vælg Search Appearance og derefter Structured Data Report. Gennemgå rapporten, og ret eventuelle fejl. Husk også at tjekke HTML improvement.
  • Brug igen menuen til venstre i GSC (den kommer frem, når du klikker ind på dit site fra forsiden af Search Console). Vælg Search Traffic og dernæst Manual Actions, og notér antallet af links til dit site i Links to your site-sektionen.
  • Bliv i Search Traffic Section og gennemgå Mobile Usability Report. Ret de fejl, der måtte være. Mobilvenlighed har en stor betydning for din ranking, så det er vigtigt, at så mange fejl som muligt bliver rettet.
  • I menuen til venstre går du ind under Google Index Section og herunder Index Status Trend. Se, om noget har ændret sig, og print evt. skemaet ud, så du senere kan sammenligne resultaterne. Tjek også Remove URLs sektionen, og følg anbefalingerne.
  • Gå ind under Crawl Section og derefter Crawl Errors (web/smartphone). Et stort antal af bl.a. 404-fejl giver Google opfattelsen af, at dit site har en lav kvalitet, hvilket kan påvirke din ranking. Tjek evt. også Quality Rating Guidelines for mere info.
  • Gå ind under Crawl Section og derefter Fetch as Google og lav en Fetch and Render test – både som desktop og mobil. Tjek, om alle dine sider bliver gengivet korrekt.
  • Gå ind under Crawl Section og derefter txt.tester. Tjek, om du får nogle advarsler.
  • Gå ind under Crawl Section og derefter Sitemaps. Tjek, om der er et aktuelt sitemap i brug – og om det er påhæftet nogle advarsler.
  • Gå ind under Crawl Section og derefter Crawl Stats. Tjek hvor mange sider, der bliver crawled pr. dag. Ser det nogenlunde stabilt ud, eller er der bevægelser, du bør være opmærksom på?
  • Gå ind under Security Issues i venstre menu, og se, om du har nogle advarsler.
  • Gå ind i BWTs Reports & Data sektion og eksporter Inbound Links og Search Keywords, så du senere kan bruge dem til sammenligning.
  • Gennemgå ligeledes BWT’s Crawl Information og se, om du har nogle advarsler.
  • Hvis du har problemer med malware, så tjek eventuelt denne guide til, hvordan du håndterer det: www.searchenginenews.com/sample/content/was-your-site-hacked-recovering-from-a-google-malware-attack
  • Hvor aktuelle er dine caching data? Vigtige og ofte opdaterede sider skal helst crawles ofte.
  • Er der andre links, som viser sig i cachingen, men som ikke viser sig, når du tilgår URL’en i en browser? Det kan være et tegn på malware eller på, at din server er blevet kompromitteret.

5. Ranker du i eget navn?

  • Lav en søgning på firmanavn eller på noget tilsvarende specifikt, som du 100% sikkert burde ranke på. Hvis ikke du ranker, kan der være tale om enten et indekseringsproblem eller en penalty fra Google, og dette bør selvfølgelig undersøges.

6. Tjek dine fejlbeskeder

  • Lav en søgning på en side, som du ved, ikke eksisterer, f.eks. XXX.dk/blablabla. Det burde meget gerne give dig en fejl 404-side. Sider med fejl på bør ligeledes generere en 404-melding fra serveren. Får du andre koder, bør du undersøge hvorfor og løse problemet.

7. Gennemgå robots.txt og .htaccess

  • Tjek, hvilke URL’er, der er blokeret i robot.txt. Blokerede URL’er bliver ikke rankeret af søgemaskinerne.
  • Tjek, at der ikke er blokeret nogle URL’er, som er nødvendige for at gengive sider, herunder billeder, CSS og JavaScript
  • Er der nogle URL’er, som burde være blokerede i robots.txt, men som ikke er det?
  • Er der konkret indhold, som er blokeret, men ikke burde være det?
  • Er der evt. noget af det blokerede indhold i robots.txt, der kan fjernes, f.eks. indhold, der for længst er forsvundet fra sitet og fra søgemaskinerne?
  • Er der nogle 301-redirects eller andre commandoer i .htacess-filen, som med fordel kan blive fjernet? F.eks. behøver en 10 år gammel 301 redirect næppe stadig at være der.

8. Gennemgå dit XML-sitemap

  • Hvis du benytter dig af et XML-sitemap – bruger du det så korrekt, og er det opdateret?
  • Benytter du dig af opdaterings-frekvenser, der stadig giver mening?
  • Figurerer XML-sitemap i robots.txt-filen?
  • Hvilke metoder er taget i brug for at pinge søgemaskinerne, når dit sitemap bliver opdateret?
  • Er video, billeder eller Geo Sitemaps i brug?

9. Tjek om dit sites navigation kan indekseres

  • Undersøg, om dine menuer kan indekseres, herunder om de benytter sig af JacaScript- eller Flash-baseret tekologi.

10. Tjek om dit site virker på smartphones

  • Brug både din egen smartphons og lån andre modeller end din egen. Tilgå så dit site, og se, om alt virker, som det skal.

11. Foretag en crawler test på dit site

  • Brug en såkaldt Desktop Spider, f.eks. Screaming Frogs’s, til at gennemføre en crawler-test på dit site. Vær opmærksom på, om crawlerne når til alle niveauer af dit site.
  • Hvis crawlerne i testen ikke når alle nievauer, vil søgemaskinerne givetvis også have problemer med det, hvilket naturligvis bør rettes, hvis muligt.

SE OGSÅ:

Del 2 af denne tjekliste

Del 3 af denne tjekliste

 

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for

X